عوارض طرح ترافیک در سال آینده 20درصد افزایش می یابد

نرخ فعلی عوارض تقریباً ۴۴ هزار تومان است که با توجه به افزایش ۲۰ درصدی، در سال‌ آینده به حدود ۵۳ هزار تومان می‌رسد.

عوارض طرح ترافیک در سال آینده 20درصد افزایش می یابد

اعضای شورای شهر تهران در آخرین نشست خود مصوبه جدیدی را برای طرح ترافیک در نظر گرفته‌اند که متن آن به افزایش ۲۰درصدی عوارض طرح ترافیک در سال آینده اشاره می‌کند. طبق این مصوبه، بهای عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

محدوده طرح ترافیک به‌عنوان راه‌حلی برای کنترل ازدحام شهری، کاهش تقاضای سفر و آلودگی هوا تعریف شده است، به‌گونه‌ای که خودروهای ناقض این طرح مجبور به پرداخت عوارض هستند. به گفته مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران، درآمد حاصل از اخذ عوارض طرح ترافیک در سال جاری به ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن وصول شده است و مابقی تا پایان سال جمع‌آوری می‌شود.

طرح اخیر با ۱۰ رأی موافق و ۸ رأی مخالف به تصویب رسیده است. نرخ کنونی عوارض در سال جاری تقریباً ۴۴ هزار تومان است که با توجه به افزایش ۲۰درصدی ، در سال‌ آینده به حدود ۵۳ هزار تومان می‌رسد.

افزایش ۲۰درصدی قیمت درخصوص مالیات ورود به طرح ترافیک برای اقشار خاص جامعه ازجمله جانبازان، خبرنگاران، بیماران خاص و... نیز صدق می‌کند. نرخ ورود سالانه این اقشار در سال جاری حدود ۲۳۴ هزار تومان است، اما با اعمال افزایش ۲۰درصدی، این رقم در سال ۱۴۰۲ به تقریباً ۲۸۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

خودروهای غیرشهری نظیر وانت‌بارها و کامیونت‌ها نیز در سال آینده مشمول افزایش میزان عوارض می‌شوند ؛ هرچند رقم این افزایش هنوز مشخص نشده است.

تعیین محدوده طرح ترافیک و عوارض ورود به آن برای شهر پرازدحامی نظیر تهران یک راه‌حل جزئی با عایدی کلان به‌حساب می‌آید. این طرح جهت تشویق شهروندان تهرانی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای رفت‌وآمدهای داخلی به تصویب رسیده است تا شاید بدین شیوه، از تردد خودروهای دودزا در سطح شهر کاسته و آلودگی هوا کمتر شود. بااین‌وجود، به‌نظر نمی‌رسد افزایش ۲۰درصدی عوارض طرح ترافیک و پرداخت هزینه ۵۰ هزار تومانی، اثربخشی اجتماعی و زیست‌محیطی چندانی به‌دنبال داشته باشد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر