اعلام شروط واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی

رئیس سازمان خصوصی‌سازی، شروط واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی را اعلام کرد. این سازمان سه شرط را برای خصوصی‌سازی خودروسازان تعیین کرده است.

اعلام شروط واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی

به گزارش کلیک به نقل از همشهری آنلاین، حسین قربانزاده سه شرط آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانک‌ها، اختصاص سهام درونی خودروسازها به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروسازها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه را برای واگذاری خودروسازان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا زیرمجموعه وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هستند، گفت: «این دو خودروساز در سال‌های گذشته وام‌هایی دریافت کرده‌اند و برای ضمانت وام‌هایشان سهام دولتی را در وثیقه بانک‌ها قرار دادند که تاکنون تسویه نشده است. بنابراین سازمان خصوصی سازی تا آزادسازی وثیقه، امکان عرضه سهام این دو خودروساز را ندارد.»

قربانزاده با اشاره به سهام‌های دولتی ۵ درصدی ایران خودرو و ۱۷ درصدی سایپا افزود: «به غیر از این سهام‌های وثیقه‌ای که طلایی محسوب می‌شود، این دو خودروساز سهام‌های درون سازمانی (تودلی) هم دارند که باید همراه با سهام دولتی واگذار شود.»

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: «سهام درونی (تودلی) ۳۵ تا ۴۰ درصدی این دو شرکت به اضافه سهام برخی شرکت‌ها که مجوز وکالت فروش به دولت را داده‌اند، مثل صندوق بازنشستگی کشوری، باید با سهام وثیقه نزد بانک‌ها تجمیع شود که متقاضی انگیزه بیشتری برای خرید سهام داشته باشد.»

وی با اشاره به اقدامات اولیه سازمان خصوصی‌سازی برای آمادگی عرضه سهام ایران خودرو و سایپا تاکید کرد: «کار اصلی با وزارت صمت و خودروسازان است تا رفع توثیق شود و اگر آزادسازی صورت گیرد، مسلما تا شهریور آینده، دو خودروساز خصوصی می‌شوند.»

ارسال نظر