واردات خودرو از اردیبهشت ۱۴۰۱ آزاد می‌شود

بر اساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات خودرو به کشور از اواخر اردیبهشت سال آینده آزاد می‌شود و بازار خودرو تنظیم خواهد شد. 

واردات خودرو از اردیبهشت ۱۴۰۱ آزاد می‌شود

مصوبه ممنوعیت واردات خودرو دیگر تمدید نمی‌شود

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، با اشاره به مسائل مرتبط با واردات خودرو گفت: «در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن، این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.»

علت آزادشدن واردات خودرو تقاضای بیشتر از عرضه است

وی با بیان علل تمدید نشدن این مصوبه، افزود: «تقاضای خودرو بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه و عرضه به حدود یک میلیون دستگاه رسیده، پس تقاضای خودرو بیش از عرضه است و خودروساز داخلی نتوانسته این فاصله را پر کند، بنابراین نیاز به واردات داریم.»

در سال ۱۴۰۱ محدودیت‌های ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم

وزیر صمت با بیان این‌که سال ۱۴۰۱، محدودیت‌های ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم، ادامه داد: «امسال تراز ارزی روند خوبی دارد و صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷ میلیارد دلار می‌رسد. بنابراین در سال آینده نگرانی‌ای در خصوص تراز ارزی نخواهیم داشت و این یکی دیگر از علل تمدید نشدن مصوبه ممنوعیت واردات است.»

فاطمی‌امین در خصوص ضوابط واردات نیز تأکید کرد: «شرکت واردکننده به‌طور حتم باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.»

حذف تدریجی قرعه کشی خودرو با آغاز واردات خودرو

وی از حذف تدریجی قرعه‌کشی خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: «وقتی عرضه با تقاضا هم‌خوانی نداشته باشد، کالا سرمایه‌ای می‌شود. حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نیاز به خودرو در ایران وجود دارد، اما در قرعه‌کشی‌ها حدود ۴ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند و این یعنی خودرو کالای سرمایه‌ای شده است. با لغو مصوبه واردات تا ۱۰۰ هزار و حتی شاید بیشتر، خودرو وارد کشور خواهد شد و این واردات و افزایش تولید، باعث مدیریت بازار می‌شود. بنابراین از سال آینده به تدریج دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.»

وزیر صمت همچنین تصریح کرد: «دو نرخی بودن و اختلاف قیمت تولید کارخانه با قیمت بازار با افزایش عرضه و واردات به تدریج تنظیم خواهد شد.»

وزیر صمت در خصوص مسائل مرتبط با خودرو، اعلام کرد: «موضوع خودرو همواره چالشی بوده است و داستان امروز و دیروز نیست. مسائل مرتبط با خودرو در دو سطح محیط و فضای زنجیره خودرو و همچنین مسائل مربوط به درون شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

وی در خصوص مسائل مربوط به درون شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی، گفت: «در حالی‌که سازوکارهای مدیریتی در صنعت خودروسازی دنیا سال‌هاست تغییر کرده، اما در کشور ما همچنان بدون تغییر مانده و یکی از علل نامناسب بودن قیمت و کیفیت نیز همین موضوع است.»

وزیر صمت افزود: «همچنین در تولید و توسعه محصول نیز عقب هستیم، یک پلتفرم (سکو) پس از چند سال قدیمی می‌شود و ارتقاء کیفیت امکان‌پذیر نیست. بحث‌های درون شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز را خود خودروسازان و قطعه‌سازان باید حل کنند.»

فاطمی‌امین با بیان این‌که در این حوزه، نظام رده‌بندی را از دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم، گفت: «هر خودرو شامل چند مجموعه است، وقتی یک مدل جدید خودرو طراحی می‌شود، مجموعه‌سازها وارد طراحی در طول زنجیره می‌شوند. در تیرماه سال آینده چهار خودروی دیگر را به این پروژه اضافه می‌کنیم و با پیاده‌سازی نظام رده‌بندی، سازوکارهای تولید خودرو را تغییر خواهیم داد.»

اصلاح ساختار سهامداری و مدیریت خودروسازان

وی با بیان این‌که ۹ پروژه در صنعت خودرو مورد تمرکز ما قرار گرفته است، ادامه داد: «یکی از این پروژه‌ها اصلاح ساختار سهامداری و مدیریت خودروسازان و موضوع دیگر تأمین مالی است، زیرا سهم بالایی از قیمت خودرو، مربوط به هزینه مالی خودرو می‌شود، این هزینه با اصلاح رابطه خودروساز و قطعه‌ساز کاهش می‌یابد، اما وقتی این رابطه تنظیم نیست، کیفیت پایین آمده و قیمت بالا می‌رود.»

وزیر صمت با بیان این‌که سازوکار تأمین مالی زنجیره‌ای را از چند ماه پیش آغاز کرده‌ایم، اضافه کرد: «در این زمینه تسهیلات به هر یک از اعضای درون زنجیره داده می‌شود. کل زنجیره شبیه به یک بنگاه دیده شده و تأمین مالی آن با هزینه کمتری انجام می‌شود.»

فاطمی‌امین در خصوص مزایای تأمین مالی زنجیره‌ای نیز بیان کرد: «با این روش، هزینه‌های مالی به شدت کاهش یافته و منابع مالی به‌موقع به قطعه‌ساز و زنجیره‌ها، داده می‌شود.»

وی با بیان این‌که ۲ هزار میلیارد تومان در دو ماه گذشته قرارداد بسته شده است، تصریح کرد: «تأمین مالی زنجیره‌ای را برای حدود شش صنعت از جمله خودرو اجرا کردیم و سال آینده به سمت اجرای کامل آن در خودروسازی پیش می رویم. وقتی پول قطعه‌ساز به موقع پرداخت شود، کیفیت خودرو قابل کنترل بوده و هزینه‌های اضافی قطعه‌ساز مدیریت می‌شود و به طور یقین، روی کاهش قیمت‌ها اثر دارد.»

برنامه زمان‌بندی دو ساله برای اصلاح صنعت خودرو

وی از برنامه زمان‌بندی ۲ ساله برای اصلاح صنعت خودرو خبر داد و گفت: برخی از محورهای درون این برنامه زمان‌بندی شده، ۶ ماهه هستند، اما از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل از جمله کیفیت خودرو و قرعه‌کشی حل شده و بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود؛ اما برای حل نهایی مسائل به یک دوره کامل دو ساله، نیاز داریم.

وزیر صمت در خصوص دستورالعمل ۸ ماده‌ای دولت برای صنعت خودرو، توضیح داد: مطالعه گسترده‌ای روی این موضوع انجام شده و از اول شهریورماه هفته ای ۳ جلسه در زمینه خودرو برگزار شده تا مسائل با جزئیات بررسی و مشخص شود. رئیس‌جمهوری نیز بر اساس گزارش این جلسات، دستورالعمل ۸ ماده‌ای را صادر کرده است.

هدف‌گذاری تولید ۱.۵ برابری خودرو در سال آینده

فاطمی‌امین با اشاره به برخی از مفاد هدف‌گذاری‌های انجام شده دولت برای صنعت خودرو، تصریح کرد: تولید ۱.۵ برابری خودرو در سال آینده هدف‌گذاری شده است، یعنی سال آینده باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. در این حوزه با خودروسازان نیز جلسات مختلفی داشتیم و به برنامه یک‌پارچه‌ای نیز رسیدیم و مشخص شد که این افزایش، امکان‌پذیر است.

وی همچنین ادامه داد: «در این راستا تولید سه خودرو قدیمی باید متوقف شود که شامل دو خودرو از ایران‌خودرو و یک خودرو از سایپا است. همچنین سه خودرو جدید سال آینده، معرفی خواهد شد.»

بیشتر بدانید: توقف تولید تیبا از سال آینده به دلیل عدم سوددهی

منافع برخی افراد، اجازه اتفاقات خوب در حوزه خودرو را نمی‌دهد

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «مافیا» در صنعت خودرو گفت: «مافیا در این صنعت وجود دارد، اما در جاهایی که با تصور مردم متفاوت است. در واقع شبکه‌هایی وجود دارد که منافع آن‌ها اجازه اتفاقات خوب در حوزه خودرو را نمی‌دهد، اما در جاهایی که شاید مردم کمتر متوجه شوند.»

فاطمی‌امین با بیان این‌که روابطی در سطح خودروسازی ایران شکل گرفته که با منافع مردم هم‌راستا نیست، عنوان کرد: «به‌طور یقین، وظیفه ما شناسایی این روابط است که باید مدیریت خودروسازان را به مردم واگذار کنیم. یکی از عیوب صنعت خودروسازی همین ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپا است و اصلاح این ساختار سهامداری نیز مورد تأکید رئیس‌جمهوری قرار دارد.»

وزیر صنعت دولت سیزدهم، با صراحت اعلام کرد که معایب صنعت خودرو زیاد اما قابل حل است.

همچنین بخوانید: قرارداد صادرات ایران خودرو به ارمنستان بسته شد

ارسال نظر