گرم کردن موتور ماشین قبل از حرکت لازم است؟

ممکن است شما هم بارها با توصیه بزرگترها درباره گرم کردن موتور ماشین قبل از حرکت روبرو شده باشید. یا به این تصور رسیده باشید که اگر بعد از استارت شروع به حرکت کنید، موتور خودرو به زودی خراب خواهد شد.

گرم کردن موتور ماشین قبل از حرکت لازم است؟

اگر شما هم هر روز صبح ماشین خود را استارت می‌زنید و منتظر می‌مانید تا موتور خودرو گرم شود، علاوه بر اینکه بنزین بیشتری هدر می‌دهید، ممکن است آسیب بیشتری به موتور وارد کنید.

افسانه گرم کردن موتور خودرو قبل از حرکت از کجا آمد؟

گرم کردن موتور خودرو کاربراتی

مراقب خودروهای کاربراتی باشید

در زمان قدیم، موتورها برای جابجایی هوا و سوخت به کاربراتورهای مکانیکی متکی بودند. بنزین در آب‌و‌هوای سرد به خوبی بخار نمی‌شود، بنابراین موتورهای قدیمی به زمان بیشتری برای بهبود احتراق و جلوگیری از خاموش شدن، نیاز داشتند.

از آنجا که هیچ سیستمی برای ریختن بنزین اضافی در سیلندرها، بعد از سرد شدن موتور وجود نداشت، تنها راهکار این بود که ماشین را تا رسیدن به دمای مطلوب بیکار بگذارید.

روغن موتور

روغن موتور هنگام رانندگی سریع‌تر گرم می‌شود

ممکن است با این سوال مواجه شوید که روغن موتور چگونه گرم می‌شود؟ همه روغن به پایین موتور رفته و اگر موتور را گرم نکنید، روغن به گردش در نمی‌آید، درنتیجه موتور را خراب خواهید کرد.

رانندگی با سرعت بالا باعث می‌شود روغن سریع‌تر به درجه حرارت مورد نظر برسد و بهتر جریان یابد. روغن‌های مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به قطعات و دیوارها می‌چسبند. چسبندگی این روغن‌ها باعث می‌شود سریع به پایین سُر نخورند.

اجزای متحرک خودرو مانند سیلندرها و پیستون‌ها نیز در اثر حرارت موتور، به سرعت آماده کار خواهند شد. در حقیقت گرم کردن موتور در حالت توقف، ممکن است برای سلامت موتور مضر باشد.

هدر دادن بنزین

بنزین را هدر ندهید

درجا کار کردن موتور، نه تنها در درازمدت به موتور شما آسیب می‌رساند، بلکه باعث اتلاف عظیم سوخت نیز می شود. یک خودروی سدان کامپکت معمولی با موتور 2.0 لیتری را در نظر بگیرید. این خودرو با موتور روشن و در حالت توقف، دقیقه‌ای 10 میلی‌لیتر بنزین مصرف می‌کند.

در ابتدا ممکن است این مقدار زیاد به نظر نرسد، اما به ضرب‌المثل قطره، قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود، توجه کنید. موسسه DOE (یک آزمایشگاه سوخت در آمریکا) تخمین زده است که خودروهای سدان در آمریکا، با گرم کردن موتور خودرو در حالت توقف، سالانه حدود 11 میلیارد لیتر بنزین هدر می‌دهند.

و این همه ماجرا نیست. موسسه مذکور همچنین اعلام کرده که گرم کردن موتور حدود 27 میلیون تن دی‌اکسیدکربن در سال تولید می‌کند و این منبع بزرگ آلودگی هوا است.

گرم کردن موتور

چقدر برای گرم کردن موتور خودرو صبر کنیم؟

هنگامی که ماشین را روشن می‌کنید، حتی اگر در یکی از روزهای سرد زمستان هستید، 30 ثانیه زمان برای ایجاد فشار کافی برای گردش روغن موتور کافیست.

در روزهای بسیار گرم هیچ دلیلی برای گرم کردن موتور خودرو وجود ندارد. فقط اتوموبیل خود را روشن کنید؛ کمربند ایمنی را ببندید و حرکت کنید. همجنین کسانی که از خودروهای هیبریدی استفاده می‌کنند، نیاز به این 30 ثانیه انتظار هم ندارند. زیرا این سیستم این خودروها کاملا متفاوت است.

مطمئن باشید اگر عدم گرم کردن موتور خودرو باعث آسیب به موتور می‌شد، خودروسازان نرم‌افزار خودرو را بصورتی تنظیم می‌کردند که خودرو قبل از گرم شدن، حرکت نکند.

بیشتر بخوانید: روش صحیح راه اندازی خودرو در فصل سرد

ارسال نظر