محصولات جدید سایپا با فرمول قبلی شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند

رسانه کلیک- طبق اظهارات رئیس شورای رقابت، همه محصولات جدید سایپا با فرمول قبلی قیمت‌گذاری می‌شوند. ظاهرا این شورا در موضوع رقابتی بودن بازار خود رو به اجماع نرسیده اند. 

محصولات جدید سایپا با فرمول قبلی شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند


رئیس شورای رقابت ضمن تاکید بر رقابتی نبودن بازار خودروها اعلام کرده که همه خودروهای جدید سایپا با فرمول قبلی شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند. به گزارش رسانه کلیک به نقل از ایران جیب، آقای رضا شیوا طی صحبت‌هایی اعلام کرد که شورا در موضوع رقابتی بودن بازار خودرو، به اجماع نرسید.

وی پیرامون نحوه قیمت‌گذاری محصولات جدید سایپا نیز گفته که تمامی خودروهای جدید شرکت سایپا تحت فرمول قبلی شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند.

رضا شیوا در واکنش به انتقاد رئیس سازمان بازرسی کل کشور نسبت به دستورالعمل جدید شیوه ارزش‌گذاری خودروهای تولید داخل، ضمن تاکید بر این نکته که شورای رقابت در مقام دفاع از خودروسازان برنیامده است، گفت که افرادی که به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت ایراد می‌گیرند، آن را درک نکرده‌اند. این فرمول دارای ضریبی است که بحث تولید را در بر می‌گیرد. براساس دستورالعمل شورای رقابت، قیمت خودرو باید هر سه ماه بر اساس تورم بخشی بانک مرکزی افزایش یابد اما چون تولیدکننده علاقه‌ای به تولید بیشتر ندارد، در نتیجه تنها راه چاره برای رفع انحصار و رانت و افزایش تولید و نیز ترغیب خودروسازان به این کار، قیمت گذاری با فرمول جدید است.

رئیس شورای رقابت در این باره ادامه داد:

سه ماه پیش بر اساس تورم بخشی صنعت خودرو مجوز افزایش قیمت ۲۵ درصدی را صادر کردیم، چرا آن زمان کسی ایراد نگرفت اما حالا به فرمول جدید ایراد می‌گیرند. دست کم تحت این فرمول تیراژ تولید افزایش خواهد یافت.

اقای شیوا صحبت‌های خود را چنین ادامه داد منظور شورا از افزایش تیراژ و تولید در فرمول جدید قیمت‌گذاری همان تولیدی است که به عرضه بیشتر منجر می‌شود و در عین حال همه خودروهای جدید سایپا نیز از فرمول قدیمی شورای رقابت تبعیت می‌کنند. وی افزود:

اگر بازار یک خودرو رقابتی باشد شورا از فرآیند قیمت‌گذاری خارج خواهد شد. در شورای رقابت بر سر رقابتی بودن بازار خودروها موافقت نشد، اگر این اتفاق می‌افتاد از قیمت گذاری کنار می‌رفتیم.

رئیس شورای رقابت ضمن اشاره به صحبت های وزیر صنعت درباره تلاش در جهت افزایش تولید بیان داشت که اگر خودروسازان افزایش تولید نداشته باشند هیچ افزایش قیمتی مشمول تولیداتشان نخواهد شد.

آقای شیوا با بیان اینکه در جلسه شورای رقابت نماینده سازمان بازرسی نیز حضور داشته، افزود: نماینده وزیر صنعت به عنوان نماینده تام الاختیار اعلام کرد:

خودروسازان قرار است افزایش تیراژ ۵۰ درصدی داشته باشند، وقتی شورا از این امر مطمئن شد فرمول جدید را تصویب کرد وگرنه با دستورالعمل قبلی پیش می‌رفتیم.

ارسال نظر