۱۱ بلندپروازی تسلا که تا سال ۲۰۲۰ رنگ واقعیت می‌گیرند

رسانه کلیک – در این مطلب به بیان اهداف بلندپروازنه تسلا تا سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم که از میان آن‌ها می‌توان به تکمیل کارخانه عظیم باتری‌سازی Gigafactory و تولید نخستین کامیونت تمام‌برقی این شرکت اشاره کرد.

۱۱ بلندپروازی تسلا که تا سال ۲۰۲۰ رنگ واقعیت می‌گیرند

تسلا اهداف زیادی برای سه سال آینده دارد؛ از تکمیل کارخانه باتری‌سازی Gigafactory گرفته تا ایجاد Tesla Network که به نظر می‌رسد که اهداف بلندپروازنه‌ای برای ایلون ماسک هستند. در این مطلب قصد داریم تمام هر آنچه را که باید در مورد اهداف شرکت تسلا و وعده‌های ایلون ماسک در سه سال آینده بدانید، به صورت کامل توضیح دهیم. ایلون ماسک مدعی است که شرکت تسلا تا سال ۲۰۲۰ اهداف زیادی را محقق خواهد کرد که از میان آن‌ها می‌توان به افزایش قابل‌توجه تولید خودروهای برقی، تولید خودروهای کاملا جدید و تولید گسترده خودروهای خودران اشاره کرد.

تکمیل کارخانه باتری‌سازی Gigafactory

این پروژه یک پروژه کلیدی و کاملا مهم برای تسلا محسوب می‌شود؛ زیرا پس از تکمیل این پروژه در سال ۲۰۱۸، هزینه تولید باتری‌های مورد نیاز شرکت تسلا تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند که میزان قابل‌توجهی است.

این کارخانه در مساحتی برابر در حدود یک میلیون و هفتصد هزار متر مربع در حال احداث است و زمانی که به بهره‌برداری برسد، مسئولان آن می‌توانند با تکیه بر رویکردهای کارآمدی همچون کاهش هزینه تولید با افزایش میزان آن، استفاده از روش‌های جدید مبتکرانه در فرایند تولید، کاهش ضایعات، بهینه‌سازی فرایندهای تولیدی و استفاده از روش‌های جدید برای انجام بخش اعظمی از فرایندهای تولیدی در یک کارخانه، هزینه‌های تولید باتری شرکت تسلا را به میزان زیادی کاهش دهند.

ایلون ماسک اذعان کرده است زمانی که مراحل ساخت این کارخانه به پایان برسد، میزان باتری‌های تولید شده توسط آن از تمام باتری‌های لیتیوم یونی تولید شده توسط شرکت‌های تولیدکننده باتری در سال ۲۰۱۳ بیشتر است.

تولید انبوه خودروی مدل ۳

تسلا قصد دارد پس از تکمیل کارخانه Gigafactory تولید انبوه خودروی مدل ۳ خود را که قصد دارد آن را به زیادی به بازار عرضه کند، آغاز کند. قیمت این خودرو در‌حال‌حاضر ۳۵ هزار دلار است و می‌تواند با هر بار شارژ مسافتی در حدود ۳۲۰ کیلومتر را طی نماید. تسلا هم‌اکنون تولید تعداد کمی از این خودرو را آغاز کرده است. تسلا سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد یک خودرو شاسی‌بلند به‌نام Model Y نیز عرضه کند. زمان عرضه این خودرو هنوز مشخص نیست؛ اما با‌توجه به گفته‌های ایلون ماسک می‌توان گفت این خودرو اواخر سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. ایلون ماسک اذعان کرده است که پلتفرم این خودرو با پلتفرم خودروی مدل ۳ کاملا تفاوت دارد.

رونمایی از نخستین کامیونت برقی تسلا در ماه سپتامبر

ایلون ماسک به‌تازگی اعلام کرده که در حال کار کردن بر روی یک کامیونت تمام‌برقی است و اذعان کرده که شرکت تسلا برای طراحی این کامیونت منحصر‌به‌فرد در حال همکاری با شرکت‌های کامیون‌ساز مطرح است.

آقای ماسک اذعان کرده که نمونه‌اولیه تکمیل‌نشده این کامیونت در ماه سپتامبر سال میلادی جاری برای خریداران کامیون‌ها و علاقه‌مندان به آن‌ها، نمایش داده خواهد شد. البته زمان عرضه نخستین کامیونت شرکت تسلا و تعدادی که عرضه خواهد شد، هنوز مشخص نیست.

تولید نخستین وانت برقی تا قبل از پایان سال ۲۰۱۹

همانطور که گفتیم نمونه‌اولیه نخستین کامیونت برقی تسلا در ماه سپتامبر رونمایی خواهد شد. همچنین ایلون ماسک ماه آوریل سال جاری اعلام کرد که نخستین وانت برقی این شرکت نیز در مدت زمانی بین ۱۸ ماه تا دو سال دیگر تولید خواهد شد؛ بنابراین احتمالا این خودرو اکتبر ۲۰۱۸ یا آوریل ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد.

افزایش ظرفیت پیمایشی خودروها به ۱۰۰۰ کیلومتر در هر بار شارژ

خودروهای تسلا در میان سایر خودروهای برقی موجود در بازار، دارای بهترین ظرفیت پیمایشی هستند، با این حال ایلون ماسک قصد دارد میزان مسافتی را که خودروهای برقی این شرکت در هر بار شارژ شدن می‌توانند طی کنند به حداکثر برساند. در‌حال‌حاضر بیشترین ظرفیت پیمایشی متعلق به خودروی مدل S این شرکت است و این خودرو می‌تواند با هر بار شارژ ۸۰۰ کیلومتر طی کند. طبق تخمین ایلون ماسک در مورد افزایش ظرفیت پیمایشی، ظرفیت پیمایشی خودروهای این شرکت در سال جاری به ۷۰۰ کیلومتر خواهد رسید. در ضمن آقای ماسک تخمین زده است که ظرفیت پیمایشی خودروهای تسلا تا سال ۲۰۲۰ به میزانی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.

اگرچه در‌حال‌حاضر رکورد افزایش ظرفیت پیمایشی در خودروهای تسلا با استفاده از برخی از تکنیک‌ها مانند صرفه‌جویی در مصرف سوخت و طی مسافت بیشتر با حداکثر کیفیت ممکن با مصرف بهینه سوخت، در خودروهای تسلا در حدود ۹۰۰ کیلومتر است، اما این رکورد در خودروی مدل S این شرکت در حدود ۵۰۰ کیلومتر است.

مستقل شدن خودروهای این شرکت تا قبل از سال ۲۰۲۰

یکی از وعده‌های بزرگ ایلون ماسک این است که سیستم هدایت مستقل و خودکار در خودروهای تسلا تا قبل از سال ۲۰۲۰ به طور کامل پیاده‌سازی خواهد شد و این خودروها دیگر هیچ نیازی به هدایت بشر ندارند. ایلون ماسک مدتی قبل، از سیستم سخت‌افزاری بهبودیافته هدایت خودکار شرکت تسلا رونمایی کرد و در آن زمان اعلام کرد که سخت‌افزارهای مورد نیاز برای هدایت خودکار خودرو تنها زمانی می‌تواند به صورت کاملا مستقل عمل کند که نرم‌افزار ایجاد شده برای این سیستم، توانایی کامل داشته باشد.

البته ایلون ماسک پیش‌بینی کرده است که هنگامی خودروهای مجهز به سیستم هدایت خودکار آماده استفاده شوند، احتمالا هنوز قوانین استفاده از این خودروها وضع نشده است و افراد علاقه‌مند به استفاده از این خودروها باید کمی منتظر بمانند.

اگرچه قرار است یکی از خودروهای خودران تسلا در پایان سال میلادی جاری بین شهر نیویورک و لس‌آنجلس مورد آزمایش قرار بگیرد؛ اما طبق گفته آقای ماسک، به احتمال زیاد نخستین خودروهای خودران این شرکت تا قبل از سال ۲۰۱۹ آماده استفاده خواهند بود و صاحبان این خودروها می‌توانند در حالی که خودرو در حال حرکت است، با خیال راحت پشت فرمان بخوابند!

تولید پانصد هزار خودرو در سال تا سال ۲۰۱۸

تعداد خودروهای تولید شده توسط تسلا در سال ۲۰۱۵، کمی بیشتر از پنجاه هزار خودرو بود؛ اما این شرکت اعلام کرده است که میزان تولید خود را تا سال ۲۰۱۸ به پانصد هزار خودرو در سال خواهد رساند.

تسلا در راستای دست‌یابی به این هدف، تولید خودروهای خود را در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۷۶ هزار خودرو رساند.

مسئولان تسلا به‌خوبی می‌دانند که دست‌یابی به این هدف دشوار است؛ اما از هیچ تلاشی برای تحقق آن اجتناب نمی‌کنند.

مسئولان این شرکت در سال ۲۰۱۶ طی نامه‌ای به سرمایه‌گذاران اعلام کردند که پنج برابر کردن میزان تولید خودرو در دو سال کار واقعا دشواری است و به سرمایه زیادی نیاز دارد؛ اما شرکت برای تحقق این هدف تمام تلاش خود را می‌کند.

تولید یک میلیون خودرو در سال تا سال ۲۰۲۰

به نظر می‌رسد که تولید پانصد هزار دستگاه خودرو در سال برای ایلون ماسک رضایت‌بخش نیست و او قصد دارد این میزان را در سال ۲۰۲۰ دو برابر کند. دلیل این تصمیم جاه‌طلبانه ایلون ماسک، تقاضای بیش از حد انتظار برای خودروی مدل ۳ این شرکت است. شرکت تسلا در نخستین هفته پیش‌فروش این خودرو، با ۳۲۵ هزار تقاضا مواجه شده است.

اگرچه این هدف، هدف کاملا بلندپروازنه‌ای است؛ اما ظاهر ایلون ماسک کاملا مطمئن است که شرکت او به این هدف دست خواهد یافت.

افزایش ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی تسلا

با افزایش تعداد خودروهای برقی تسلا، افزایش ایستگاه‌های شارژ تسلا موسوم به Supercharging نیز ضروری می‌شود. ایلون ماسک در مراسم رونمایی از خودروی مدل ۳ در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که تصمیماتی برای دست‌یابی به این هدف دارد. خودروهای تسلا در این ایستگاه‌ها تنها به مدت ۳۰ دقیقه شارژ می‌شوند و می‌توانند با این میزان شارژ، مسافتی در حدود ۳۶۰ کیلومتر را طی کنند.

ایلون ماسک در مراسم رونمایی از خودروی مدل ۳ در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی این شرکت تا سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان دو برابر خواهد شد و از ۳۶۰۰ عدد به بیش از هفت هزار عدد افزایش خواهد یافت. البته مسئولان این شرکت در ماه آوریل سال جاری اعلام کردند که این شرکت تعداد ایستگاه‌های شارژ خود را تا پایان سال جاری به ده هزار ایستگاه افزایش خواهد داد. این موضوع به معنای این است که شرکت تسلا جلوتر از برنامه خود است. البته شرکت توانسته است تعداد ایستگاه‌های شارژ خود را تا پایان ماه جولای تنها به ۶ هزار عدد برساند که با ده هزار عدد فاصله زیادی دارد.

تبدیل شدن تسلا به یک شرکت تامین کننده انرژی

تسلا قصد دارد علاوه بر تولید خودروها ی برقی، انرژی مورد نیاز آن‌ها را نیز خود شرکت تامین کند.

در ماه نوامبر سال جاری شرکتی به نام Solar City را تحت مالکیت خود درآورد که انرژی مورد نیاز آن به طور کامل توسط انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

ایلون ماسک به صورت آشکار اعلام کرده که هدف بلند‌مدت او برای تسلا، تبدیل آن به یک شرکت تامین کننده انرژی پایدار با خدمات گسترده است.

ایلون ماسک سال گذشته اعلام کرد که فرصت تبدیل شدن تسلا به یک شرکت تامین کننده انرژی با بهره‌گیری از فناوری‌های مبتکرانه وجود دارد و این شرکت می‌تواند خدمات مختلفی را ارائه دهد؛ از تولید و ذخیره‌سازی انرژی گرفته تا تولید خودروهای برقی. وی معتقد است که ایجاد تجهیزات مناسب برای ایجاد و ذخیره‌سازی انرژی پایدار ضروری بوده و از سویی دیگر تولید خودروهای برقی برای استفاده بهینه از انرژی پایدار تولید شده، نیز لازم است.

ایلون ماسک قبل از موافقت سهام‌داران شرکت برای خرید شرکت Solar City، از سقف خورشیدی تسلا رونمایی کرد. این سقف خورشیدی از یک سری سلول خورشیدی شبیه به آجر تشکیل شده و راه‌حل مبتکرانه تسلا برای تولید انرژی است. شرکت ثبت سفارش برای این سقف خورشیدی را آغاز کرده و قیمت آن برای هر ۰٫۳ متر مربع در حدود ۲۶ دلار است.

سقف خورشیدی تسلا

تصمیم شرکت برای اعلام جزییات در مورد Tesla Network (سرویس سیار ارائه دهنده خدمات اجاره خودروهای خودران تسلا) در سال جاری

سال گذشته ایلون ماسک اعلام کرد که تسلا قصد راه‌اندازی یک سرویس سیار را دارد. ایلون ماسک در آن زمان اعلام کرد زمانی که خودروهای خودران این شرکت آماده استفاده شوند، شرکت سرویسی ایجاد خواهد کرد که این امکان را برای صاحبان خودروهای تسلا فراهم خواهد کرد که خودروهای خود را برای کسب درآمد به سایر افراد اجاره دهند.

طبق گفته ایلون ماسک، صاحبان این خودروها برای اجاره دادن خودروهای خود تنها باید خودروی خود را از طریق اپلیکیشن موبایل تسلا به ناوگان خودروهای این شرکت اضافه کنند و با این شیوه زمانی که مشغول کار هستند و یا حتی زمانی که در تعطیلات به سر می‌برند، می‌توانند کسب درآمد کنند. درآمد حاصل از این کار، پول قابل‌توجهی خواهد بود و بیشتر از پولی است که صاحبان این خودروها به صورت ماهانه برای خرید آن‌ها می‌پردازند.

همچنین این شرکت مدتی قبل اعلام کرد که برنامه‌ای برای کسب درآمد صاحبان خودروهای تسلا از طریق ride hailing (استفاده ار سرویس‌های آنلاین حمل‌ونقل مانند Uber و Lyft) یا ride sharing (استفاده چند نفر از یک خودرو به صورت مشترک برای مسافرت که معمولا خودروهای ون هستند) دارد و به زودی جزییات این برنامه را بیان خواهد کرد.

ارسال نظر