کد خبر:1332845
اشتراک گذاری
مرتب‌سازی نظرها براساس:

4 اشکال فنی؛

با معایب دنا پلاس اتوماتیک آشنا شوید

علیرغم تعریف از پیشرانه قدرتمند، بسیاری از رانندگان از معایب دنا پلاس اتوماتیک گله‌مند هستند. عمر مفید این خودرو کم است و به راننده پولداری احتیاج دارد!

 معایب دنا پلاس اتوماتیک

خودروی دنا پلاس در سال 1396 به عنوان فیس لیفت دنا روانه خیابان‌های ایران شد. این خودرو از لحاظ فنی شباهت بسیاری با دنا دارد، ولی از ظاهر جذاب‌تر و تجهیزات و امکانات بیشتری برخوردار است.

پس از عرضه دنا پلاس، ایران‌خودرو با افزودن موتور توربو شارژ، خودروهای دنا پلاس توربو دنده‌ای و دنا پلاس توربو اتوماتیک را روانه بازار کرد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک از گیربکس 6 سرعته اتومات استفاده می‌کند که قدرتی معادل 150 با اسب بخار را به چهارچرخ انتقال می‌دهد. این خودرو به پیشرانه نسبتا قدرتمند 4 سیلندر توربو شارژ EF7 مجهز بوده و حداکثر سرعت آن به 205 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

علیرغم مزایای متعدد از جمله فراوانی امکانات و تجهیزات مناسب، موتور قوی و جادار بودن، دنا پلاس توربو اتوماتیک معایب بسیاری دارد که باعث نارضایتی بسیاری از راننده‌ها و مالکین این خودرو شده است.

همچنین بخوانید: آشنایی با مزایای دنا پلاس و نظرات مثبت خریداران و مالکان این خودرو

در ادامه، معایب دنا پلاس اتوماتیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کیفیت ضعیف ساخت

مهم‌ترین ایراد دنا پلاس اتوماتیک به کیفیت ساخت ضعیف آن مربوط می‌شود. همانند بسیاری از خودروهای ایرانی، کیفیت قطعات این محصول اصلا در حد و اندازه یک خودروی لوکس ملی نیست!

به سبب استفاده از متریال ضعیف، مشکلات مختلفی مثل ورود صداهای آزاردهنده به داخل کابین و خرابی قطعات به طور اجتناب‌ناپذیری گریبان گیر مالک خودرو می‌شود.

کابین نامناسب

کیفیت قطعات به کار رفته در کابین نیز جای تعریف ندارند. متأسفانه خرابی یا شکستن قطعات کابین خیلی زود صاحب خودرو را به دردسر می‌اندازد. صداهای آزاردهنده نیز سمفونی بی‌چون و چرایی است که راننده را در طول مسیر همراهی می‌کند.  

معایب دنا پلاس اتوماتیک

استهلاک بالا

استهلاک بالا نیز یکی دیگر از معایب دنا پلاس اتوماتیک محسوب می‌شود. کیفیت ضعیف ساخت خودرو باعث می‌شود قطعات آن خیلی زود خراب شوند و نیاز به تعویض آن‌ها افزایش می‌یابد. کاربرد سیستم تعلیق و فنربندی قدیمی نیز احتمال خرابی قطعات را تشدید می‌کند.

استهلاک ماشین همچنین به سیستم کنترل حرارت گیربکس بستگی دارد. اگر وزن اتاق و توان موتور با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، واضح است که علاوه بر استهلاک گیربکس، عمر مفید اجزای دیگر نیز کاهش می‌یابد.

ایمنی نه‌چندان خوب

مشکل هندلیگ و فرمان پذیری از خودروی دنا به مدل پلاس اتوماتیک رسیده و کنترل این ماشین لوکس را سخت‌تر کرده است. علیرغم ادعای ایران‌خودرو مبنی بر محکم سازی بدنه، شکایات متعددی در مورد آسیب‌های شدید حین تصادف‌های معمولی گزارش شده است.  

توان بالای موتور، راننده را ترغیب به افزایش سرعت می‌کند، هرچند عملکرد نه‌چندان عالی سیستم ترمز باعث افزایش احتمال بروز تصادفات جدی می‌شود.

در ضمن، ایربگ های جانبی که جزء مشخصات منحصربه‌فرد دنا پلاس به حساب می‌آیند، در برخی مدل‌های جدید حذف شده و ایمنی سرنشینان را کاهش داده است.

در ادامه نگاهی به شکایات و نظرات منفی مالکین دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک می‌اندازیم.

در اینکه دنا پلاس توربو اتوماتیک هم یک خودروی بی‌کیفیت به تمام معنا دیگر است هیچ شکی نیست، گیربکس سیستم تعلیق ووو همه بی‌کیفیت.

من مدتی دنا داشتم رفتم دنا پلاس گرفتم هر هفته تعمیرگاه هستم مشکل برقی داره حالا ماشین رو عوض کردم دنا توربو پلاس دنده‌ای گرفتم موتور و توربو مشکل داره همه این ماشین‌ها صفر بود فقط از دنا راضی بودم الان رفتم دنا گرفتم.

منم يه صفرشو گرفتم اولش خيلي خوب بود الان كه ١٨٠٠ تا كار كرده تو جاده وسط چهار را تو كوچه يهويي از خود بی‌خود ميشه و ماشين خاموش ميشه ، ايران فرغون خسته نباشي

از لحاظ کیفیت خیلی خیلی اشغاله و افتضاحه اما از لحاظ فنی هیچ حرفی رو باقی نمی گذاره واقعا عالیه طبق فرموده نگارنده اگه سیستم کنترل پایداری داشت بهتر میشد اما نمونه دنده دستیش خیلی خیلی سرتره من دستی رو دوست دارم

واقعا واقعا به هیچ عنوان ارزش خرید نداره. ینی پراید 150 میلیونی ارزش خریدش بیشتر ازینه. این ماشین توی این وضعیت نهایت همون 250 بسشه

بزرگ‌ترین مشکل طراحی اتاق دنا جای قرار گرفتن پای راست راننده و برخورد مداوم آن با گوشه داشبورد است. نمی دونم با چه فکری چنین داشبورد حجیمی را طراحی کرده‌اند که از فضای اتاق خودرو‌ و جای قرارگیری پاها کم کرده و علی‌رغم این حجم فضای ذخیره بسیار کوچکی در اختیار قرار می‌دهد.

مهم‌ترین مشکل این خودرو نداشتن کنترل پایداری است که متأسفانه با فرمان برقی بسیار نرم هم تشدید شده،
3-4  روز دنا توربو اتوماتیک رو سوار شدم، در سرعت بالای 90 کیلومتر بسیار باید با احتیاط با فرمان برخورد بشه
کوچک‌ترین تغییر زاویه ناگهانی علی‌الخصوص در سراشیبی یا شتابگیری، ماشین از کنترل خارج میشه و حتی تمایل به چپ کردن داره، اگر ESP داشت یا فرمان برقی با افزایش سرعت سفت می‌شد این مشکل نبود.

هفته گذشته دنا پلاس توربو اتوماتیک رو پس از ۱۸ ماه و با ۶ ماه تأخیر و به قیمت گزافی تحویل گرفتم به نظر شما آیا خودرو حدود ۳۰۰ میلیون تومانی باید صدای داخل کابینش به دلیل عدم کیفیت قطعات داخلیش تا این حدود زیاد باشه ، یا دکمه درب کاپوت جلوش رو با کش بسته باشن و یا درب جاسیگاریش اصلا باز نشه ، ‌پس کنترل کیفیت کجا رفته

از نظر کیفیت قطعات واقعا افتضاحه. اکثرا فشنگی سنسور زیر پدال ترمز کمتر از 1000 کیلومتر مشکل پیدا میکنه و دنده از حالت P خارج نمیشه. بعد از اون هم مشکل به میزان دور موتور میرسه که بخاطر یه قطعه کوچک و معمولی کل حرکت ماشین دچار مشکل میشه . اکثر قطعات هم چینی و با برچسب چینی هستن متاسفانه از جمله  ECU

نظرها

26 نظر

  1. خدا ميبينتمون

    اقا نخريد اين مزخرفاتو نخريد اينا تو هر ماشيني يه انگول ميكنن پشتشم پوروتز ميكنن ٤ تا آپشنم كم ميكنن با سياست وقيمت بالا ميزنن به پاي خلق الله
    نخريد اقا نخريد

    رای موافق 0
    رای مخالف 0
  2. من حدود یک سال شده که دنا پلاس اتوماتیک توربو را دارم. تا الان هم نزدیک به 26 هزار کیلومتر راه رفتم. با این ماشین تو جاده های کفی و کوهستانی رفتم. جاده خاکی طولانی رفتم. ماشین روی کاغذ عالی هست. ولی متاسفانه مونتاژ ماشین و کیفیت قطعات پایین هست. من چند سال قبل سمند ال ایکس داشتم، کیفیت قطعات و داشبورد خیلی بهتر از این بود.
    مشکلات عمده ماشین:
    1- کیفیت پایین قطعات (به خصوص پلاستیکی ها)
    2- کیفیت ضعیف مونتاژ بدنه (در مورد ماشین خودم از ابتدا سپر درست چفت نبود و دقت که کردم تعداد زیادی از دنا های اتومات همینطوری بودند. صافکار هم می گه ماشین صفر هست دست نزنی بهتره. یا همون مشکل صدای باد.)
    3- خرابی میکرو سویچ پدال ترمز در همان روزهای اول (باعث می شه که دنده از حالت P در نیاد. که کاملا تصادفی هم عمل می کنه. یعنی بعضی وقت ها درسته و بعضی وقت ها خراب)
    4- صداهای تیک تیک و گاهی قرقر موتور در هنگام شتابگیری اولیه که حل نشده ولی تو این یک سال مشکلی هم ایجاد نکرده و زیادتر هم نشده.
    5- کم شدن لذت رانندگی ماشین با بنزین معمولی
    6- فضای پای محدود برای راننده و سرنشین درشت اندام
    7- فاق لاستیک کم. به نظر من جا داشت که ایران خودرو لاستیک فابریک 205/55/16 را به جای 205/50/16 می گذاشت. البته ماشین در مجموع نرمی قابل قبولی داره.
    8- یک مشکل هم من داشتم نمی دونم که شایع هست یا نه. گویا رینگ فابریک ماشین تاب داشته و ماشین لرزه هایی داشته که خیلی من در رانندگی متوجه نشدم. احتمالا به خاطر برقی بودن فرمان ولی در دراز مدت باعث ایجاد یک صدا در اکسل عقب شد. که با کلی بررسی کاملا تصادفی فهمیدم که رینگ تاب داشته و اکسل را اذیت کرده ولی با تابگیری رینگ مشکل کامل حل شد. این هم به کیفیت پایین قطعات بر می گرده.
    9- به نظر من صندلی هاش با این حال که خیلی تنظیمات برقی زیادی داره ولی راحت نیست.
    مزایا:
    1- در مقابل تندر 90 و جیلی امگرند 7 که خودم داشتم می گم. ماشین نرم و کاملا پرشتابی هست. تو جاده های کوهستانی واقعا آدم راحته.
    2- چون صدای لاستیکش زیاده اگر آسفالت خوب باشه تو سرعت های بالا فقط یکم صدای باد شاید اذیت کنه. ولی در کل آرامش بسیار زیادی دارید. چون 6 دنده است و دور موتور پایین است . واقعا تو سرعت بالا لذت بخشه.
    3- برای سبقت گیری سریع واقعا می شه روش حساب کرد.
    4- تعویض دنده ها کاملا هوشمندانه اتفاق می افته مخصوصا با بنزین سوپر
    5- گیربکسی بسیار عالی از نظر عملکرد داره. البته دوام موتور و گیربکس را باید در زمان طولانی بررسی کرد.
    کاش ایران خودرو تو مونتاژ و انتخاب قطعات کمی دقت می کرد. اگر این کار را می کرد واقعا یک ماشین ایده آل بود. ولی در این شرایط هم من خیلی این ماشین را دوست دارم. مخصوصا به خاطر موتور و گیربکس قابل قبولش. ظاهر بیرونی و درونی ماشین هم به نظر من خیلی دوست داشتنی است. ماشن نرم و راحتی هست. بخوای گاز بدی هم باهات راه می آد. فرمان برقی این ماشین هم باعث نرمی زیاد فرمون شده که در پارک و سرعت کم واقعا عالی هست. البته این مشکل که دوستان در مورد سرعت بالا دارند را من درک نمی کنم. چون به نظر من فرمان در سرعت بالا صفت می شه و اصلا دیگه نرم نیست. ولی شاید باید صفت تر بشه !!!؟؟

    رای موافق 2
    رای مخالف 0
  3. اگر بگذارند ماشین دست دوم از دوبی یا کویت بخریم خیلی بهتر از ماشین صفر ایران است اینا فرغون میسازند ما هم گرفتار یک عده رانت خوار و دزد شده ایم که کارشان فقط دوشیدن مردم است تا کی باید ما گرفتار این اختاپوس ها باشیم خدا داند

    رای موافق 9
    رای مخالف 0
  4. استپر زیر پدال ترمز ۲۰۶ بندازید و از مشکل خارج نشدن از حالت پارک راحت شید موید باشید

    رای موافق 0
    رای مخالف 0
  5. صدای موتور در دور ۳۰۰۰ به بالا زیاد میشه ولی چون از ابتدا صدا نداره توقع رو بالا میبره والا بقیه ماشینها از اول حرکت صدای موتور رو دارن
    ولی من با تغییراتی که در دنا دادم مشکل صدا رو حل کردم

    رای موافق 1
    رای مخالف 0
    1. درود،
      جناب لطفا بفرمایید چه تغییراتی داده اید؟
      سپاس.

      رای موافق 0
      رای مخالف 0
  6. میشه تعریف کیفیت رو به ما هم بگین لطفاً
    شما کیفیت به چی میگین
    من برلیانس و حتی مزدا تری و سراتو را سوار شدم به مراتب دنا از اونا بهتره

    رای موافق 10
    رای مخالف 6
    1. باور کردن اینکه شما از مزدا ۳ ۷۰۰ میلیونی و سراتو ۶۰۰ میلیونی سوار شده باشی و بعد دنا پلاس اتومات
      سوار شده باشی خیلی سخته
      با این سلیقه ایران خودرو حق داره این ماشین رو به شما مصرف کننده محترم بفروشه
      این دنا پلاس مورد علاقه شما جهت یااوری مکانیک ها بهش میگن EF شاتون از بس موتورش مزخرف و شاتون میزنه
      موقع بنزین زدن یک اکتان بریز تازه کوپ نزه
      گیربکس و توربوشم قطعاتش همه درجه ۳ چینی
      بقول معروف توی شهر کورا ادم یک چشم پادشاه است

      رای موافق 5
      رای مخالف 1
  7. شیش ماه دنا پلاس اتومات گرفتم.همش نمایندگیم.سه هفته نمایندگی خوابید تا قطعه از تهران بیاد از حالت پارک خارج نمی شد یعنی وسط جاده اگر هواست نبود در حالت پارک میزاشتی ماشینتو دیگه نمیتونستی تکون بدی تا امداد خودرو بیاد.ترمز اصلا اصلا نداره.صدای کابین که اصلا در برابر این مسائل مثل یه موزیک خوش میمونه.زمانی که ماشین سرد و استارت میزنی از قسمت موتور یه صدایی میده که هنوز نتونستن مشکلشو حل کنن قطعه هم عوض کردن ولی باز صدا میده

    رای موافق 4
    رای مخالف 1
    1. دوست عزیز
      متاسفانه به ما ماشین اتوماتیک میفروشند ولی آموزش صحیح استفاده از آن را نمیدهند.
      وقتی میخواهید ماشین را پارک کنید، ابتدا ترمز بگیرید و ماشین را در حالت N قرار بدهید و ترمز دستی را بکشید، بلافاصله پاتونو از روی ترمز بردارید تا فشار از روی گیربکس کنار بره و به روی دیسکهای عقب بیوفته، حالا دوباره پدال ترمز را بگیرید و به حالت P بروید. والسلام.
      برای این مشکل گیر کردن در حالت P هم یک میکروسویچ برند کروز بگیرید که قیمتی نداره و همه لوازم یدکی ها دارند و داخل ماشین داشته باشید. تعویضش هم فوق العاده آسان است. ویدیوهاش در اینترنت فراوانه

      رای موافق 5
      رای مخالف 0
  8. من امروز دنا پلاس اتوماتیک برام تو قرعه کشی در اومد ولی نمی‌خوام بردارم چون اصلا نمی سرفه که یک سال 400ملیون پول اونجا بخوابه بعد هم تو بازار 70ملیون سود کنی

    رای موافق 1
    رای مخالف 0
    1. یکسال ۱۵۶میلیونه

      رای موافق 1
      رای مخالف 1
  9. سلام ،من اول فروردین تحویل گرفتم،تقریبا تامرداد ماه ازش استفاده کردم،و دلیل فروختش،صدای آزار دهنده داخل کابین،کیفیت بسیار پایین سینه و داشپورد،داشپورد رو که باز میکردم از همه چیش متنفر میشدم،داخل کابین واقعا ،بخصوص جای پاها بسیار تنگ هستش،مصرف سوخت بشدت بالایی رو داره…در کل واقعا ارزش ۴۰۰میلیون رو نداره

    رای موافق 5
    رای مخالف 0
  10. سلام
    دو ساله پلاس دنده ای شو دارم و نسبت به پولی که دادم راضیم
    صعب العبورترین جاهای ایران را باهاش رفتم
    منصفانه ترین حالت بنظر بنده اینه که حوزه مونتاژ بهتر از این میتونستن کار کنن.
    تنها ایراد ظاهری بزرگ بودن گوشه سپر جلو هست که امیدوارم ایرانخودرو اصلاحش کنه و بتونم یدکیشو نصب کنم.

    رای موافق 3
    رای مخالف 0

سر‌خط آخرین خبرها

خبرهای بیشتر
یارانه نقدی آذر
واریز یارانه نقدی آذر شنبه خواهد بود | چقدر واریز می‌شود؟

واریز یارانه نقدی آذرماه سال ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ شنبه بیستم آذر ماه اجرا خواهد شد. مبلغ...

جزئیات مالیات بر ارز
جزئیات مالیات بر ارز تشریح شد | مردم عادی شامل نمی‌شوند

برخلاف آنچه روز گذشته اعلام شد، مردم عادی شامل قانون مالیات بر ارز نمی‌شوند.

استخدام متعهدین خدمت به آموزش و پرورش
استخدام متعهدین خدمت به آموزش و پرورش به کجا رسید؟

توضیحات مربوط به استخدام متعهدین خدمت به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ طی بخشنامه‌ای...

۶ محصول در طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو
آغاز عرضه ۶ محصول در طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو از امروز

عرضه ۶ محصول در طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو از امروز آغاز شد.

بهترین نرم افزارهای اندرویدی 2021 در گوگل پلی
بهترین نرم افزارهای اندرویدی 2021 در گوگل پلی

از میان طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های پرکاربر گوشی‌های هوشمند، یک غول رسانه اجتماعی،...

آموزش ساخت و فروش NFT
آموزش ساخت و فروش NFT | چگونه NFT های خود را بفروشیم؟

توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFTها با اخبار و جنجال‌های خود به یکی از موضوعات جذاب...

پاپیون زدن
پاپیون زدن در چه مجالسی مناسب است؟

پاپیون جزو پوشش‌های زینتی مردانه است. این پوشش زینتی، فرم زیبایی به یقه پیراهن...

اتصال ساندبار به تلویزیون
راهنمای جامع اتصال ساندبار به تلویزیون

بلندگو یا ساندبار کیفیت صدای تلویزیون را افزایش می‌دهد. با اتصال ساندبار به...

پشت پرده آلودگی هوای تهران
جولان مازوت در سایه بی‌هوایی | پشت پرده آلودگی هوای تهران چه خبر است؟

آلودگی هوای تهران دوباره مدتی می‌شود که با رسیدن به نیمه دوم سال، نفس شهروندان را...

مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی
احتمال حذف «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» از طرح صیانت | عده‌ای پیشنهاد فیلتر کردن گوگل را داده بودند

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی از پیشنهاد حذف بند «مسدودسازی شبکه‌های...