لایت یر وان متفاوت با تمام خودروهای برقی دیگر است

خودروی برقی لایت یر وان به واسط پنل های خورشیدی خود می‌تواند ماه‌ها بدون نیاز به شارژ باتری، حرکت کند.  

لایت یر وان متفاوت با تمام خودروهای برقی دیگر است

خودروی برقی خورشیدی لایت یر وان

خودروی برقی خورشیدی که به گفته سازنده اصلی، می‌تواند ماه‌ها بدون نیاز به شارژ مجدد روی جاده بتازاند، یک قدم به تولید نزدیک‌تر شده است.

لایت یر وان یک ماشین برقی است که توان حرکتی خود را از طریق نور خورشید تأمین می‌کند. این خودرو در هلند طراحی شده و اخیرا در ایتالیا مورد آزمایش قرار گرفته است.

لایت یر وان توانسته با تنها یک بار شارژ، مسافتی حدود 400 کیلومتر را با سرعت ثابت 130 کیلومتر بر ساعت طی کند. البته در صورت استفاده از باتری و نبود نور خورشید، این خودرو قادر به پیمودن 725 کیلومتر است.

ولی یکی از مهم‌ترین ادعاهای کمپانی سازنده این است که Lightyear One از لحاظ تئوری می‌تواند ماه‌ها بدون نیاز به شارژ مجدد رانندگی کند!

صفحه‌های خورشیدی تعبیه‌شده روی بدنه ماشین، انرژی آفتاب را گرفته و باتری 60 وات‌ساعتی خودرو را شارژ می‌کنند. بنابراین لایت یر وان بدون وجود شبکه برقی نیز به عملکرد خود ادامه می‌دهد.

پنل پنج‌متر مربعی که بخش عمده قسمت بالای ماشین را تحت پوشش قرار داده، می‌تواند در هر ساعت انرژی موردنیاز برای پیمودن 12 کیلومتر را از نور خورشید برداشت کند. یعنی در عرض 8 ساعت روز، لایت وان در وضعیت پارک شده می‌تواند انرژی لازم برای پیمودن 96 کیلومتر را از خورشید دریافت کند.

این میزان انرژی برای گذران زندگی روزمره کافی است. پنل های خورشیدی حتی در روزهای ابری نیز به خوبی عمل می‌کنند، هرچند انرژی برداشت‌شده کمتر از روزهای آفتابی است.

لایت یر وان

در هنگام شب و نبود نور خورشید، مسئولیت حرکت خودرو بر عهده باتری 60 وات‌ساعتی است. این باتری در صورت شارژ کامل، امکان پیمودن 725 کیلومتر را فراهم می‌آورد.

گذشته از عملکرد باتری و پنل های خورشیدی، عمده ساختار لایت یر وان از جنس آلومینیوم و فیبرکربن است و به همین خاطر وزن نسبتا کمی دارد (1315 کیلوگرم). بدنه خودرو به شکل اشک طراحی شده تا به راحتی هوا را بشکافد.

چهار موتور الکتریکی مسئول حرکت چهار چرخ هستند. آن‌ها در مجموع قدرتی حدود 135 اسب بخار و گشتاور 1200 نیوتن متر را تولید می‌کنند. شتاب صفر تا 100 خودرو در عرض 10 ثانیه حاصل می‌شود.

لایت یر وان

لایت یر وان مخصوص گردش و انجام کارهای روزمره بوده و یک خودروی پنج صندلی به حساب می‌آید. اگرچه این ماشین در هلند طراحی شده، ولی در فنلاند ساخته شده است.

نخستین دوره تحویل ماشین برقی خورشیدی منحصر به بازار اروپا بوده و در اواسط سال 2022 آغاز می‌شود. تنها 946 واحد از این خودروها در دسترس خریداران قرار می‌گیرد که قیمت هر یک، 150 هزار یورو است.

نظر شما درباره خودروی فوق‌العاده لایت یر وان چیست؟ به نظر می‌رسد که بالاخره راهی مؤثر و واقعی برای کاهش آلودگی پیدا شده است!

ارسال نظر