مقایسه تیبا 2 با ساینا | ساینا بخریم یا تیبا 2؟

علیرغم کیفیت پایین، ساینا و تیبا 2 به سبب داشتن قیمت مناسب جزو خودروهای محبوب و اقتصادی به حساب می‌آیند. پس از مقایسه تیبا 2 با ساینا می‌توان تصمیم بهتری برای خرید هر یک گرفت.

مقایسه تیبا 2 با ساینا | ساینا بخریم یا تیبا 2؟

مقایسه تیبا 2 با ساینا

تیبا 2 و ساینا هر دو جزء محصولات پرطرفدار سایپا به حساب می‌آیند که بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده‌اند. این دو خودرو شباهت های بسیار و تفاوت های کمی با یکدیگر دارند و هر دو فیس لیفت تیبا به حساب می‌آیند. اما تیبا 2 بهتر است یا ساینا ؟ پس از مقایسه تیبا 2 با ساینا به پاسخ جالبی می‌رسید!

مقایسه تیبا 2 با ساینا از لحاظ ظاهری

از نظر بسیاری افراد، نمای جلوی ساینا زیباتر از تیبا 2 است. همان‌طور که می‌دانید، تیبا 2 حاصل ابتکار سایپا برای رفع نواقص تیبا بوده که ظاهرا تنها به هاچبک کردن و رسیدگی به نمای عقب محدود می‌شود. نمای جلو و نمای جانبی تیبا 2 همانند مدل قبلی بوده و هیچ تفاوتی با تیبا ندارد.

چراغ‌های ساده و جلوپنجره کوچک و عجیب، نشان‌دهنده عدم ابتکار و خلاقیت در طراحی است. خطوط منحنی فراوان روی بدنه نیز نتوانسته‌اند جذابیت خاصی را به وجود آورند. اما از حق نگذریم، نمای پشتی تیبا 2 تنها نقطه قوت این خودرو به حساب می‌آید، و جلوه‌ای شیک و به‌روز دارد.

در عوض ساینا در نگاه اول بسیار امروزی و جذاب‌تر است. نمای جانبی در عین سادگی، موردقبول بیننده بوده و نمای عقب حالت اسپرت و جوان پسندانه ای دارد. چراغ‌هایی با اندازه معقولانه و کشیده و همین‌طور جلوپنجره بزرگ و متناسب و تعبیه چراغ‌های مه شکن در سپر، نشان می‌دهد که سایپا بالاخره قدیمی به سمت خلاقیت برداشته است.

تیبا 2

مقایسه تیبا 2 با ساینا از لحاظ مشخصات فنی

در بخش فنی، تیبا 2 و ساینا از پیشرانه یکسان استفاده می‌کنند. این دو خودرو به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندره 8 سوپاپه مجهز است که می‌تواند قدرتی معادل با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر را تولید کند تیبا 2 و ساینا در عرض 13.5 ثانیه می‌توانند شتاب خود را از صفر به صد برساند.

با این وجود، یک تفاوت کوچک در مصرف سوخت این دو خودرو مشاهده می‌شود که با توجه به وزن بیشتر ساینا، توجیه‌پذیر است. مصرف سوخت ترکیبی تیبا در هر 100 کیلومتر حدود 6.6 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی سایپا در هر 100 کیلومتر حدود 7 لیتر است.

هر دو خودرو جزء وسایل نقلیه کم‌مصرف به حساب می‌آیند و حداکثر سرعت آن‌ها به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هر دو خودرو به گیربکس 5 سرعته مجهز بوده که قدرت موتور را به دیفرانسیل جلو انتقال می‌دهند. سیستم فرمان و تعلیق تیبا 2 و ساینا مشابه هم است. هر دو از فرمان هیدرولیکی، ترمز دیسکی جلو و ترمز کاسه‌ای عقب استفاده می‌کنند. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون بوده و سیستم تعلیق عقب شامل میله چرخشی می‌شود.

ساینا

مقایسه تیبا 2 و ساینا از لحاظ ایمنی

متأسفانه سیستم ترمز هیچ‌یک از خودروهای تیبا 2 و ساینا قابل‌تحسین نیست. سیستم ترمز ضد قفل ABS تنها گزینه ایمنی هر دو خودرو است. نبود ترمز اضطراری، EPS و EBD وجه اشتراک دیگر تیبا 2 و ساینا به حساب می‌آید. بنابراین حین رانندگی در هوای بارانی و همین‌طور در پیچ‌ها باید مراقب سرعت بود.

البته هر دو محصول شاهکار (!) سایپا به کیسه هوا برای سرنشینان جلو مجهز هستند، با این حال بدنه آن‌ها چندان محکم نیست. ناگفته نماند که نسخه اتوماتیک ساینا از لحاظ ایمنی کمی ارتقا یافته و امکانات بیشتری دارد.

همچنین بخوانید: مقایسه پژو 206 با کوییک

مقایسه کابین تیبا 2 و ساینا

وقتی پا به درون کابین تیبا 2 می‌گذاریم، با یک تریم طوسی مواجه می‌شویم که حس پراید را برای ما تداعی می‌کند. هیچ آپشن خاصی در کابین وجود ندارد. فرمان خوش‌دست به نظر می‌رسد و یک ساعت کوچک در بالای کنسول مشاهده می‌شود.

متریال به کار رفته در تیبا 2 از جنس پلاستیک خشک بوده که یک عادت بدیهی در محصولات سایپا به حساب می‌آید. شیشه عقب کمی کوچک بوده که قابلیت دید از طریق آینه جلو را برای راننده دشوار می‌کند. با این وجود، دید جلو و میدان دید حاصل از آینه‌های کناری قابل‌قبول هستند.

کابین تیبا 2

حال سوار ساینا می‌شویم. به محض ورود می‌توان فضای مدرن‌تر نسبت به تیبا 2 را حس کرد. تریم مشکی و ترکیب آن با نقره‌ای حس و حال محصولات شبیه به پراید را کاملا از بین می‌برد. کیفیت پلاستیک به کار رفته در ساینا، کمی بهتر از تیبا 2 است.

ساینا جزء دسته خودروهای سدان قرار می‌گیرد و به همین خاطر شیشه عقب بزرگ‌تری داشته و دید عقب بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. با این وجود عملکرد آینه‌های کناری ساینا ضعیف‌تر از تیبا 2 است.

مهم‌ترین برتری ساینا از تیبا 2 به لحاظ امکانات داخلی، وجود کامپیوتر کوچک سفری و همین‌طور سنسورهای دنده‌عقب است. البته مدل اتوماتیک ساینا شامل امکانات و آپشن های بیشتری می‌شود.

به بیان کلی، ایمنی و فرمان پذیری نه چندان خوب، شنیدن صدای موتور در دورهای بالا و کیفیت متریال پایین، تیبا 2 و ساینا را هم‌ردیف یکدیگر قرار داده و آن‌ها را به خودروهای مناسب برای ترددهای شهری تبدیل کرده است.

کابین ساینا

مقایسه قیمت تیبا 2 و ساینا

در حال حاضر، ساینا با محدوده قیمت 132 تا 192 میلیون تومان و تیبا 2 با محدوده قیمت 118 تا 173 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آیا مقایسه تیبا 2 و ساینا در این مقاله منصفانه انجام شده است؟ شما کدام‌یک از این دو خودرو را برای خرید و سواری ترجیح می‌دهید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر بازدیدکننده‌های کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر