پیش فروش خودرو ممنوع شد

رسانه کلیک - خودروسازان از این پس اجازه پیش فروش خودرو ندارند. این شرکت ها ابتدا باید خودروهای قبلی خود را تحویل مشتریان دهند.

پیش فروش خودرو ممنوع شد

خودروهای پیش فروش شده علاوه بر مشتریان، برای شرکت ها نیز دردساز شده است. ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات پیش فروش خود را افزایش داده بودند که وزارت صنعت با این موضوع مخالفت کرد ( تحویل خودروهای پیش فروش ایران خودرو و سایپا با قیمت قدیم ).

پس از مخالفت وزارت صنعت، دعوتنامه های جدید برای مشتریان صادر شد؛ با این حال هنوز خودرویی تحویل مشتریان داده نشده است ( دعوتنامه محصولات ایران خودرو با قیمت قدیم برای خریداران صادر شد ).

به تازگی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در رابطه با پیش فروش خودرو اعلام کرده است:

بازار خودرو به دلیل مسائلی که بعد از برجام اتفاق افتاد، دچار تلاطم شد و خودروسازان نتوانستند به وعده‌هایی که در خصوص زمان تحویل خودروها و نوع خودروها به مشتریان داده بودند، عمل کنند. تا زمانی که خودروهای پیش‌فروش قبلی تحویل داده نشود، پیش‌فروش خودروی جدید خلاف قانون خواهد بود.

یکی از دلایل تلاطم بازار، اعمال تحریم های جدید و مشکل در واردات قطعات خودرو است. علاوه بر این موضوع، شرکت های مطرح جهانی همکاری خود با خودروسازان داخلی را متوقف کرده اند.

سعید باستانی در مصاحبه ای که انجام داده به این موضوع اشاره کرده که تا زمانی که خودروهای پیش فروش شده تحویل خریدار نشود، پیش فروش جدید غیرقانونی است. خودروسازان باید شرایطی را فراهم کنند تا در صورت عدم امکان تامین خودروی فروخته شده، هزینه را به خریداران برگردانند.

با توجه به عدم عرضه خودرو که البته بسیاری از آن ها در انبار شرکت ها احتکار شده است، به صورت روزانه شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم به گونه ای که پراید با قیمتی بالاتر از 40 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود ( افزایش مجدد قیمت خودروهای داخلی در بازار ).

ارسال نظر