چرا سوخت گیری پیمانه ای بنزین با مضرب 3.99 برای جایگاه‌داران مشکلی ایجاد نمی کند؟

داستان از جایی شروع شد که طی هفته های اخیر تعداد زیادی از افراد از کم شدن سهمیه بنزینشان صحبت به میان آورند و عنوان کردند لیترهای زیادی از بنزین آنها از کارت سوختشان ناپدید می‌شود!

چرا سوخت گیری پیمانه ای بنزین با مضرب 3.99 برای جایگاه‌داران مشکلی ایجاد نمی کند؟

داستان از جایی شروع شد که طی هفته های اخیر تعداد زیادی از افراد از کم شدن سهمیه بنزینشان صحبت به میان آورند و عنوان کردند لیترهای زیادی از بنزین آنها از کارت سوختشان ناپدید می‌شود!

در ادامه شرکت ملی پخش فراورده های نفت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد سامانه هوشمند سوخت به گونه ای طراحی شده است که با وارد کردن کارت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، ابتدا 3.99 لیتر (که در این سیستم، یک پیمانه تعریف شده است)، از سهمیه کسر می‌شود. پس از آن، سوخت‌گیری آغاز می شود تا این که پیمانه اول به اتمام برسد. سپس، با گذر کردن میزان سوخت گیری از سقف پیمانه اول، مجدد 3.99 لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و با ادامه سوخت گیری این فرایند به‌صورت پیمانه ای تا انتهای سوخت‌گیری تکرار خواهد شد.

این اطلاعیه، دلیل کسر شدن تا 4 لیتر از کارت های سوخت، همزمان با بیرون کشیدن کارت سوخت از کارت خوان در حین سوخت گیری را نیز به همان موضوع پیمانه ای کسر شدن ذخیره کارت سوخت نسبت داده و می افزاید: «اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده پیمانه 3.99 لیتری است، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای مثال اگر فرد، 2 لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد 1.99 لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود.»

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در عین حال تاکید کرد که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارت خوان جایگاه، سوخت‌گیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر می‌شود، لیکن صرفا به اندازه لیتراژ سوخت‌گیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد. به عبارتی چنانچه می‌خواهید سهمیه بنزین شما نسوزد؛ می‌بایست دقیقا برابر (یا کمتر از ) اعداد زیر سوخت‌گیری کنید:

  • 3.99
  • 7.98
  • 11.97
  • 15.96
  • 19.95
  • 23.94
  • 27.93
  • 31.92
  • 35.91
  • 39.9
  • 43.89
  • 47.88
  • 51.87
  • 55.86
  • 59.85

با سوختگیری حتی 0.01 لیتر بیشتر، عدد بعدی از سهمیه شما کسر می‌شود. با توجه به این موضوع، مردم با طرح سوخت گیری پیمانه ای بنزین دچار مشکلات زیادی شده اند.

در اطلاعیه شرکت ملی پخش، مجدد بر نحوه صحیح سوخت گیری با کارت هوشمند سوخت تاکید شده است. بر این اساس، متقاضی سوخت ابتدا باید کارت سوخت را داخل کارت خوان قرار دهد، رمز آن را وارد کند، نازل را بردارد و سوخت گیری را آغاز کند اما پس از اتمام سوخت گیری، وی باید قبل از هر اقدامی، ابتدا نازل را به درستی سرجای خود، قرار دهد. سپس با مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارت خوان خارج کند. این اطلاعیه می افزاید: «هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارت خوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جدا خودداری کنند.»

طرح سوخت گیری پیمانه ای بنزین علامت سوال های زیادی را به وجود آورده است. چرا کارت سوخت‌هایی که در دست مردم قرار دارند این چنین هستند و کارت سوخت هایی که در دست خود جایگاه دارهاست، چنین مضربی بر آنها اعمال نشده است؟

چرا این اتفاق از زمانی که سهمیه بندی بنزین ایجاد شد؛ وارد میدان شد و قبل از آن نیازی به سر و کله زدن با اعداد ریاضی و مهندسی ریاضی نبود؟ چرا باید این طرح به گونه ای باشد که اگر کارت سوخت را ثانیه ای زودتر از دستگاه خارج کنیم، متقبل چنین ضرری می شویم؟ اصلا چرا چنین مضربی که بیشتر شبیه شوخی است با ماه ها تاخیر و پس از اعتراضات مردم اطلاع رسانی می شود؟ یعنی اگر مردم متوجه کم شدن لیترهای کارت سوخت خود نمی شدند، قصد اعلام این مضرب را نداشتند؟

کلیت این ماجرا در حالی زیر سوال می رود که صفحات مجازی پر از اعتراض به این اتفاق است. سخت تر کردن سوخت گیری برای رانندگان، سرو کله زدن با اعداد ریاضی برای یک سوخت گیری ساده و در نهایت همزمان شدن این طرح با سهمینه بندی بنزین برای همه افراد علامت سوال بزرگی به همراه داشته و پیش رویشان قرار گرفته است.

چرا مسئولی پاسخگوی مردم نیست؟ چرا مسئولین تغییری در سیستم سوخت گیری پیمانه ای بنزین ایجاد نمی کنند؟ آیا این مضرب از قبل برنامه ریزی شده بود تا تنها مردم عادی ضرر کنند؟ آیا 60 لیتر سهمیه بنزین به اندازه کافی مردم را در مضیقه قرار نمی دهد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال نظر