نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی بالا گرفت/ رنو ساندرو در هیچ کشوری دیگر تولید نمی شود!

رسانه کلیک - ظاهرا گرانی اخیر بازار خودرو در کشور بیشتر دامن‌گیر اتومبیل های خارجی شده و با اعلام نرخ ارز 4200 تومانی، سونامی افزایش قیمت، بازار را فرا گرفته است.

نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی بالا گرفت/ رنو ساندرو در هیچ کشوری دیگر تولید نمی شود!

به گزارش کلیک ؛ در هفته های اخیر شاهد افزایش قیمت عجیب و غریب و گاه چند 10 میلیونی قیمت انواع خودروهای تولید داخل و خارج از کشور بوده ایم؛ کلیه شواهد حاکی از آن است که این به اصطلاع حباب قیمت یا گرانی امروز بازار خودرو کشور بیشتر دامن‌گیر خودروهای خارجی بوده است. با اعلام نرخ ارز 4200 تومانی، سونامی افزایش قیمت، بازار را در نوردید.

طی سه ماهه نخست سال 97 تعداد 7 هزار و 43 دستگاه انواع خودروسواری به ارزش 198 میلیون و 950 هزار دلار به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد 67.56 درصد و از نظر ارزش 66.75 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

واردات انواع خودرو سواری طی سه ماهه نخست سال 96 به تعداد 21 هزار و 714 دستگاه به ارزش 598 میلیون و 354 هزار دلار بوده است.

بر اساس ابلاغیه سازمان توسعه تجارت به گمرک، ثبت سفارش و واردات خودرو از دو هفته پیش ممنوع شده است. بنابراین گزارش سال گذشته، در مجموع 70 هزار و 75 دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد.

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش نرخ ارز و حداقل دستمزدها را به عنوان عوامل اجتناب ناپذیر گرانی خودروهای داخلی و خارجی اعلام کرده بود اما وزیر صنعت چندی پیش اذعان داشت: خودروسازان مجاز به افزایش بیش از 9.6 درصدی قیمت خودروهای داخلی نیستند.

وی افزود: افزایش حداقل دستمزدها که به تصویب شورای عالی کار رسیده است نیز بر صنعت خودروسازی تاثیر خواهد گذاشت؛ بخشی که به ساخت و تولید داخلی مربوط است از افزایش قیمت ها بیشتر تبعیت می کند.

نمایندگان مردم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بر این عقیده هستند که افزایش قیمت خودروها باید منطقی باشد و در عین حال خودروسازان باید به دنبال شیوه هایی برای کاهش قیمت های تمام شده باشند.

علاوه بر افزایش قیمت در آشفتگی حال حاضر بازار خودروی کشور عواملی نیز باعث نارضایتی مردم از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو شده است، بیشترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان خودروی داخلی به پنج عامل مهم در فرآیند فروش خودروهای سواری در ایران باز می‌گردد. تأخیر در تحویل خودرو، ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل، کم بودن تنوع آپشن‌ها، عدم‌تناسب قیمت با کیفیت خودرو و تأخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو؛ از مهم‌ترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است.

مهمان ناخوانده بازار خودرو

یکی از محصولاتی که تقریبا از مدت زیادی از پیوستنش به جرگه خودروهای کشورمان نمی گذرد، رنو ساندرو نام دارد که در شرکت پارس خودرو، از زیر مجموعه‌های سایپا مونتاژ و عرضه می‌شود. رونمایی از نمونه استپ وی ساندرو حاکی از آن بود با توجه به استقبال خیلی خوب خریداران، بتواند سود بیشتری را به سمت سازندگانش جاری سازد، اما باید به حال و احوال این روزگارمان افسوس خورد، چرا که رنو ساندرو دیگر در هیچ جای دنیا تولید نمی‌شود و در سال ۲۰۱۲ جای خودش را به مدل جدیدتری داده است.

با اینکه هجمه انتقادات، نارضایتی مردم و حرکت قهقرایی صنعت خودرو در این سال‌ها به شکلی بوده که انگشت اتهام بر روی خودروسازان داخلی نشانه رفته است، باید به این مهم اشاره شود که امروز خریداران رنو ساندرو از خودرویی سواری می گیرند که در سال ۲۰۰۷ رونمایی و اکنون به جز ایران، در هیچ کشور دیگری خواهان ندارد.

شرکت رنو یکی از شرکت‌های موفق در عرصه خودروسازی در دو دهه اخیر است که محبوبیت خوبی نیز بین مردم ایران دارد. اما ساندرو، در اصل محصول کمپانی داچیا در رومانی است که به عرضه ماشین‌های ارزان و مقرون به صرفه شهرت داشته و تندر ۹۰ هم از تولیدات دیگر این شرکت است که در نمونه نخست، سال ۲۰۰۷ معرفی و از ۲۰۰۸ تولیدش آغاز شد. داچیا از زیر مجموعه‌های رنو محسوب می‌شود و به همین خاطر این سازنده فرانسوی در بازارهایی که می‌داند نام خودش محبوبیت بیشتری دارد، اسم داچیا را برداشته و از رنو استفاده می‌کند تا بدین وسیله، سود بیشتری را کسب کند.

ارسال نظر