واردات خودرو و توجه به خودروسازان خصوصی ؛ راه چاره شکست انحصار بازار

رسانه کلیک- احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان بهره‌گیری از واردات به منظور تعادل‌بخشی و شکست انحصار بازار خودرو را به دلیل ارزبری بالا در شرایط فعلی اقتصادی منتفی دانست، اما تاکید کرد که این انجمن موافق جلوگیری از واردات خودرو نیست.

واردات خودرو و توجه به خودروسازان خصوصی ؛ راه چاره شکست انحصار بازار

به گزارش رسانه کلیک به نقل از ایران جیب، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان طی مصاحبه‌ای با ایرنا بیان داشت:

اگر تیراژ خودروسازی ایران را به‌طور میانگین سالیانه یک میلیون دستگاه فرض کنیم، واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار خودرو کشور داشته باشد.

به گفته آقای نعمت‌بخش نه تنها در بازار خودرو، بلکه در اکثر بازارها بین حدود چهار تا پنج درصد واردات خوب است، چراکه هم از فعالیت‌های انحصارگرایانه تولیدکنندگان بزرگ ممانعت به عمل می‌آورد و هم مشتریان را با محصولات مدرن جهان آشنا می‌کند.

وی افزود:

احتمالا 24 خودروساز کوچک کشور به‌ویژه چند خودروسازی که به تولیدات کیفی معروف هستند، قادر باشند با بهره‌گیری از امکانات یکدیگر و نیز دریافت برخی مشوق‌ها و حرکت به سمت داخلی‌سازی بیشتر و کاهش قیمت‌ها، حریفان خوبی برای ایران‌خودرو و سایپا شوند تا به خواسته وزیر صمت در حوزه رقابتی‌سازی صنعت خودرو جامعه عمل پوشانده شود.

به اعتقاد بعضی کارشناسان، در ارزیابی‌های صورت گرفته همواره محصولات سه گروه بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو بهترین نمره‌ها را از نظر کیفی کسب کرده‌اند و ممکن است که با افزایش تیراژشان، در یک فضای رقابتی و با قیمت‌های تمام شده واقعی این سه خودروساز بتوانند هر یک به تیراژ یکصد هزار دستگاه برسند.

بر اساس آمارهای رسمی از ابتدای امسال 99 تا پایان آبان‌ماه تعداد ۵۶۶ هزار و ۷۴۴ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است. در این بین سهم ایران‌خودرو معادل ۳۱۵ هزار و ۶۱۶ دستگاه و سهم سایپا برابر ۲۲۸ هزار و ۴۰ دستگاه بوده است. این دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۹۵.۹ درصد خودروهای سواری بازار را در هشت ماهه امسال تولید کرده‌اند.

همچنین طی مدت مذکور شرکت خودروسازی بم معادل ۱۰ دستگاه، خودروسازی راین ۱۴ دستگاه، مدیران خودرو برابر ۱۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه، خودروسازی کارمانیا ۲ دستگاه، گروه بهمن‌ یک‌هزار و ۱۲۵ دستگاه، کرمان‌موتور چهار هزار و ۸۵۳ دستگاه، صنعت‌خودروی آذربایجان ۵۰ دستگاه، سازه‌های‌خودرو دیار ۱۱ دستگاه، صنایع تولیدی عظیم‌خودرو ۱۲۳ دستگاه، سیف‌خودرو ۷۲۷ دستگاه، سروش دیزل مبنا ۵۱ دستگاه، ریگان‌خودرو ۷۵ دستگاه و سایر شرکت‌ها نیز صفر دستگاه خودرو به تولید رسانده‌اند.

ارسال نظر