پژو 206 بهتر است یا تیبا 2 | مقایسه هاچبک ایران خودرو و سایپا

پژو 206 بهتر است یا تیبا 2 ؟ با توجه به کاهش کیفیت ساخت خودرو در ایران، خریداران بر سر این دوراهی قرار گرفته‌اند که به سراغ محصول خوش‌نام ایران‌خودرو بروند یا محصول جدید سایپا.

پژو 206 بهتر است یا تیبا 2 | مقایسه هاچبک ایران خودرو و سایپا

پژو 206 بهتر است یا تیبا 2 ؟

ایران‌خودرو از سال 1380 پژو 206 را وارد بازار ایران کرد. این محصول هاچبک چه در آن زمان و چه در زمان حال، یکی از پرطرفدارترین خودروهای جوان‌پسند و جمع‌وجور به حساب می‌آید.

با اینکه هاچبک های سایپا پیش از 206 وارد خیابان‌های شهر شد، اما خودروی فرانسوی باعث شد محصولات مشابه سایپا خیلی زود از رده خارج شوند.

از طرف دیگر، خودروی تیبا از لحاظ ظاهری موردانتقاد بسیاری قرار گرفت. به همین خاطر، سایپا فرصت را غنیمت شمرده و هاچبک جدیدی را برای رقابت با 206 ایران‌خودرو به بازار عرضه کرد.

تیبا 2 که فیس لیفت خودروی تیبا یا همان مینیاتور است، از سال 1393 به عنوان رقیب جدی 206 وارد خیابان‌های ایران شد و اتفاقا به دلیل قیمت پایین‌تر، مورد استقبال گرم مشتریان قرار گرفت.

بازار خرید و فروش تیبا 2 و پژو 206 هنوز رونق بسیاری داشته و این دو خودرو جزء محصولات پرطرفدار کمپانی‌های سایپا و ایران‌خودرو هستند. اما پژو 206 بهتر است یا تیبا 2؟ با بررسی مشخصات این دو خودرو همراه ما باشید تا پاسخ این سؤال را پیدا کنید.

مقایسه پژو 206 و تیبا 2 از لحاظ طراحی

تیبا 2 و پژو 206 هر دو در دسته خودروهای هاچبک قرار دارند، اما طراحی تخم‌مرغی، چراغ‌های کشیده و خطوط حجم دهنده متعدد روی بدنه باعث شده پژو 206 ظاهر جذاب و زیبایی به خود بگیرد.

از طرف دیگر، اگرچه طراحی تیبا 2 بهتر از تیبای صندوق‌دار است، اما نمای جلوی آن هنوز هم ذوق و اشتیاق را نابود می‌کند. خطوط منحنی فراوان روی بدنه نتوانسته‌اند عدم جذابیت چراغ‌های بی‌روح و جلوپنجره کوچک را جبران کنند.

بنابراین می‌توان گفت که از لحاظ طراحی، پژو 206 در جایگاه بالاتری نسبت به تیبا 2 قرار می‌گیرد. البته سلیقه افراد با یکدیگر فرق می‌کند و برخی به هر دلیلی تیبا 2 را زیباتر از 206 می‌بینند!

پژو 206 بهتر است یا تیبا 2

مقایسه پژو 206 و تیبا 2 از لحاظ مشخصات فنی

از لحاظ مشخصات فنی، به نظر شما پژو 206 بهتر است یا تیبا 2 ؟ احتمالا بلافاصله اسم پژو را بر زبان آورید، ولی مقایسه موتور پژو 206 و تیبا 2 واقعیت جالبی را نشان می‌دهد.

تیبا 2 از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندره 8 سوپاپه استفاده می‌کند که می‌تواند قدرتی معادل با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر را تولید کند. شتاب این خودرو در عرض 13.5 ثانیه از صفر به صد می‌رسد.

از طرف دیگر، پژو 206 به یک پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندره 8 سوپاپه مجهز است که می‌تواند قدرتی معادل با 75 اسب بخار را با حداکثر گشتاور 118 نیوتن متر تولید کند. شتاب این خودرو نیز در عرض 14.1 ثانیه از صفر به صد می‌رسد.

مصرف سوخت 206 در جاده ترکیبی حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است، اما تیبا 2 برای پیمودن این مسافت به 6.6 لیتر سوخت احتیاج دارد. حداکثر سرعت هر دو خودرو حدود 170 کیلومتر بر ساعت است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دست‌کم از لحاظ موتور، 206 و تیبا 2 چندان فرقی با هم ندارند.

کابین پژو 206 بهتر است یا تیبا 2 ؟

کابین تیبا 2 اتاقک نچسب پراید را در ذهن سرنشین تداعی می‌کند، با همان رنگ طوسی و پلاستیک خشک. شیشه عقب تیبا 2 کمی کوچک است و قابلیت دید راننده را محدود می‌کند. هرچند این ایراد با میدان دید حاصل از آینه‌های کناری جبران می‌شود.

اتاقک پژو 206 پیش از اعمال تحریم‌ها با متریال باکیفیتی ساخته می‌شد. ولی با آغاز تحریم‌ها، پلاستیک خشک نیز وارد کابین 206 شد.

با این وجود، طراحی داشبورد و فضای کابین تیبا 2 در جایگاه پایین‌تری نسبت به 206 قرار دارد. ورود صدای ناهنجار موتور به داخل کابین نیز یکی از مهم‌ترین معایب تیبا به حساب می‌آید. ولی فضای پا در تیبا 2 بزرگ‌تر از خودروی رقیب بوده، و سرنشینان عقب آسودگی بیشتری دارند.

مقایسه پژو 206 و تیبا 2 از لحاظ ایمنی

بدنه 206 کمی محکم‌تر از بدنه تیبا 2 است. ولی با توجه به کاهش فعلی کیفیت ساخت، می‌توان گفت که از لحاظ ایمنی، تیبا 2 و پژو 206 تقریبا در یک ردیف قرار می‌گیرند. هر دو از کیسه هوا برای مراقبت از سرنشینان جلو استفاده می‌کنند.

سیستم ترمز ABS، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب کاسه‌ای نقاط اشتراک 206 و تیبا 2 هستند. ولی ایمنی پژو 206 به‌واسطه استفاده از ترمز EBA و EBD کمی بهتر از خودروی رقیب است.

هر دو خودروی سبک و پرشتاب، در جاده‌های بارانی و لغزنده برای رانندگان بی‌پروا دردسرساز می‌شوند. ناگفته نماند که بسیاری افراد به طور خاص از جا نرفتن دنده تیبا 2 گله‌مند هستند.

پژو 206 بهتر است یا تیبا 2

امکانات پژو 206 بهتر است یا تیبا 2 ؟

تیبا 2 در نداشتن تجهیزات زبانزد خاص و عام است. چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیکی، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی با تنظیم برقی، سیستم صوتی با 4 اسپیکر، سیستم نویگیشن، تهویه مطبوع دستی و دوربین عقب می‌شود. البته مدل‌های مختلف ممکن است فاقد برخی از این تجهیزات بوده، و یا به امکانات بیشتری مجهز باشند.

پژو 206 نیز در اوایل ورود به بازار دارای امکانات بسیاری بود. ولی موج تحریم بسیاری از امکانات این خودرو را گرفت. در حال حاضر امکانات 206 با تیبا 2 برابری می‌کند. البته پژو 206 برخلاف تیبا 2 فاقد سنسور عقب و آینه‌بغل برقی است.

با این حال، صندلی تاشونده عقب، سیستم روشنایی حین ترک خودرو، تهویه مطبوع دستی، مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل، بالابر برقی شیشه جلو، ایموبالایز و سیستم کنترل بخار بنزین، از امکانات پژو 206 به حساب می‌آیند.

جمع‌بندی

به خاطر کاهش کیفیت مدل‌های جدید پژو 206 و هزینه نگهداری بالا در مقایسه با تیبا 2، اکثر افراد برای خرید خودروی صفرکیلومتر به سراغ تیبا می‌روند. هر چه باشد اختلاف قیمت تیبا 2 با پژو 206 در این تصمیم بی‌تأثیر نیست.

ولی برای خرید دست‌دوم، اغلب مشتریان پژو 206 تروتمیز را ترجیح می‌دهند. در نهایت این بر عهده خریدار است که بین هندلینگ و طراحی بهتر پژو 206 و هزینه نگهداری کمتر و شتاب بهتر تیبا 2، یکی را انتخاب کند.

ارسال نظر