تاثیر مثبت ویروس کرونا در ایران | ارزانی در راه است!

رسانه کلیک -شیوع کرونا در ایران که بسیاری از شرکتها و ادارات را تعطیل کرده و در روند ورود و خروج کشتی ها و مراودات بین الملل کشور نیز تاثیر منفی گذاشته یک پیام مثبت برای ملت ایران داشت.

تاثیر مثبت ویروس کرونا در ایران | ارزانی در راه است!

در حالی که به نظر می رسد روند شیوع ویروس کرونا در کشور تسریع شده و هر روز آمار مبتلایان و فوت شده ها به واسطه آن به سرعت در حال افزایش است اما به نظر می رسد این ویروس اگرچه تاثیرات منفی بر روی وضعیت کشور داشته اما یک پیام مثبت واضح برای مردم ایران که در سالهای اخیر به شدت تحت فشار اقتصادی قرار داشته اند صادر کرده است.

شیوع کرونا در ایران که بسیاری از شرکتها و ادارات را تعطیل کرده و در روند ورود و خروج کشتی ها و مراودات بین الملل کشور نیز تاثیر منفی گذاشته یک پیام مثبت برای ملت ایران داشت.

با رصد برخی قیمت ها در حوزه های مختلف پس از انتشار ویروس کرونا در کشور به سادگی می توان دریافت که وقتی تقاضا برای آن کالا یا خدمات به طور بی رویه وجود نداشته باشد، قیمت ها محکوم به پائین آمدن و شکسته شدن هستند.

به طور مثال با کنسل شدن بسیاری از سفرها خارجی هموطنان، درخواست و تقاضا برای دلار به شدت افت کرده و به یکباره شاهد ریزش قیمت ها در بخش ارزهای خارجی و همچنین طلا بودیم چرا که میزان خرید و فروش به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یافته و در نبود تقاضا و کسادی بازار فروشندگان این اقلام، آنها مجبور به شکست قیمت شده اند.

در بازار دیگری که تاثیر مثبت کرونا را می توان به خوبی لمس کرد، بازار خودرو است که باعث افت قیمت 7 تا 10 میلیونی برخی خودروهای ایرانی شده است. تا قبل از شیوع ویروس کرونا قیمت برخی محصولات ایران خودرو و سایپا به شدت در حال افزایش بود و بسیاری نیز از ترس بیشتر شدن قیمت ها با عجله به سمت خرید خودروی جدید تا پیش از سال 99 رفتند که همین هجوم کاذب موجب تقویت شدید بخش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت ها شد اما اکنون با کاهش قابل ملاحظه تردد افراد در بنگاه های فروش خودرو و رصد افت قیمت ماشین، همان هایی که با عجله به سمت خرید خودرو رفته بودند، این روزها در منزل نشسته اند و پائین آمدن قیمت ها را به نظاره نشسته اند.

یکی دیگر از بخش هایی که نظارت خاصی بر روی قیمت گذاری ان نبود، فروش بلیط های هواپیما و قطار بود که با توجه به شیوع کرونا به حال نیمه تعطیل در آمده اند وآژانس ها مجبور شده اند برای تامین مسافر قیمت های سفرهای هوایی و ریلی را بین مسیرهای مختلف بعضاً تا یک سوم کاهش دهند.

همه این موارد نشان می دهد اگر مردم در خصوص بالا رفتن بی رویه یک کالا و خدمت با یکدیگر متحد و همسو باشند، هیچ سوداگری نمی تواند از شرایط آشفته بازار به سود خود استفاده کند و این گونه مجبور به پائین آوردن اختیاری قیمت ها بدون هیچ اجباری می شوند.

ارسال نظر