جدول جریمه عوارض الکترونیکی 1401 | جریمه تصاعدی در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی

جریمه عوارض الکترونیکی 1401 به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود و رانندگانی که عوارض آزادراهی را به موقع پرداخت نکنند، بهای بیشتری خواهند پرداخت.

جدول جریمه عوارض الکترونیکی 1401 | جریمه تصاعدی در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی

جریمه رانندگان بدحسابی که عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها را به موقع پرداخت نکنند، از سال آینده به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت؛ یعنی یک‌بار مشمول جریمه ۲۰ درصدی شده و پس از آن به ازای هر ماه تاخیر، 2 درصد به مجموع اصل عوارض و جریمه مذکور اضافه خواهد شد.

به گزارش ایسنا بر اساس آنچه در بند «ک» تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است، عوارض مصوب در شبکه آزادراهی پس از عدم پرداخت در زمان مقرر، مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی معادل ۲۰ درصد عوارض مصوب در آزادراه مربوطه است و در صورت تاخیر بیش از یک ماه در پرداخت، علاوه بر اصل عوارض و جریمه مذکور، مشمول جریمه‌ای معادل ۲ درصد مجموع نرخ عوارض مصوب و جریمه ۲۰ درصدی به ازای هر ماه تاخیر خواهد بود.

منابع حاصل از این محل، صرف استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری صورت گرفته در شبکه آزادراهی خواهد شد.

این یعنی اگر یک راننده بدحساب یک بار از آزادراه تهران - شمال عبور کند و عوارضش را نپردازد، به ازای یک‌بار تردد از این محور (بر اساس آخرین نرخ‌نامه مصوب در سال ۱۳۹۹) باید مبلغی معادل ۵۰ هزار تومان (برای عبور از فاز 1 و 4) در روزهای تعطیل پرداخت کند. اما پس از یک سال بدحسابی، اصل و جریمه‌ای که باید بپردازد به ۷۴ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد و هرچقدر تعداد این ترددها بیشتر شود، مسلما جریمه او نیز به صورت تصاعدی بالا رفته و بیشتر می‌شود.

یا در یک مثال دیگر اگر راننده‌ای از آزادراه قم - گرمسار عبور کند، به ازای یک‌بار تردد باید ۱۸ هزار تومان پرداخت کند، اما پس از یک سال بدحسابی این عدد به ۲۶ هزار و ۷۸۴ تومان خواهد رسید.

نرخ جریمه عوارض الکترونیکی 1401 و جریمه پرداخت نکردن آن در طول یک سال در جدول زیر آمده است:

جریمه عوارض الکترونیکی 1401

ارسال نظر