روش جالب تسلا برای جلوگیری از برق‌گرفتگی آتش‌نشان‌ها و تیم‌های امدادی در تصادفات

خودروهای برقی به‌دلیل ساختار کاملاً متفاوت، باعث بروز چالش‌هایی جدید در حوزه‌های مختلف می‌شوند.

روش جالب تسلا برای جلوگیری از برق‌گرفتگی آتش‌نشان‌ها و تیم‌های امدادی در تصادفات

یکی از این چالش‌ها، نحوه مدیریت شرایط و مقابله با خطرات مربوط به ولتاژ بالا هنگام تصادفات است. برای جلوگیری از حوادث مرتبط با این موضوع، تسلا مدارها و ساختار محصولات خود را طوری طراحی می‌کند که در مواقع اضطراری تیم‌های امدادی بتوانند با قطع‌کردن چند کابل ، به‌آسانی خطر برق‌گرفتگی را رفع کنند.

تسلا برای اینکه به تیم‌های امداد و نجات کمک کند تا جریان ولتاژ بالا را قطع کنند، بخشی از کابل‌های اصلی را در زیر ستون C سمت شاگرد تعبیه کرده است. درصورت بروز حادثه، یک آتش‌نشان آموزش‌دیده می‌تواند با شکستن شیشه لچکی عقب و کنارزدن پنل‌ها به این کابل‌ها دسترسی پیدا کند. پس از دسترسی به این کابل‌ها، کافی است تا کابل قرمز با برچسب نارنجی را قطع کرد. با این کار جریان برق به‌طور کامل قطع می‌شود.

ریوین و ب‌ام‌و با روشی مشابه با تسلا

به‌غیراز تسلا، ریوین و ب‌ام‌و نیز روش مشابهی را برای جلوگیری از بروز خطرات بیشتر هنگام تصادفات دارند. این کمپانی‌ها دو محل مخصوص را برای دسترسی به سیم‌های قطع ولتاژ بالا طراحی کرده‌اند. در محصولات تسلا، آسان‌ترین و در دسترس‌ترین محل در زیر کاپوت جلو قرار دارد. این امر سبب می‌شود بدون نیاز به صدمه به خودرو، به کابل قرمز مخصوص دسترسی پیدا کرد.

در برخی تصادفات ممکن است قسمت جلوی خودرو صدمات زیادی ببیند و آتش‌نشانان و تیم‌های امدادی در دسترسی به کابل‌های حاضر در زیر کاپوت با مشکل مواجه شوند. به‌ همین خاطر و برای اطمینان بیشتر، خودروسازان دسترسی به کابل‌ها را از محل دیگری در قسمت عقب خودروهای برقی تسهیل می‌کنند.

در خودروهای ریوین محل دسترسی ثانویه به کابل مخصوص قطع‌کردن ولتاژ بالا همانند محصولات تسلا در زیر ستون C سمت شاگرد قرار دارد. در خودروهای برقی ب‌ام‌و این کابل در نزدیکی پورت شارژ است.

ذکر این نکته ضروری است که به امدادگران توصیه می‌شود حتی درصورت قطع کابل‌های مذکور، برای حفظ ایمنی با ملاحظات ویژه اقدام به مدیریت شرایط کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر