5 روش جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین

رانندگی در فصل زمستان چالش‌های خاص خود را دارد که یکی از رایج‌ترین این چالش‌ها، یخ زدن شیشه‌های خودرو است. با این 5 روش آسان می‌توان در جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین و از بین بردن آن کوشید.

5 روش جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین

جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین

چنانچه در مناطق سردسیری و جاهایی که در زمستان دمای آن‌ها به زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد زندگی می‌کنید، احتمالا تصویر یخ‌زدگی شیشه‌های خودرویتان آشناترین تصویری است که هر روز صبح با آن مواجه می‌شوید.

طبیعی است که با خودرویی که شیشه‌هایش یخ زده، نمی‌شود رانندگی کرد و قدم اول شما در هر صبح، رفع این مشکل خواهد بود. اما نگران نباشید؛ راه‌های ساده‌ای برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه به 5 روش جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین و راه‌های از بین بردن آن اشاره می‌کنیم.

استفاده از آب ولرم

آب ولرم احتمالا خانگی‌ترین و آسان‌ترین روشی خواهد بود که در دسترس دارید. البته توجه کنید که منظور ما آب ولرمی است که اندکی گرما دارد، نه آب تازه جوشیده و داغ، چون در این صورت به محض ریختن آب داغ روی شیشه‌های یخ زده خودرویتان، احتمال ترک خوردن یا شکستن شیشه‌ها وجود خواهد داشت.

جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین

همچنین چنانچه در مناطقی زندگی می‌کنید که هوا بیش از حد سرد است و هنگامی که می‌خواهید یخ‌زدگی شیشه‌ها را برطرف کنید هوا کماکان زیر صفر درجه است، شاید بهتر باشد این کار را انجام ندهید، چراکه منجر به یخ‌زدگی سریع همان آب گرم می‌شود.

با این حال روش انجام کار این است: آب گرم را به آرامی روی شیشه‌های خودرویتان بپاشید تا با گرمای خود، یخ‌زدگی روی شیشه‌ها را آب کند. بعد با یک دستمال، یخ‌ها را از روی سطح شیشه‌ها بردارید.

استفاده از ضدیخ

به 2 روش می‌توانید ضدیخ موردنظر خود را تهیه کنید؛ اول با مراجعه به فروشگاه و خرید حضوری یا اینترنتی آن و دوم تهیه ضدیخ خانگی. با توجه به بودجه اقتصادی و وقت و حوصله‌ای که دارید، می‌توانید هریک از این 2 گزینه را انتخاب کنید.

برای تهیه ضدیخ خانگی، مقداری الکل را در یک ظرف تمیز یا یک بطری آب‌پاش خالی بریزید و چند قطره مایع ظرف‌شویی به آن اضافه کنید. درِ آب‌پاش یا ظرف موردنظر را ببندید و مخلوط را تکان بدهید تا به خوبی باهم ترکیب شوند، حال این ترکیب ضدیخ خانگی به دست آمده را روی شیشه‌های خودرویتان بپاشید.

جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین

روش کار با ضدیخ‌های تجاری و آماده هم که این روزها در انواع و برندهای مختلف در بازار موجود است، به همین صورت است. ضدیخ را روی شیشه‌ها اسپری کنید و بعد از حدود یک دقیقه صبر برای نفوذ آن به میان یخ، با یک دستمال یا کاردک از روی شیشه‌ها پاک کنید.

استفاده از کارت اعتباری به جای کاردک

ممکن است در هنگام یخ‌زدگی شیشه‌های خودرو، نزدیک منزلتان نباشید یا وسایل موردنیاز را برای انجام هیچ‌یک از روش‌های اشاره شده در بالا نداشته باشید.

در این صورت می‌توانید از یک روش ساده دیگر استفاده کنید. ابتدا بخاری یا یخ‌آب‌کن خودرویتان را روشن کنید تا شیشه‌ها قدری گرما ببینند، سپس از یک کارت اعتباری مثل کارت بانکی، گواهینامه یا کارت سوختتان به جای کاردک استفاده کنید و یخ‌ها را از روی شیشه‌ها بتراشید.

بهترین روش انجام این کار این است که لبه کارت را در زاویه مخالف شیشه بگیرید و محکم فشار دهید. سعی کنید کارت را تا جای ممکن صاف نگه دارید تا خم نشود، در غیر این صورت احتمال شکستن کارت وجود خواهد داشت. در هر صورت بهتر است از کارتی استفاده کنید که دیگر به دردتان نمی‌خورد یا در صورت شکستن، امکان تمدید کردن آن برایتان آسان‌تر است.

استفاده از کیسه آب گرم

یک روش خانگی دیگر برای زدودن یخ از روی شیشه‌های خودرو، استفاده از کیسه آب‌ گرم یا گرم‌کننده‌های دست و پا است که البته استفاده از مورد دوم در ایران کمتر رایج است.

همچنین یک روش خانگی دیگر هم برای تهیه کیسه گرم‌کن دارید و این است که مقداری برنج را در یک کیسه زیپ‌دار مخصوص ماکروویو یا در یک کیسه پارچه‌ای بریزید و به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه داخل ماکروویو بگذارید. سپس از داخل خودرو، کیسه گرمتان را به شیشه‌ها بکشید تا یخ آن آب شود.

در این روش بهتر است بخاری خودرو هم روشن باشد تا به زودتر ذوب شدن یخ‌ها کمک کند. پس از اینکه از برطرف شدن یخ‌زدگی مطمئن شدید و فقط خیسی حاصل از آن روی شیشه‌ها باقی ماند، برف‌پاک‌کن بزنید تا شیشه‌ها تمیز و خودرویتان آماده حرکت شود.

پوشاندن شیشه‌ها

یکی دیگر از سریع‌ترین راه‌ها برای برطرف کردن یخ‌زدگی خودرو، جلوگیری از یخ زدن شیشه ها است! این‌طوری کارتان هم ساده‌تر می‌شود و صبح روز بعد لازم نیست هیچ‌یک از روش‌های بالا را برای برطرف کردن یخ‌زدگی خودرویتان انجام بدهید.

جلوگیری از یخ زدن شیشه جلوی ماشین

برای انجام این کار، در پایان شب و پس از استفاده از خودرویتان، روی شیشه‌ها را با روکش مخصوص خودرو، یا حتی حوله یا پارچه ضخیم بپوشانید تا در طول شب روی شیشه‌ها شبنم نزند یا چنانچه خودرویتان در محیط باز پارک شده است، بارندگی و بعد یخ زدنِ آن شما را به دردسر نیندازد.

فقط حواستان باشد که صبح وقتی می‌خواهید روکش موردنظر را از روی شیشه‌ها بردارید، بی‌شک خیس و آب‌چکان خواهد بود و بهتر است در صندوق عقبتان یک لایه پارچه برزنتی یا حتی پلاستیک ضخیم بیندازید تا روکش موردنظر همه‌جا را خیس نکند.

شما چه روش‌هایی برای جلوگیری از یخ زدن شیشه و برطرف کردن آن‌ها دارید؟ تجربیاتتان را با ما و خوانندگان کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر