موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد؛ فرار به جلو در عصر اتومبیلهای برقی
رسانه کلیک-شرکت ایران خودرو چندی پیش از موتور سه سیلندر خود رونمایی کرد. طبق انتظار، این پیشرانه بر اساس موتور ملی EF7 ساخته شده و قرار است تا سال 1401 روی برخی مدلهای این شرکت نصب شود.
در حالی که صنعت خودرو دنیا به سمت و سوی پیشرانههای برقی پیش میرود، اما دو شرکت سایپا و ایران خودرو هنوز در حال توسعه و به روزرسانی موتورهای قدیمی بنزینی خود هستند. در راستای تازهترین دستاوردهای این دو شرکت، گروه سایپا اقدام به نصب نصب توربوشارژ روی موتور تیبا برای خودروی شاهین کرد و ایران خودرو نیز به تولید موتور سه سیلندر 1 لیتری تنفس طبیعی روی آورد که از نظر مشخصات فنی حتی ضعیفتر از موتور پژو 206 تیپ 2 ظاهر شده است.
موتور سه سیلندر ایران خودرو که اخیرا معرفی شده، در حقیقت نسل دوم سری پیشرانه ملی ef7 این خودوساز به حساب میآید و قرار است در بلند مدت جایگزین موتورهای پرمصرف فعلی شود.
موتور سه سیلندر ایران خودرو در نسخه پایه با حجم 1.0 لیتر و به صورت تنفس طبیعی و فاقد سیستم تزریق مستقیم سوخت توسعه یافته است اما به لطف تکنولوژی زمان بندی متغییر سوپاپ، توانایی تولید 72 اسب بخار قدرت و 98 نیوتن متر گشتاور را دارد. این در حالی است که پژو 206 تیپ دو معادل 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور ارایه میدهد.
مهندسان شرکت ایپکو، بخش فنی مهندسی ایران خودرو، اظهار داشتهاند مصرف سوخت موتور جدید سه سیلندر این شرکت تا ۵ لیتر در صد کیلومتر تقلیل یافته و این درحالی است که مصرف سوخت ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ برابر ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر ارزیابی میشود.
البته گفته شده در صورت تامین سرمایه لازم در امر تولید انبوه و عرضه خانواده کامل موتورهای سه سیلندر، تولید نسخه های 150 اسب بخاری و 240 نیوتن متری از همین موتور با حجم 1.3 لیتر نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. این نسخهها به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت و توربوچارجر مجهز خواهند بود.
طبق اطلاعات واصله ایران خودرو قصد دارد تولید انبوه موتورهای جدید سه سیلندر خود را تا پایان سال 1401 آغاز کند و به تدریج تا سال 1405 این پیشرانهها را جایگزین موتورهای قدیمی تر خود نماید.