خودروی الکتریکی تسلا مدل S به سوخت هیدروژنی مجهز می‌شود

رسانه کلیک - شرکتی در هلند موفق شده سری S خودروی الکتریکی تسلا را که به نام «هسلا» معروف شده، به سوخت هیدروژنی مجهز کند که سرعت آن نیز بالاتر می‌رود.

خودروی الکتریکی تسلا مدل S به سوخت هیدروژنی مجهز می‌شود

خودروی هسلا علاوه بر شارژ الکتریکی با هیدروژن نیز کار می‌کند. اخیراً محققان نمونه اولیه این خودرو را تولید کردند که با شارژ الکتریکی و نیز هیدروژن کار می‌کند و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر سرعت دارد.

بنابر گفته‌های یکی از اعضای این پروژه، سوار کردن باک هیدروژنی در این خودرو کار بسیار دشواری بود اما با انجام ترفندهای مهندسی، سرانجام این کار با موفقیت صورت گرفت. حال هسلا هم با شارژ الکتریکی و هم با سوخت هیدروژنی کار می‌کند.

البته کسانی که هم‌اکنون خودروهای سری S تسلا را خریداری کرده‌اند، به این زودی نمی‌تواند از این امکانات استفاده کنند؛ چرا که هزینه قرارگیری باک هیدروژنی در خودرو حدود ۶۰۰۰۰ دلار می‌شود.

مساله مهم دیگر، کمبود جایگاه‌های سوخت هیدروژنی است. برای مثال، در آمریکا تنها ۳۹ جایگاه سوخت ساخته شده. لازم به ذکر است، سوخت هیدروژنی بسیار گران است اما پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده تعداد این جایگاه‌ها افزایش و قیمت آن کاهش پیدا کند.

سوخت هیدروژنی مزایا و معایبی دارد اما به دلیل اینکه مزایای آن بسیار بیشتر است، شرکت‌های خودروسازی مختلفی از جمله هوندا، هیوندای و GM از این طرح بسیار استقبال کرده و در نسل‌های آتی خودروهای خود از این سوخت به جای سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. استفاده از سوخت هیدروژنی یکی از راه‌های استفاده از انرژی‌های پاک در جهان است.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر