عرضه خودرو در مقیاس گسترده از هفته جاری؛ آیا قیمت‌ها تعدیل می‌شوند؟

 دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، قصد دارند تا پایان هفته جاری 50 هزار دستگاه خودرو را به متقاضیان تحویل دهند.

عرضه خودرو در مقیاس گسترده از هفته جاری؛ آیا قیمت‌ها تعدیل می‌شوند؟

بنابر اعلام خبرگزاری‌های داخلی، عرضه خودروهای ثبت‌نامی در طرح یکپارچه از این هفته آغاز خواهد شد. این عرضه شامل چند هزار دستگاه خودروهای فروخته‌شده در این سامانه است. نوبت تحویل این خودروها مدتی پیش مشخص شد و از هفته جاری عرضه آن‌ها به بازار آغاز می‌شود.

بنابر اعلام ایران‌خودرو و سایپا، این دو شرکت قصد دارند تا پایان هفته جاری 50 هزار دستگاه خودرو را به متقاضیان تحویل دهند؛ اقدامی که درصورت وقوع می‌تواند وضعیت بازار را به‌کلی دگرگون کند. رکورد عرضه خودرو به بازار کشور تاکنون 25 هزار دستگاه در هفته بوده است؛ بنابراین خودروسازان داخلی قصد دارند این رکورد را به میزان دو‌برابر جابه‌جا کنند.

عرضه خودرو و قیمت بازار، معادله دوطرفه

بازار خودرو طی چند ماه اخیر روند صعودی را طی کرد و قیمت‌ها با سرعت بالایی به‌سمت گران‌ترشدن حرکت کردند. این روند در تعطیلات نوروز 1402 به اوج رسید. عدم عرضه خودروهای جدید به بازار سبب شد تا قیمت محصولات موجود به سطح غیرقابل‌انتظاری افزایش یابد. این اتفاق درحالی رخ داد که طی روزهای پایانی اسفندماه شاهد کاهش نرخ ارز بودیم که سبب شد تا بازار خودرو برای مدت کوتاهی روند نزولی به خود بگیرد. بااین‌حال، عدم عرضه خودروهای جدید سبب شد تا قیمت‌ها بار دیگر روند صعودی پیدا کنند.

طی هفته‌های پس از تعطیلات، نوبت‌دهی به متقاضیان خرید و عرضه خودرو در سامانه یکپارچه آغاز شد. این نوبت‌دهی نیز در پاره‌ای از موارد حاشیه‌ساز بود. برای مثال موعد تحویل برخی خودروها به زمستان سال بعد موکول شده است. بااین‌وجود بازار تا حدودی روند نزولی را آغاز کرده. البته کاهش قیمت خودروهای امروزی در مقایسه با افزایش چشمگیر قیمت‌ها طی شش ماه گذشته چندان قابل‌توجه نیست.

طی هفته‌های آتی مشخص خواهد شد که وعده خودروسازان برای عرضه خودرو در مقیاس عظیم به بازار حقیقت داشته است یا آنکه تنها با یک بازی رسانه‌ای روبه‌رو بوده‌ایم. بااین‌وجود مشخص نیست که عرضه خودرو تأثیری بر رکود شدید بازار خواهد داشت یا خیر.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر