هنگام خرید خودروی کارکرده باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اما این معامله خطراتی هم دارد و نکاتی هست که حتماً باید پیش از خرید خودروی کارکرده مورد توجه قرار بدهید تا زیان نبینید. بررسی مشخصات ظاهری و فنی اتومبیل و رعایت درست موارد حقوقی از جمله این موارد است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

هنگام خرید خودروی کارکرده باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اما این معامله خطراتی هم دارد و نکاتی هست که حتماً باید پیش از خرید خودروی کارکرده مورد توجه قرار بدهید تا زیان نبینید. بررسی مشخصات ظاهری و فنی اتومبیل و رعایت درست موارد حقوقی از جمله این موارد است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بهترین زمان برای خرید خودروی کارکرده چیست؟

بسیاری از کارشناسان خبره بازار خودرو، بعد از تعطیلات عید نوروز را بهترین زمان برای خرید خودروی دست دوم می‌دانند. آن‌ها معتقدند که اکثر فروشندگان قبل از تعطیلات اقدام به انجام سرویس‌ها و تعمیرات مورد نیاز خودرو از جمله تعویض روغن موتور، گیربکس، لنت‌ها، شمع و وایر و لاستیک‌ها می‌کنند. بنابراین اگر در این بازه زمانی خودرو بخرید، احتمالاً برای مدتی از تعمیر و سرویس‌های دوره‌ای بی‌نیاز خواهید بود. همچنین ماه‌های فروردین و اردیبهشت همیشه زمان رکورد بازار محسوب می‌شود و در چنین بازه‌ای میزان خرید و فروش کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها افت می‌کند.

همچنین کارشناسان دومین زمان مناسب برای خرید خودروی کارکرده را هنگام ورود خودروی صفر جدید به بازار می‌دانند. به عقیده آن‌ها وقتی یک خودروی جدید وارد باز می‌شود، بخشی از کسانی که تصمیم به خرید آن خودرو دارند اقدام به فروش خودروی قبلی‌شان می‌کنند. به این ترتیب می‌شود یک خودروی کارکرده و مناسب را با قیمتی پایین‌تر خرید.

هنگام خرید خودروی دست دوم باید چه چیزهایی را چک کرد؟

چیزهای مختلفی در خودرو وجود دارد که باید قبل از اقدام به خرید آن چک کرده و از سالم و کارا بودنشان مطمئن شوید. همیشه پیشنهاد می‌شود اگر خودتان دانش و اطلاعات کافی در زمینه خودرو ندارید، حتماً از یک فرد متخصص کمک گرفته و او را برای بازدید خودرو ببرید.

برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرند، این‌ها هستند:

  • از مطمئن بودن خریدار و قصدش از فروش خودرو آگاه شوید
  • سقف و ستون‌ها را چک کنید
  • مسافت طی شده توسط خودرو (کیلومترشمار) را چک کنید
  • اگزوز و دود خروجی از آن را چک کنید
  • به سیم‌کشی خودرو توجه کنید
  • سلامت موتور و سیستم برق‌رسانی را جدی بگیرید
  • شاسی‌های خودرو را چک کنید
  • به پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیرها دقت کنید
  • از سلامت دنده، کولر و بخاری، آینه‌ها، برف‌پاک‌کن و دیگر امکانات خودرو مطمئن شوید
  • از اعتبار و تخفیف بیمه‌نامه جویا شوید

شاسی‌های خودرو را چک کنید

هنگام بررسی برای خرید خودروی کارکرده، قبل از هر چیز سراغ شاسی‌ها بروید. شاسی خراب می‌تواند در آینده دردسرهای زیادی برایتان به همراه داشته باشد. اگر شاسی ضربه شدید خورده باشد، جلوبندی خودرو در بازه‌های زمانی کوتاه دچار مشکل می‌شود. در این صورت ممکن است خودرو از وضعیت تنظیم فرمان خارج شود و همین امر موجب ساییدگی لاستیک‌‌ها می‌شود. در این صورت باید هر چندماه یک‌بار برای تنظیم جلوبندی و خرید لاستیک هزینه کنید. هرچند خودرویی که شاسی آن آسیب دیده احتمالاً ارزان‌تر است، ولی با توجه به بالا رفتن قیمت قطعات خودرو و همچنین لاستیک‌ها، خریدن خودرویی که از قسمت شاسی آسیب دیده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

سقف و ستون‌ها را چک کنید

سقف و ستون‌‌های خودرو را چک کنید تا مطمئن شوید که خودرو تصادف و آسیب‌دیدگی خیلی شدیدی نداشته است. معمولاً اگر سقف خودرو آفتاب‌سوختگی (از بین رفتن رنگ خودرو به خاطر تابش مستقیم نور خورشید) داشته باشد، یعنی آن قطعه فابریک کارخانه نیست و تعویض شده است. بهتر است لاستیک‌های دور سقف را جدا کرده و قسمت‌های جوش‌خورده آن را بررسی کنید. برخی از فروشندگان هنگام تصادف سقف آفتاب‌سوخته را جایگزین سقف خراب می‌کنند تا در هنگام فروش، مشتری متوجه تصادفی بودن خودرو نشود.

همچنین بررسی رنگ خودرو پیش از خرید خودروی کارکرده هم دیگر عاملی است که در تشخیص تصادفی بودن یا نبودن آن به شما کمک می‌کند.

خرید خودروی کارکرده سلامت موتور و سیستم برق‌رسانی را جدی بگیرید

مورد مهم دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد، قسمت موتور و برق خودرو است. در هنگام بازدید از خودرو، از فروشنده زمان تعویض تسمه تایم را بپرسید‌. اگر تسمه تایم بیشتر از 70 هزار کیلومتر کار کرده باشد، حتماً باید تعویض شود. اگر تسمه تایم پاره شود، موجب خرابی موتور خودرو می‌شود و در نتیجه باید برای تعمیر موتور هزینه زیادی پرداخت کنید.

دود‌ خروجی از اگزوز را چک کنید

قبل از خرید خودروی کارکرده به خودرو گاز بدهید. اگر هنگام گاز دادن دود آبی از خودرو خارج شد، یعنی موتور خراب است. اگر دود سفید یا بخار خارج شود، واشر سرسیلندر خراب است. اگر دود سیاه خارج شد، مصرف سوخت خودرو زیاد است.

در نظر داشته باشید که برخی از فروشندگان از روغن‌های سفت استفاده می‌کنند تا از دود کردن خودرو جلوگیری ‌کنند. در این صورت متوجه خرابی موتور نخواهید شد. لذا لازم است از بررسی و مشورت یک کارشناس کمک بگیرید.

به پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیر دقت کنید

قسمت‌های زیر و گلگیر خودرو را از لحاظ پوسیدگی بررسی کنید. اگر خودرو از قسمت زیر پوسیدگی داشته باشد، هنگام بارش باران آب به داخلش نفوذ کرده و باعث ایجاد مشکلات مختلف و اذیت شدن سرنشینان می‌شود.

به سیم‌کشی خودرو توجه کنید

حتماً سیم‌کشی خودرو را چک کنید تا مطمئن شوید بر اثر حرارت خشک نشده باشد. اگر خشک باشد، امکان پارگی سیم‌ها وجود دارد. حتی در برخی موارد باعث سوختن سیم‌کشی می‌شود که همین عامل باعث از کار افتادن خودرو می‌شود.

شلنگ‌ها را هم چک کنید تا از نشتی نداشتنشان مطمئن شوید. زیر خودرو را چک کنید تا ببینید نشتی روغن دارد یا نه.

خرید خودروی کارکرده

از سلامت دنده، کولر و بخاری، آینه‌ها، برف‌پاک‌کن و دیگر امکانات خودرو مطمئن شوید

در یک خودروی سالم، دنده باید به راحتی جا برود و صدا نکند؛ در غیر این صورت جعبه‌دنده ایراد دارد. سعی کنید حتماً با دنده‌های مختلف خودرو حرکت کنید. اگر هنگام تعویض دنده‌ها صدای عجیبی شنیدید و این وضعیت چندین بار تکرار شد، احتمالاً نشان‌دهنده مشکل در سیستم گیربکس ماشین است.

همچنین از سالم بودن کولر و بخاری و دریچه‌ها مطمئن شوید، آینه‌ها را چک کنید، برف‌پاک‌کن بزنید و ببینید درست کار می‌کند یا نه. سالم نبودن همه این موارد باعث می‌شود بعداً مجبور باشید برای تعمیرشان هزینه کنید.

مسافت طی شده توسط خودرو (کیلومترشمار) را چک کنید

نکته دیگری که هنگام خرید خودروی کارکرده باید بررسی کنید، میزان مسافت طی شده با خودرو است. حتماً می‌دانید که هرچقدر میزان مسافت طی شده با خودرو بیشتر باشد، خودرو بیشتر کار کرده و فرسوده‌تر است. البته افرادی هم هستند که با اینکه خودرویشان مسافت زیادی را طی کرده، به دلیل انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای، آن را سالم‌‌تر از نمونه‌های کمتر کارکرده نگهداری کرده‌اند. این نوع خودروها (در صورتی که چنین موردی را پیدا کنید) از بهترین گزینه‌ها برای خرید خودروی دست دوم هستند. برای همین می‌توان گفت میزان مسافت طی شده ملاک سالم بودن خودرو نیست، اما حداقل به شما کمک می‌کند که بفهمید چقدر از خودرو استفاده شده است.

البته برخی افراد اقدام به دستکاری کردن کیلومترشمار خودرو و پاک کردن اعدادش می‌کنند. راهی که کمک می‌کند متوجه این موضوع شوید، مراجعه به یک تعمیرگاه یا نمایندگی معتبر است. آن‌ها با استفاده از دستگاه‌های دیاگ، مسافت واقعی طی شده را که در کامپیوتر خودرو ثبت می‌شود چک می‌کنند. البته ممکن است این راه هم جواب ندهد، یعنی دستکاری خودرو طوری صورت گرفته باشد که با این روش هم قابل فهمیدن نباشد.

خرید خودروی کارکرده

از مطمئن بودن خریدار و قصدش از فروش خودرو خاطرجمع شوید

مطمئن بشوید فردی که ادعا می‌کند قصد فروش خودرویش را به شما دارد، واقعاً چنین قصدی دارد. ممکن است برخی افراد سعی در گرفتن بیعانه از شما و سپس ناپدید شدن بکنند، یا به روش‌های دیگر از شما پول دریافت کرده و بعد خودرو را تحویل ندهند. همچنین در مواردی که برای خرید خودروی کارکرده به مراکزی چون پارکینگ‌ها و جاهایی که بورس این نوع خرید و فروش‌هاست مراجعه می‌کنید، ممکن است دلال‌ها سعی کنند شما را به بازی بگیرند. به این صورت که شما خودرویی را پسندیده و وارد صحبت با خریدار می‌شوید، در همان حین فرد دیگری جلو می‌آید و قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌کند. ممکن است این فرد از آشنایان خود خریدار باشد و جلو آمده تا با این بازی روانی شما را به بالا بردن قیمت پیشنهادی‌تان وسوسه کند. پس حواستان را خوب جمع کنید.

از اعتبار و تخفیف بیمه‌نامه جویا شوید

بیمه‌نامه خودرویی را که قصد خریدش را دارید، چک کنید. هرقدر درصد بیمه ثبت شده در بیمه‌نامه بیشتر باشد، هزینه بیمه کردن خودرو کمتر می‌شود و این به نفع خریدار است. بالاترین درصد تخفیف بیمه ۷۰ درصد است که طی ۷ سال به این عدد می‌رسد. بعد از این مدت نیز درصد بیشتری به تخفیف اضافه نمی‌شود. تا چند سال قبل اگر کسی از بیمه‌نامه‌اش یک برگ کوپن پاره کرده و استفاده می‌کرد، کل درصد بیمه صفر می‌شد و باید از اول بیمه را شروع می‌کرد. اما امروز اگر از کوپن بیمه‌نامه استفاده شود، تخفیف بیمه صفر نمی‌شود؛ بلکه با توجه به مبلغ استفاده شده، درصدی از بیمه کم می‌شود. همچنین فروشنده می‌تواند در هنگام فروش بیمه‌نامه را به خودروی جدیدش انتقال بدهد و این مسئله هیچ منع قانونی ندارد.

پیشنهاد جدی کارشناسان این است که برای تست کامل قبل از خرید خودروی کارکرده، چند کیلومتر با خودرو حرکت کرده و به صداهای مختلف آن گوش کنید. اگر متوجه صدایی از هر جای خودرو شدید، به یک تعمیرکار یا کارشناس نشان بدهید تا عیبش را به شما بگوید.

هنگام خرید خودروی کارکرده چه مدارکی از فروشنده بگیریم؟

رعایت نکات حقوقی هنگام خرید خودروی کارکرده و دست دوم، باعث می‌شود خرید امن‌تری داشته باشید و بعداً کمتر دچار مشکل شوید. مدارک شناسایی فروشنده، برگ سبز، بیمه‌نامه، برگه عدم خلافی، کارت شناسایی خودرو و سند را از مالک دریافت کرده و سپس تمام موارد زیر را چک کنید:

  • برگه عدم خلافی را که نشان‌دهنده تسویه جرایم اتومبیل است، حتماً از فروشنده دریافت کنید؛ زیرا مسئولیت این مورد کاملاً بر عهده مالک است و اگر خلافی‌اش صفر نشده باشد، بعداً شما مجبور به پرداختش می‌شوید.
  • شماره شاسی و پیشرانه را از روی پلاک نصب شده روی خودرو بخوانید، سپس با کارت و سند خودرو مطابقت دهید که تفاوتی نداشته باشد.
  • باید تمام سندهای انتقال خودرو (در صورتی که اتومبیل چند بار فروخته شده باشد) از فروشنده دریافت و با دقت بررسی کرده و از اصالت آن‌ها مطمئن شوید.
  • مشخصات فروشنده (نام، شماره ملی و گواهینامه) را با سند، کارت ماشین و بیمه‌نامه تطبیق دهید.
پیشنهاد می‌شود هنگام تنظیم قولنامه برای خرید خودروی کارکرده، تمام مبلغ را یک‌جا پرداخت نکنید. پرداخت باقی مبلغ خودرو را به بعد از دریافت برگه عدم خلافی و حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند موکول کنید.
ارسال نظر