شرط عجیب گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی

درصورتی پروانه ترخیص خودرو  صادر می‌شود که سود بورس کالا به حساب گمرک واریز شود.

شرط عجیب گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی

واردات خودرو بالاخره پس از تقریباً ۵ سال از سر گرفته شده و چند محموله خودروی خارجی وارد گمرکات کشور شده است. بااین‌وجود، «فرود عسگری»، معاون گمرک ایران، یک شرط عجیب را برای صدور پروانه ترخیص این ماشین‌ها مطرح کرده است. طبق شرط گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی، تنها درصورتی پروانه ترخیص صادر می‌شود که خودروها در بورس کالا به فروش بروند و تفاوت قیمت فروش آن‌ها به حساب گمرک واریز شود.

درحال‌حاضر و با توجه به ابلاغیه دولت درخصوص مصوبه ساماندهی واردات خودرو، سود بازرگانی به‌طور علی‌الحساب و برحسب قدرت موتور و میزان انرژی خودروها تعریف می‌شود. خودروهای وارداتی در پلتفرم شفاف بورس کالا قرار می‌گیرند تا کشف قیمت شده و براساس مکانیزم مزایده به فروش برسند.

براساس مکانیزم مزایده، هر متقاضی با پیشنهاد قیمت بالاتر، برنده خودرو خواهد شد. بنابراین قیمت کشف‌شده و قیمت فروش تفاوت قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. بورس باید این مابه‌التفاوت را به حساب گمرک واریز کند تا ماشین‌های وارداتی ترخیص شوند. به بیان بهتر، تا زمانی که خودرو در بورس کالا فروخته نشود، گمرک اجازه ترخیص آن‌ها را صادر نمی‌کند.

البته شرط گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی منافات خاصی با شرط بورس کالا جهت عرضه خودروهای وارداتی ندارد. رئیس بورس کالا چندی پیش به‌نوبه‌خود شرطی را برای فروش خودروهای خارجی در این پلتفرم عنوان کرد. براساس این شرط، خودروهای وارداتی تنها درصورتی در پلتفرم عرضه می‌شوند که به‌طور فیزیکی وارد گمرک شده و فیش انبار داشته باشند.

البته این شرط بورس کالا در پاسخ به وعده وزیر صمت مبنی بر پیش‌فروش مجازی ۹۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی در بورس کالا مطرح شده است. بورس کالا به‌عنوان یک بازار اقتصادی شفاف، اجازه نمی‌دهد یک کالا (خودرو) به‌طور فرضی و برحسب اطمینان به وعده‌های هیچ مقام مسئولی - حتی وزیر صمت - فروخته شود؛ چراکه در قبال مشتریان خود احساس مسئولیت کرده و تنها به شرطی حاضر به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا است که خودروها از پیش ساخته شده و وارد کشور شده باشند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر