موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد؛ فرار به جلو در عصر اتومبیل‌های برقی‌

رسانه کلیک-شرکت ایران خودرو چندی پیش از موتور سه سیلندر خود رونمایی کرد. طبق انتظار، این پیشرانه بر اساس موتور ملی EF7 ساخته شده و قرار است تا سال 1401 روی برخی مدل‌های این شرکت نصب شود.

موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد؛ فرار به جلو در عصر اتومبیل‌های برقی‌

در حالی که صنعت خودرو دنیا به سمت و سوی پیشرانه‌های برقی پیش می‌رود، اما دو شرکت سایپا و ایران خودرو هنوز در حال توسعه و به روزرسانی موتورهای قدیمی بنزینی خود هستند. در راستای تازه‌ترین دستاوردهای این دو شرکت، گروه سایپا اقدام به نصب نصب توربوشارژ روی موتور تیبا برای خودروی شاهین کرد و ایران خودرو نیز به تولید موتور سه سیلندر 1 لیتری تنفس طبیعی روی آورد که از نظر مشخصات فنی حتی ضعیف‌تر از موتور پژو 206 تیپ 2 ظاهر شده است.

موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد؛ فرار به جلو در عصر اتومبیل‌های برقی‌ موتور سه سیلندر ایران خودرو که اخیرا معرفی شده، در حقیقت نسل دوم سری پیشرانه ملی ef7 این خودوساز به حساب می‌آید و قرار است در بلند مدت جایگزین موتورهای پرمصرف فعلی شود.

موتور سه سیلندر ایران خودرو در نسخه پایه با حجم 1.0 لیتر و به صورت تنفس طبیعی و فاقد سیستم تزریق مستقیم سوخت توسعه یافته است اما به لطف تکنولوژی زمان بندی متغییر سوپاپ، توانایی تولید 72 اسب بخار قدرت و 98 نیوتن متر گشتاور را دارد. این در حالی است که پژو 206 تیپ دو معادل 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور ارایه می‌دهد.

مهندسان شرکت ایپکو، بخش فنی مهندسی ایران خودرو،‌ اظهار داشته‌اند مصرف سوخت موتور جدید سه سیلندر این شرکت تا ۵ لیتر در صد کیلومتر تقلیل یافته و این درحالی است که مصرف سوخت ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ برابر ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر ارزیابی می‌شود.

البته گفته شده در صورت تامین سرمایه لازم در امر تولید انبوه و عرضه خانواده کامل موتورهای سه سیلندر، تولید نسخه های 150 اسب بخاری و 240 نیوتن متری از همین موتور با حجم 1.3 لیتر نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. این نسخه‌ها به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت و توربوچارجر مجهز خواهند بود.

طبق اطلاعات واصله ایران خودرو قصد دارد تولید انبوه موتورهای جدید سه سیلندر خود را تا پایان سال 1401 آغاز کند و به تدریج تا سال 1405 این پیشرانه‌ها را جایگزین موتورهای قدیمی تر خود نماید.

ارسال نظر