چری تیگو 7؛ تو چرا شبیه چینیها نیستی؟
رسانه کلیک - به دلیل علاقه مردم کشور ما به اتومبیلهاي شاسیبلند، انتظار برای ورود چری تیگو 7 به بازار خودرو زیاد بود. در کنار این علاقه، قیمت بالای اتومبیلهای شاسیبلند ژاپنی و اروپایی، امکان خرید آنها را برای همه اقشار جامعه فراهم نميكرد.
شاید انتظار میرفت که شاسیبلندهای چینی بتوانند با شکستن قیمت بازار، خریداران بیشتری برای این کلاس خودرو فراهم کنند. کمپانی چینی چری، تیگو 7 را به عنوان پرچمدار خودروهای شاسیبلند و لوکس خود معرفی کرد. اتومبیلی با طراحی متفاوت از سایر تولیدات چینی و با ادعایی بزرگ برای رقابت با سایر برندهای موجود در بازار. اما آیا چری تیگو 7 نماینده خوبی برای این ادعا بوده؟
طراحی و امکانات چری تیگو 7
شرکت مدیرانخودرو در طول سالهای اخیر نشان داده که میتواند بازار خوبی برای اتومبیلهای وارداتی خود دست و پا کند. تبلیغات خوب، سرویسدهی و خدمات پس از فروش مناسب و... از جمله مزایای خرید محصولات این شرکت است. تصویر اولیه و تبلیغاتی این شرکت از تیگو 7، نوید ورود خودرویی متفاوت و لوکس را میداد. اما اتومبیلی که در مراسم رونمایی دیده شد، از تصویر تبلیغاتی آن کمی فاصله داشت.
طراحی ظاهری تیگو 7 چندین قدم از طراحیهای کپیکاری شده دیگر اتومبیلهای چینی فاصله دارد و نشان میدهد که شرکتهای چینی در تلاش برای تصاحب جایگاهي خوب در بازار دنیا، از طراحیهای بدون چالش و خستهكننده قدیمي خود فاصله گرفتهاند. چراغهای بومرنگی شکل جلوی خودرو و خطوط منحنی در اطراف آن، تیگو 7 را نسبت به دیگر اتومبیلهای چینی متمایز کرده است. داخل کابین اما زیاد از حد ساده طراحی شده است. با وجود صندلیهای چرمی خوش استیل، جلو داشبورد ساده و فرمان خوشفرم، اما با تصور ما از یک خودروی لوکس اصلاً همخوانی ندارد.
شرکت چری تمام تلاشش را برای ارائه خدمات و امکانات فنی و رفاهی در تیگو 7 به کار برده است. سقف پانوراما، کنترل کروز، ورود بدون کلید، نمایشگر، سنسورهای مختلف، تیپهای رانندگی اقتصادی و اسپرت و بسیاری امکانات دیگر که از خودروهای لوکس انتظار داریم در چری تیگو 7 وجود دارند. موتور توربوشارژر 1.5 لیتری و با قدرت 147 اسب بخار براي تیگو 7 نسبت به سایر رقبای آن در این سطح قیمتی، موتور نسبتاً ضعیفی به شمار ميرود. اما از حق نگذریم شتاب و هندلینگ خوب و مصرف سوخت مناسب این خودرو نسبت به سایر اتومبیلهای چینی راضی کننده است. همچنین تیگو 7 با داشتن 6 کیسه هوا و سیستم ترمز و پایداری پیشرفته خود ایمنی سرنشینان را هم تأمین میکند.
چرا تیگو 7 در بازار ایران ندرخشید؟
بازار تولید واردات اتومبیلهای شاسیبلند در ایران همیشه داغ و پررونق بوده است. همزمان با ورود چری تیگو 7، شاسی بلندهای زیادی از برندهای مختلف در ایران حضور داشتند. تیگو 7 با قیمتگذاری بسیار بالای شرکت مدیران خودرو باید با هموطنان خود مانند جک اس 5 و بی وای دی 6 رقابت میکرد که با وجود همین امکانات، قیمتی کمتر از تیگو 7 داشتند. از طرف دیگر رنو داستر، نیسان جوک و سوزوکی گراند ویتارا هم رقبای قدرتمند و نامداری بودند که تیگو 7 باید با آنها وارد بازی میشد.
نکته قابل توجه در مورد هم تیگو 7 و هم سایر خودروهای چینی، بازار ضعیف دست دوم این خودروهاست که به دلیل اعتماد کم مشتریان به وجود آمده است. این تصور که اتومبیلهای چینی آن قدر با کیفیت نیستند که سالها بتوان از آنها استفاده کرد، در میان کاربران ایرانی بازار خودرو وجود دارد. البته که هنوز مدت زمان زیادی از حضور توليدات چشم باداميها از جمله تيگو 7 در کشور ما نمیگذرد و قضاوت در این مورد کمی زود است، اما آنچه واضح است این تفکر بر بازار خرید و فروش این اتومبیلها سایه انداخته است. اما با تمام این توضيحات، اگر دوست دارید لذت سواری با یک شاسیبلند تقریباً لوکس با امکانات کامل را بدون توجه به قیمت و بازار آن داشته باشید، تیگو 7 میتواند تجربه دلپذیری برایتان باشد.
نظرها