ملاک جریمه شدن خودروهای شیشه دودی چیست؟
با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، برای جریمه شدن خودروهای شیشه دودی تعیین فاصله ۳ متری برای تشخیص راننده و سرنشین ملاک و معیار نیست و در صورت احراز تخلف صدور قبض کفایت میکند.
به دنبال شکایت از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و درخواست ابطال بخشنامه شماره ۱۳/۵/۳۵۵/۴۰۷ مورخ ۹۶/۶/۳۰ و ۱۳/۵/۳۵۵/۹۹۰ مورخ ۹۷/۱۲/۱۸ مبنی بر اینکه معیار مجاز دودی کردن شیشه خودرو و تشخیص راننده و سرنشینهای خودرو باید از فاصله 3 متری قابل رؤیت باشد و در صورتی که مطابق نظر افسر کارشناس، راننده و سرنشین از فاصله 3 متری قابل تشخیص نباشد، ضمن صدور قبض جریمه ملزم به رفع اثر شیشه دودی میشود.
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی و با توجه به نظریه هیئت تخصصی اداری و امور عمومی، با این استدلال که بر مبنای ماده ۲۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، جریمههای تخلفات مربوط به حملونقل و عبور و مرور با توجه به مکان، زمان، وقوع و نوع تخلفات با تصویب هیئت وزیران به اجرا گذاشته میشود، همچنین به موجب ماده ۲ قانون اخیرالذکر تشخیص تخلفات مزبور و صدور قبض جریمه با افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی و آموزش دیده است.
جالب است بخوانید: جریمه مخدوش کردن پلاک خودرو چیست؟
بنابراین مقرره مورد اعتراض که با تعیین ملاک فاصله ۳ متری اقدام به وضع قاعده و معیار تشخیص ثابت برای مأموران مجاز راهور آن هم با توجه به شرایط متغیر فصول سال، اوضاع آبوهوا و ساعات شبانهروز کرده، خارج از حدود صلاحیت مرجع وضعکننده بوده و قابل ابطال است.
همچنین هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رفع اثر شیشه دودی بعد از صدور جریمه را از اختیارات مأموران تشخیص نداد و با این استدلال که قانونگذار ضمانت اجرای تخلفات را در این قانون و حدود اختیارات مأموران را در موارد مقرر از جمله حق توقف خودرو و صدور قبض جریمه، جلوگیری از حرکت خودرو و دستور انتقال به توقفگاه، ضبط گواهینامه و جابهجایی خودرو به منظور رفع سد معبر مشخص کرده، اما برای الزام به رفع اثر شیشه دودی بعد از صدور قبض جریمه در قانون تعیین تکلیف نشده است و بخشنامه مذکور قابل ابطال میباشد.
بنابراین برای جریمه شدن خودروهای شیشه دودی تعیین فاصله ۳ متری برای تشخیص راننده و سرنشین ملاک و معیار نمیباشد و در صورت احراز تخلف صدور قبض کفایت میکند و رفع اثر شیشه دودی الزام ندارد.