اقدامات ضروری پس از خرید ماشین صفر کیلومتر

اگر قصد خرید خودوری نو دارید، باید بدانید حین و پس از خرید ماشین صفر کیلومتر، چه چیزهایی را بررسی کنید و چه اقداماتی انجام دهید.

اقدامات ضروری پس از خرید ماشین صفر کیلومتر

بایدها و نبایدها پس از خرید ماشین صفر کیلومتر در ایران

این یک اشتباه است که فکر کنید ماشین صفرکیلومتری که تازه از کارخانه بیرون آمده، نیازی به بررسی و اقدامات فنی ندارد. ممکن است فکر کنید خریدن یک ماشین صفرکیلومتر باعث کاهش بسیاری از هزینه‌های شما می‌شود، اما لااقل درباره خودروهای داخلی و خودروهای چینی مثل برلیانس و ... این موضوع صدق نمی‌کند و پس از خرید، باید بازهم کمی هزینه کنید تا بعدا به دردسر نیفتید.

هزینه‌هایی مثل:

  • نصب سیستم ضدسرقت یا دزدگیر
  • خرید پشتی گردن در ماشین هایی مثل پژو 206
  • سنسور دنده عقب
  • دوربین دنده عقب
  • کروز کنترل
  • و ...

البته این روی خوش ماجرا برای شماست. چه بسیار دیده شده که بالابر برقی شیشه‌های ماشین، بلافاصله بعد از تحویل درست کار نمی‌کند!

ممکن است پیش بیاید که در مناطق گرمسیر، داخل کابین خودرو به این دلیل که شیشه‌های خودرو نمی‌توانند نور خورشید را بازتاب کنند، به شدت گرم شود؛ بنابراین افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند مجبورند برای تهیه شیشه های رفلکس هزینه کنند.

بررسی مسائل فنی حین خرید ماشین صفر کیلومتر

اگرچه بررسی همه موارد فنی توسط یک فرد عادی که تخصصی در حوزه خودرو ندارد چندان امکانپذیر نیست، اما ما نکاتی را که یک فرد عادی می‌تواند بررسی کند در ادامه ذکر می‌کنیم

ماشین صفر کیلومتر شما نیاز به معاینه فنی دارد!

متاسفانه بر اساس آمارها 60 درصد از خودروهای صفرکیلومتر ایران در تست آلایندگی قبول نمی‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پس از تحویل خودروی خود، برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، حتما آن را به یک مرکز معاینه فنی ببرید و تمام تست‌های آلایندگی را انجام دهید.

معاینه فنی ماشین صفر کیلومتر

حتما از شرکت خودروساز و نمایندگی خود PDS بخواهید

به مجموعه فرآیندهایی که پیش از تحویل خودرو به مشتری باید انجام شود PDS یا pre delivery service می‌گویند. فرآیند PDS یک فعالیت بازرسی است که توسط نمایندگی انجام می‌شود و شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های خودرو از فعالیت‌های مکانیکی و امکانات و تجهیزات جانبی و تزئینی خودرو است.

پس از آن، باید فرآیند handover انجام شود که هدف از آن آشنایی مشتری با خودروی جدید خریداری شده و امکانات مختلف آن است.

در این فرآیند، خریدار به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در زمینه عملکرد خودرو تحت آموزش قرار می‌گیرد. از آنجایی که گاهی ممکن است مشتری خودرویی بخرد که با سیستم عملکرد آن آشنا نباشد، در این فرآیند درباره عملکرد قسمت‌های مختلف ماشین صفر کیلومتر مانند چگونگی باز شدن در صندوق عقب، قفل کردن شیشه‌های عقب خودرو یا عملکرد سیستم تهویه ماشین، سیستم صوتی و امکاناتی که داخل خودرو تعبیه شده اطلاعاتی در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت.

دفترچه راهنمای خودرو را با دقت مطالعه کنید

توجه داشته باشید که در فرآیند hanover همه نکات در فرصت محدودی که وجود دارد به مشتری گفته نمی‌شود. اما پس از خرید ماشین صفر کیلومتر دو دفترچه راهنما در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید به آن دقت کنید. در دفترچه راهنمای ماشین که به صورت دائمی در اختیار شماست، راهنمای کار با قسمت‌های مختلف همراه با جزئیات نوشته شده است.

همچنین در آن دفترچه می‌توانید درباره عواملی که موجب باطل شدن گارانتی خودرو می‌شود، اقداماتی که موجب باطل شدن شرایط گارانتی نمی‌شود، نکات ایمنی که خریداران ملزم به رعایت آن هستند و مسائل امنیتی مربوط به خودرو نیز اطلاعات کسب کنید.

از این رو باید به همه مسائلی که در دفترچه راهنمای محصول و دفترچه گارانتی خودرو ذکر شده توجه داشته باشد و آن را به دقت و به طور کامل مطالعه کنید.

آب بندی خودرو و نکاتی که لازم است بدانید

آب بندی یعنی آماده کردن ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت از آن. پس از خرید ماشین صفر کیلومتر هم نیاز به آب بندی وجود دارد. وضعیت ماشین در هزار کیلومتر اولی که طی می‌کند تاثیر بسزایی در وضعیت سلامت قطعات و موتور آن در آینده دارد.

توصیه‌هایی که در ادامه برای آب بندی خودرو به آن‌ها اشاره می‌شود، نه فقط برای ماشین صفرکیلومتر، که تا سال‌های برای افزایش کارایی و طول عمر قطعات خودرو نیز موثر است.

  1. بررسی موتور خودرو

پس از خرید خودرو صفر، بلافاصله کاپوت را بالا بزنید و سلامت قطعات را به صورت ظاهری یک بار به دقت بررسی کنید.

  1. آب بندی ظاهر و بدنه خودرو

استفاده از واکس، پولیش و مواد براق کننده، باعث از بین رفتن لایه محافطی که روی بدنه خودرو کشیده شده می‌شود. در صورتی که این لایه از بین برود، امکان ترک خوردن سطح بدنه بسیار زیاد می‌شود. توصیه می‌کنیم حداقل در 90 روز اول پس از خرید ماشین صفر کیلومتر، از مواد براق کننده و واکس‌ها استفاده نکنید.

  1. بررسی مخازن خودرو

این کار فقط مربوط به ماه های اول استفاده از خودروی صفر کیلومتر نیست. شما همواره باید مخزن آب رادیاتور، روغن خودرو، مخزن شیشه پاک کن و … را چک کنید که خالی نباشند یا به اندازه کافی پر باشند. همچین لوله‌های این مخازن را بررسی کنید تا دچار رسوب‌گرفتگی و نشتی نشده باشند.

  1. چک کردن دائمی فیلترهای ماشین

به مدت زمانی که مکانیک‌ها و دیگران برای بررسی یا چک کردن فیلترهای خودرو تاکید می‌کنند بسنده نکنید. بلکه از همان ابتدا پس از خرید ماشین صفر کیلومتر، دائما آن‌ها را چک کنید و بدانید که سلامت فیلترها تاثیر بسیار زیادی در سلامت سایر قطعات و اجزای خودرو دارند.

  1. آب بندی ترمزها

قسمت‌های مختلف ترمزها مانند دیسک صفحه و لنت‌ها نیاز به آب بندی ندارند. اما بهتر است تا 1000 کیلومتر اول، از فشار آوردن به سیستم ترمز به‌شدت پرهیز کنید و به هیچ وجه ترمزهای شدید و ناگهانی نگیرید.

اگر هزینه خرید ماشین صفر کیلومتر را ندارید یا به هر دلیل ار خیر خرید ماشین نو گذشته‌اید، پیشنها د می‌کنیم حتما مهم‌ترین مواردی که قبل از خرید خودروی دست دوم باید بررسی کنید را در کلیک مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید با فوت و فن های کارشناسی قیمت خودرو آشنا شوید.

شما نیز تجربه و دیدگاه‌های خود را درباره اقدامات لازم پس از خرید ماشین صفر کیلومتر در ایران برای ما بنویسید.

ارسال نظر