عوامل خرابی موتور خودرو | چه چیزی موتور ماشین را نابود می‌کند؟

مهم‌ترین بخش از خودرو که تعویض یا تعمیر آن هزینه کلانی به همراه دارد، موتور است. انجام عمدی یا غیرعمدی برخی کارها موجب خرابی موتور خودرو می‌شوند.

عوامل خرابی موتور خودرو | چه چیزی موتور ماشین را نابود می‌کند؟

خرابی موتور خودرو

خودرو مانند هر وسیله دیگری به نگهداری احتیاج دارد. محافظت از کابین، تایرها، بدنه، داشبورد و سایر قطعات خودرو احتمالا هزینه‌های ناچیز و قابل قبولی را به مالک تحمیل می‌کند. اما سرویس‌دهی و مراقبت از موتور خودرو شوخی‌بردار نیست و هرگونه اهمال در این امر، ممکن است پیامدهای ناخوشایند و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

گاهی اوقات، انجام یا عدم انجام بعضی کارها موجب آسیب به موتور می‌شود که در این صورت هزینه زیادی باید صرف تعمیر یا تعویض آن گردد. با رسیدگی‌های منظم می‌توان از اکثر آسیب‌های احتمالی به موتور جلوگیری کرد. در ادامه با مواردی که موجب خرابی موتور خودرو می‌شوند، آشنا شوید.

1- بی‌توجهی به چراغ‌ اخطار روغن

یکی از ملموس‌ترین نشانه‌های آسیب به موتور، روشن شدن چراغ اخطار است. هرگاه فشار روغن بیش از حد بالا یا پایین بوده و یا روغن کافی در موتور وجود نداشته باشد، چراغ اخطار روشن می‌شود. در صورت روشن شدن این چراغ مهم حتما خودروی خود را به تعمیرگاه تخصصی ببرید.

2- بی‌توجهی به تعویض روغن

شرکت سازنده خودرو در هنگام عرضه محصول، زمان‌بندی توصیه‌شده برای تعویض روغن را در اختیار مالک قرار می‌دهد. روغن موتور حیاتی‌ترین عامل ماندگاری و دوام قطعات موتور به حساب می‌آید، به طوری که عدم تعویض به موقع آن، عواقب ناخوشایند و برگشت‌ناپذیری برای موتور به همراه دارد.

خرابی موتور خودرو

3- استارت زدن نامناسب

پیش از چرخاندن کلید استارت، تجهیزات جانبی مثل ضبط، کولر یا برف‌پاک‌کن را خاموش کنید، در غیر این صورت موتور خودرو را دچار فرسودگی زودهنگام می‌کنید. با خاموش بودن این وسایل، فشار کمی حین استارت زدن به موتور وارد می‌شود.

4- ورود آب اضافی به موتور

همان‌طور که می‌دانید، منیفولد ورودی مسئول رساندن سوخت و هوا به موتور است. اگر حجم غیرقابل‌تحملی از آب به هر نحوی از منیفولد عبور کرده و وارد موتور و محفظه‌های احتراق شود، خسارات جدی را (مثل کج شدن شاتون ها یا رسیدن آب به شمع‌ها) به همراه می‌آورد.

بنابراین حین رانندگی تا جای ممکن از هرگونه گودال آب و هیجان آبی اجتناب کنید. در ضمن در هنگام طوفان و باران شدید نیز خودروی خود را ترجیحا در خانه یا پارکینگ نگه دارید.

5- گاز دادن بیش از حد در زمستان

در زمستان برای گرم شدن ماشین گاز ندهید. این کار نه ماشین، بلکه موتور را گرم می‌کند، آن‌هم نه به طور مطلوب. پس از استارت، مدتی طول می‌کشد تا روغن وارد سیستم شود و ماشین بدون ماده روان‌ساز کار می‌کند. پس گاز بی‌جا باعث خرابی موتور خودرو می‌شود.

برای گرم کردن ماشین در زمستان بهتر است پس از استارت زدن، موتور را بدون حرکت برای 30 تا 60 ثانیه روشن نگه دارید.

همچنین بخوانید: آموزش بستن زنجیر چرخ و رانندگی امن در جاده های برفی و یخی

6- نادیده گرفتن نشتی روغن

نشتی‌های شدید روغن باعث خرابی موتور خودرو می‌شود. نشتی شدید باعث می‌شود تا قطعات فلزی موتور به خوبی روغن‌کاری نشوند. این موضوع باعث فرسایش قطعات فلزی و در نتیجه خرابی زودهنگام موتور می‌شود.

7- سنگین کردن بیش از حد خودرو

برخی وانت‌ها یا SUVها برای حمل بارهای سنگین طراحی شده‌اند، اما خودروهای سوار فاقد موتور قدرتمند با گشتاور بالا برای تحمل وزن‌های سنگین هستند. افزودن بار اضافی، عمر مفید خودرو را کاهش می‌دهد، حتی اگر ماشین بی‌نوا به خوبی از پس این حمل‌ونقل برآید.

سنگینی بیش از حد، فشار نامتعارفی روی موتور وارد کرده و به مرور موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بخش‌های حساس موتور می‌شود. میزان بار مجاز در دفترچه راهنمای هر خودرو نوشته شده است.

8- بی‌توجهی به سیستم خنک‌کننده

طبق نظر کارشناسان، مایع خنک‌کننده موتور باید هر سه سال یک‌بار و یا هر 48 هزار کیلومتر یک‌بار به طور کامل عوض شود. شاید هزینه مایع خنک‌کننده چندان ارزان نباشد، اما قطعا ارزان‌تر از هزینه تعمیر موتور خواهد بود.

کمبود و کهنگی مایع خنک‌کننده، گرفتگی در مجازی سیستم خنک‌کننده و از کار افتادن فن‌های برقی رادیاتور موجب داغ شدن موتور، و در صورت عدم رسیدگی به موقع، نابودی نهایی موتور می‌شود.

9- فشار آب بی‌رویه هنگام شستن موتور

یکی از مواردی که اغلب نادیده گرفته شده و موجب خرابی موتور خودرو می‌شود، کثیف بودن بیش از حد آن است. موتور هر از گاهی به پاکیزه سازی احتیاج دارد. اما هنگام شستن آن نباید از آب پرفشار (مثل شلنگ‌های کارواش) استفاده کنید.

فشار آب زیاد باعث آسیب به سیستم برق ماشین می‌شود. به دلیل نوع سیم‌کشی و سوکت های موجود در خودروهای داخلی، بهتر است مسئولیت شستن موتور را به افراد باتجربه محول کنید.

خرابی موتور خودرو

10- تعویض به موقع دنده‌ها

تعویض دنده در دورهای بالا خطرناک است، اما تعویض دنده در دورهای موتور پایین نیز می‌تواند باعث آسیب به موتور خودرو شود. برای حفظ سلامت و جلوگیری از خرابی موتور خودرو، دنده‌ها را با توجه به شرایط مسیر و میزان بار آن در مناسب‌ترین دور موتور عوض کنید.

به علاوه، زیاد از ترمز موتور استفاده نکنید. در این حالت موتور خودرو پس از رها کردن کلاچ دچار یک تنش ناگهانی شده و بخش‌های متحرک آن آسیب می‌بینند. تا جای ممکن از ترمزهای معمولی برای کاهش سرعت یا توقف خودرو استفاده کنید.

11- سرعت بیش از حد

دور موتور بالا یعنی موتور باید سوخت بیشتری را به سیلندر پمپ کند. پس انفجار قوی‌تر شده و ضربات بیشتری به اجرای موتور وارد می‌شود. سیستم روغن‌کاری نیز تحت تأثیر این فشار قرار می‌گیرد. اگر موتور به خاطر روغن نامناسب به خوبی روغن‌کاری نشده باشد (مخصوصا در خودروهای قدیمی) آسیب جدی به موتور وارد می‌شود.

خط قرمز دور موتور به حداکثر دور موتور در هر لحظه اشاره می‌کند. حرکت با دور موتور بالا در مسافت طولانی تنها منجر به خرابی موتور خودرو خواهد شد.

در آخر باید به این نکته مهم اشاره کرد که هرگونه ناخالصی در باک بنزین موجب نابودی موتور می‌شود. گاهی رانندگان از افزودن مواد عجیبی در بنزین حرف می‌زنند مثل نمک، شکر، نوشابه، آب، هیدروژن پراکسید، روغن ترمز یا سوخت‌های نامناسب. هرگز سوار خودروی این دسته افراد نشوید!

اگر نکته دیگری در مورد خرابی موتور خودرو به ذهن شما خطور کرده حتما آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر