شیوه قرعه کشی در فرایند فروش خودرو به احتمال زیاد حذف می شود

رسانه کلیک- مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشته که شیوه قرعه کشی فعلی در فرایند فروش خودرو به احتمال زیاد در جلسه سران قوا مطرح شده و تصمیماتی برای حذف آن اتخاذ می شود.

شیوه قرعه کشی در فرایند فروش خودرو به احتمال زیاد حذف می شود

طبق اظهارات دبیر انجمن قطعه سازان احتمال دارد در جلسه سران قوا پیرامون حذف شیوه قرعه کشی خودرو تصمیماتی اتخاذ شود. هم‌چنین احتمال دارد سران قوا همین مصوبه شورای رقابت را کافی بدانند. مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در مورد طرح جدید شورای رقابت پیرامون قیمت خودرو اظهار داشت:

شورای رقابت در حال حاضر جزئیات طرح مصوب خود را اعلام نکرده اما حذف تورم بخشی و تمرکز بر بازار، همچنین ایجاد انگیزه در خودروسازان به منظور افزایش تولید، نکات مهم در مصوبه این شورا بوده است.

به گزارش رسانه کلیک به نقل از ایران جیب، دبیر انجمن قطعه سازان طی مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه جدید شورای رقابت در مورد نحوه قیمت گذاری خودرو نیازی به مصوبه سران قوا دارد یا نه؟ چنین بیان داشت: شورای رقابت فقط یک متن به عنوان فرمول جدید قیمت‌گذاری اعلام کرده و در آن بحث آزادسازی قیمت حدود ۴۵ درصد خودروها و دستوری ماندن ۵۵ درصد بقیه به همراه کل شیوه‌نامه فروش ذکر شده است . به گفته آقای بیگلو احتمال دارد سران قوا همین مصوبه شورای رقابت را کافی بدانند اما نکته آنجاست که وزارت صنعت در مورد شیوه فروش هم صحبت‌هایی داشته است و بنابراین امکان حذف قرعه کشی از سوی سران قوا وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان پیرامون فرمول شورای رقابت نیز چنین گفت: در حال حاضر اصل فرمول منتشر نشده اما بر اساس صحبت های رئیس شورای رقابت می‌توان حدس زد که دو اتفاق مهم در این بین رخ داده است؛ یکی بحث حذف تورم بخشی و تمرکز بر بازار است، زیرا این موضوع همواره محل اختلاف قرار داشت. مورد دیگر نیز بحث افزایش تیراژ تولید است که این مهم مشوقی برای خودروسازان محسوب می‌شود.

آقای بیگلو افزود: شورای رقابت در فرمول خود گفته هرچه تیراژ بالاتر برود، به خودروساز مجوز افزایش قیمت می‌دهیم اما از آن طرف با توجه به اینکه یکی از معیارهای قیمت‌گذاری، تمرکز بر بازار است، طبق اصل علم اقتصاد هر چه عرضه بیشتر شود، قیمت بازار کاهش می‌یابد و نظام قیمت‌گذاری خودرو حالتی الاکلنگی پیدا خواهد کرد؛ بدین ترتیب تیراژ بالا می‌رود، قیمت افزایش می‌یابد اما همان که تیراژ بالا رفت باعث می‌شود حاشیه بازار قیمت را پایین بیاورد و این قیمت پایین‌تر در فرمول هم منجر به بهای کمتر خواهد شد و در واقع حالت بالانس ایجاد شده است.

دبیر انجمن قطعه سازان و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد:

با توجه به آن که شورای رقابت هنوز مصوبه خود را به صورت جزئی تشریح نکرده و سران قوا هم هنوز در مورد طرح وزارت صمت تصمیم نگرفته‌اند، باید منتظر ماند و دید طی روزهای آتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

ارسال نظر