مقایسه انواع کابین های خودروهای سبک و سنگین

وسایل نقلیه بسته به ابعاد و ویژگی‌های بدنه به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع کابین های خودروهای سبک و سنگین را می‌توان به راحتی از روی اسم شناسایی کرد.

مقایسه انواع کابین های خودروهای سبک و سنگین

انواع کابین های خودرو

آیا تا به حال کلماتی مانند سدان، کوپه، ماسل، پیکاپ و مینی تراک را شنیده‌اید؟ هر یک از این کلمات به چه نوع ماشینی اشاره می‌کنند؟ اگر به دنیای خودروها علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید تا انواع کابین های خودرو را به شما معرفی کنیم.

میکرو (Micro)

«میکروکار» یا «خودروی بسیار کوچک» به ماشینی گفته می‌شود که کوچک‌ترین ابعاد بدنه را در کلاس‌های استاندارد خودرو دارد و حجم موتور آن کمتر از 700 سی‌سی است. طول میکروکارها معمولا کمتر از 2 متر است.

سدان (Sedan)

اغلب ماشین‌هایی که در خیابان به آن‌ها بر می‌خوریم «سدان» هستند. سدان ها دو ردیف صندلی، سقف ثابت و صندوق عقب مجزا دارند و نهایتا 5 سرنشین را درون خود جای می‌دهند. پژو 405، نیسان ماکسیما، سمند و تندر 90 از جمله سدان های پرطرفدار در بازار ایران هستند.

هاچ بک (Hatchback)

«هاچ بک» به خودروهایی گفته می‌شود که صندوق عقب آن‌ها تقریبا حذف شده است؛ بدان معنا که شخص می‌تواند با باز کردن درب پشتی علاوه بر فضای بار، به فضای داخلی ماشین نیز دسترسی پیدا کند. تیبا 2 و پژو 206 و پراید 111 جزو هاچ بک های رایج در کشور به شمار می‌آیند.

کوپه (Coupe)

خودروهای «کوپه» معمولا (و نه لزوما) دو درب دارند و ساختار بدنه آن‌ها به شکل محدب است. از جمله کوپه‌های محبوب می‌توان به جنسیس کوپه، بی ام و Z4 28 و کیا سراتو کوپ اشاره کرد.

انواع کابین های خودرو کیا سراتو کوپ - نمونه‌ای از خودروی کوپه

استیشن واگن (Station Wagon)

«استیشن» به نوعی همان خودروی سدان بوده که صندوق عقب آن جادارتر و اغلب کشیده‌تر است. خرید استیشن واگن به خانواده‌های پرجمعیت و اهل سفر بیشتر توصیه می‌شود. نخستین خودروی استیشن در ایران که با استقبال گسترده مردم روبرو شد، پیکان استیشن در دهه 50 و 60 بود.

رودستر (Roadster)

به یکی دیگر از جذاب‌ترین انواع کابین های خودرو می‌رسیم. «رودستر» به ماشین‌های دودره‌ای می‌گویند که یا فاقد سقف و پنجره اطراف هستند و یا سقف و پنجره اطراف آن‌ها قابل جمع شدن است. از جمله رودسترهای محبوب در ایران می‌توان به پورشه باکستر 718S اشاره کرد.

کابریو (Cabriole)

«کابرو» یا «کانورتیبل» یا «کروک» به خودروهای چهارنفره با دو درب و سقف جمع شونده هستند. این مدل خودرو بسته به نوع سقف به دو کلاس هاردتاپ (فلزی) و سافت تاپ (پارچه‌ای) تقسیم می‌شوند. مرسدس بنز E350 و بی ام و E93 330i جزو پرطرفدارترین کروک ها در بازار هستند.

ماسل (Muscle Car)

«ماسل کار» یا «خودروهای عضلانی» عموما به خودروهای سایز متوسط آمریکایی دودره گفته می‌شود که دارای موتور 8 سیلندر یا 10 سیلندر خورجینی بوده و چرخ‌های عقبی آن‌ها محرک است. این ماشین‌ها در دهه 1960 و 1970 میلادی طرفداران زیادی داشتند. داج، بیوک، فرود و شورولت جزو کمپانی‌های خودروسازی خوش‌نام در زمینه ساخت ماسل کار هستند.

 انواع کابین های خودرو Equus Bass 770 - نمونه‌ای از یک ماسل کار مدرن

اسپرت (Sport Car)

ماشین‌های «اسپرت» با تمرکز روی شتاب، حداکثر سرعت، کنترل خودرو و هیجان رانندگی طراحی می‌شوند. این خودروها در اوایل دهه 1900 وارد بازار اروپا شده و بعد از آن به آمریکا، آسیا و سایر نقاط جهان راه پیدا کردند.

سوپر (Super Car)

خودروهای «سوپر» از نظر قابلیت‌های حرکتی و امکانات رفاهی به بالاترین سطح فناوری مجهز شده‌اند. بنابراین بدیهی است که تعداد آن‌ها کمتر از خودروهای معمولی باشد. در واقع بسیاری از شرکت‌های خودروسازی به صورت سفارشی و در ازای دریافت مبالغ بالا، دست به تولید این خودروها می‌زنند.

لیموزین (Limousine)

مورد بعدی در مطلب انواع کابین های خودرو به لیموزین تعلق دارد که اکثرا آن‌ها را در فیلم‌های پر زرق و برق هالیوودی یا رویدادهای تشریفاتی دیده‌ایم. لیموزین‌ها نسبت به خودروهای استاندارد محور کشیده‌تری دارند و اغلب بیشتر از 4 درب برای آن‌ها تعبیه می‌شود.

سی یو وی (CUV)

«سی یو وی» یک خودروی کراس اوور کوچکی هستند که ارتفاع کمتری نسبت به «اس یو وی» داشته و به دلیل نوع طراحی شاسی و فرم بدنه، در زمره ماشین‌های آنرود قرار می‌گیرند.

پیکاپ (Pickup)

«پیکاپ» همان خودروی باری کوچک یا به اصطلاح «وانت بار» است و بسته به نوع و مدل می‌تواند 100 الی 4000 کیلوگرم را جابجا کند. پیکان وانت و وانت نیسان از جمله پیکاپ های قدیمی اما محبوب در ایران هستند.

نیسان پیکاپ دوکابین

اس یو وی (SUV)

«اس یو وی» یا شاسی‌بلند همان‌طور که از نامشان پیداست، خودروهای استیشنی هستند که ارتفاع آن‌ها نسبت به سطح زمین کمی بیشتر از حد معمول است. کیا اسپورتیج، سوزوکی گرند ویتارا و هیوندای سانتافه جزو شاسی‌بلندهای پرطرفدار در بازار ایران به حساب می‌آیند.

مینی ون (Minivan)

«مینی ون» یا «ام پی وی» بلندتر از سدان، هاچ بک و استیشن واگن بوده و ظرفیت آن‌ها معمولا 7 نفر است. مینی ون بیشتر به درد مسافرت‌های دسته‌جمعی می‌خورد؛ چراکه مصرف سوخت آن نسبتا پایین است.

ون (Van)

«ون»ها برای حمل بار و جابجایی گروه‌های چندنفره مورد استفاده قرار می‌گیرند و از نظر ابعاد، قدری از مینی ون ها بزرگ‌تر هستند و ظاهر مکعبی دارند.

ون کمپر (Campervan)

«کمپر ون»ها همان ون‌های مجهزی هستند که امکان خواب، آشپزی، شستشو و اقامت کوتاه مدت را برای افراد فراهم می‌آورند. این خودروها باب میل توریست‌ها و جهانگردان هستند.

اتوبوس (Bus)

«اتوبوس» یک وسیله نقلیه جاده‌ای است که برای جابجایی تعداد زیادی مسافر طراحی شده است. اتوبوس‌ها بر اساس تردد بین مسیر، شمار طبقه‌ها، سطح دسترسی، سوخت مصرفی و شمار کابین به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

مانستر تراک (Monster Truck)

«مانستر تراک» یک کامیون تخصصی با سیستم تعلیق سنگین، فرمان چهر چرخ . لاستیک‌های غول‌پیکر است که بیشتر برای مسابقه و سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلندی این خودروها معمولا به 3.7 متر می‌رسد و لاستیک‌های آن‌ها نیز از نوع آفرود 1.7 متری هستند.

 انواع کابین های خودرو مسابقه مانستر تراک ها

مینی تراک (Mini Truck)

«مینی تراک» یک کامیون کوچک است که برای حمل و نقل محموله‌های درون‌شهری، مثل خدمات پستی و تحویل لوازم خانگی استفاده می‌شود. بنابراین اگر قصد جابجایی محموله سبک در مسافت کوتاه را دارید، مینی تراک بهترین گزینه برای شما است.

کامیون (Truck)

«کامیون» یکی دیگر از خودروهای مخصوص برای حمل بار بوده که بخش بارگیر آن به کشنده متصل است. کامیون‌ها را می‌توان بر اساس وزن و محور به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. یک کامیون معمولی قادر است تا 6 تن بار را به سادگی جابجا کند.

کامیون بزرگ (Big Truck)

به آخرین مورد در مطلب انواع کابین های خودرو می‌رسیم. «کامیون‌های بزرگ» برای جابجایی محموله‌های فوق سنگین به کار می‌روند. شرکت‌های «ماک» و «مان» سابقه درخشانی در ساخت کامیون‌های بزرگ دارند.

ارسال نظر