صادرات تقلبی قطعه، نتیجه طرح واردات در ازای صادرات خودرو و قطعات
دبیر انجمن قطعهسازان خودروی ایران هشدار داد طرح واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات، باعث صادرات تقلبی قطعه خواهد شد.
500 میلیون دلار صادرات قطعه در سال
مازیار بیگلو در گفتوگو با ایلنا در مورد وصعیت صادرات قطعه و طرح واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات اظهار کرد: «صادرات قطعه از طریق مستقیم و غیرمستقیم در حال انجام است که البته محدود بوده و رقم بالایی ندارد؛ چراکه بسیاری از خودروهایی که در ایران تولید میشوند دیگر در سطح جهانی تولید ندارند. معضلات تحریم، مسائلی مانند انتقال پول و ارز هم مزید بر علت است. رقم صادراتی قطعه ما الان حدود 500 میلیون دلار است که رقم قابل توجهی نیست و پتانسیل بیشتری وجود دارد.»
وی افزود: «قطعات صادراتی هم اقلامی هستند که مصارف عمومی روی خودروها دارد که از این میان میتوان به ریختهگری خام، رادیاتورها، تزیینات بیرونی و داخلی خودرو و... اشاره کرد. برنامه این بود که میزان صادرات ما بسیار بیشتر شود، اما همه مشکلاتی که برای قطعهسازی به علت کمبود نقدینگی به وجود آمد، عملا پروژههای توسعهای قطعهسازان را برای صادرات متوقف کرد و نتوانستیم به اهداف نزدیک شویم.»
ترکیه و دبی کشورهای واسط صادراتمان هستند
بیگلو در ادامه خاطرنشان کرد: «عموم صادرات ما به کشورهای منطقه، کشورهای حوزه CIS و همسود است. با این حال ناچار هستیم صادرات خود را به کشورهای اروپایی به مقاصد ترکیه و دبی صادر کنیم تا آن کشورها مشمول تحریمها نشوند. بنابراین ممکن است بخشی از صادرات ما با مقصد ترکیه یا دبی نشان داده شود، اما در اصل به کشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا هستند.»
همه چالشهای طرح واردات در ازای صادرات خودرو و قطعات
وی اضافه کرد: «متأسفانه طرح واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات، باعث صادرات اقلام تقلبی خواهد شد. به دلیل رانت و اختلاف قیمت خودروی وارداتی و قیمت آن در بازار، به این سمت حرکت خواهیم کرد که یک سری افراد حقیقی یا حقوقی صادراتی را به دروغ انجام دهند و در قبال آن خودرو وارد کنند. مقرونبهصرفه است که شخصی از داخل قطعه بخرد و خارج از کشور حتی آن را منهدم کند و در قبال آن خودرو وارد کرده و با حاشیه بازاری که وجود دارد، آن خودرو را به فروش برساند. یعنی صادرات قطعه افزایش مییابد اما این صادرات واقعی نیست.»
دبیر انجمن قطعهسازان خودروی ایران گفت: «به نظر اشکالات فنی زیادی به این طرح وارد است. عنوان کردند که همه اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند واردکننده خودرو باشند، حتی در رسانهها اعلام کردند که شرط خدمات پس از فروش هم حذف میشود. این فاجعه است؛ یعنی خودرویی میتواند وارد شود که خدمات پس از فروش آن بر عهده کسی نیست.»
وی افزود: «با میزان صادرات خودرو و قطعاتی که داریم، شاید در سال نتوانیم بیش از 1000 یا 2000 خودرو وارد کنیم که این رقم تأثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت. علاوه بر این همان میزان 0.5 میلیارد دلاری که صادرات قطعه انجام میشد تا قبل از این در اختیار بانک مرکزی بود و بانک مرکزی از آن برای واردات دارو یا کالاهای اساسی استفاده میکرد. با این شرایط عملا نیممیلیارد دلار را از اختیار بانک مرکزی خارج کردهایم. با کمبود ارزی که وجود دارد همین رقم هم میتواند تأثیرگذار باشد.»
بیگلو با انتقاد از عدم آزادسازی قیمت خودرو هم بیان کرد: «کاش این طرح همزمان با طرح آزادسازی قیمت خودرو انجام میشد که در ازای آن بتوانیم هم بازار داخل را مدیریت کنیم تا قشر کمدرآمدتر بتوانند از خودروهای داخلی استفاده کند و هم خریداران خودروی خارجی منتفع شوند.»
نظرها