این خودروی کلاسیک با قلب الکتریکی خود جان تازه ای به مسابقات رالی میبخشد!
رسانه کلیک - شرکت خودروسازی «اینفینیتی» در رقابت با شرکتهای سازنده خودروهای الکتریکی، ماشین الکتریکی و مسابقه ای خود را به نام Infiniti Prototype 9 معرفی کرد.
اینفینیتی (Infiniti) که برند لوکس شناخته شده در صنعت خودروسازی محسوب میشود، در رقابت با شرکتهای خودروسازی مانند تسلا که در زمینه طراحی و تولید خودروهای تمام الکتریکی فعالیت دارد، خودرو الکتریکی اینفینیتی پروتوتایپ ۹ (Infiniti Prototype 9) را روانه بازار خواهد کرد.
همانطور که میدانید شرکت اینفینیتی (Infiniti) یکی از شرکتهای وابسته به شرکت بزرگ نیسان است. به عقیده تحلیلگران، اینفینیتی پروتوتایپ ۹ برگ برنده نیسان به شمار میآید و نخستین مدل از نسل بعدی خانواده Leaf نیسان است که به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۸ به بازارهای جهانی عرضه میشود.
هفته پیش در نمایشگاه ساحلی Pebble Beach Concours که در نزدیکی مونتری کالیفرنیا آمریکا برگذار شد، شرکت Infiniti نمونه اولیه از خودرو تمام الکتریکی خود به نام اینفینیتی پروتوتایپ ۹ را به نمایش گذاشت.
شرکت خودروسازی نیسان به صورت مستقیم بر روی روند طراحی و ساخت اینفینیتی پروتوتایپ ۹ نظارت خواهد داشت و در مراحل ساخت این خودرو از قدرت خودروسازی نیسان استفاده خواهد شد.
موتور خودرو پروتوتایپ ۹ موتوری و از نوع الکتریکی است که به احتمال زیاد نمونههای مشابه با آن و نزدیک به آن در خودروهای نسل بعدی Leaf نیسان که به زودی شاهد رونمایی از مدلهای متنوع آنها خواهیم بود، مورد استفاده قرار میگیرد.
این موتور الکتریکی از توان ۱۴۸ اسب بخار برخوردار بوده و گشتاور آن نیز قریب به ۳۲۰ نیوتن متر است. با بهرهمندی از چنین مشخصاتی، خودرو مسابقهای پروتوتایپ ۹ قادر است با وزن ۸۹۰ کیلوگرمی خود، ظرف ۵٫۵ ثانیه شتاب صفر تا صد را پر کند.
مشخصات یاد شده میتواند سرعت قابل قبولی را برای این محصول الکتریکی آزمایشی رقم بزند. گرچه خودرو مسابقهای Infiniti Prototype 9 به لحاظ تئوری قادر است به حداکثر سرعت ۲۰۹٫۲ کیلومتر در ساعت دست یابد، اما در عمل حداکثر سرعت این خودرو آزمایشی (توسط مهندسان اینفینیتی) روی رقم ۱۶۹ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
مهندسان شرکت اینفینیتی در حال طراحی پک باتری ۳۰ کیلو وات- ساعتی برای خودروی مسابقهای Prototype 9 هستند تا با آن این نمونه آزمایشی بتواند (بر اساس حداکثر سرعت یاد شده) به مدت ۲۰ دقیقه در پیست اتومبیلرانی باقی مانده و به ویراژ دادن ادامه دهد.
ترکیب جدید و قدیم در همه جای این خودرو مشهود است؛ هم در سختافزار پروتوتایپ ۹ و هم در شیوه ساخت این خودرو. آنچه پشت رینگهای سیمی به شکل ترمز قدیمی کاسهای به نظر میرسد، دیسک مدرن خودرو است. ضربهگیرهای چرخشی (دمپر) که روی محور سوار شدهاند، از لحاظ مفهومی مشابه ضربهگیرهای اصطکاک سال ۱۹۳۰ هستند؛ اما به صورت برقی کنترل میشوند.
فرمان از نوع سیستم Recirculating ball مجزا است. پشت مخروطی آلومینیمی با لیزر برش خورده و سپس با دست شکل گرفته است. کاپوت یکتکه با استفاده از روشی به نام Dieless forming با استفاده از ۲ ربات هفت محوری ساخته شده است.
در ساخت بدنه این نمونه آزمایشی از پنلهای فولادی استفاده شده است. پنلهای خوش ساختی که به شکل دستی روی قابهای فولادی بدنه این محصول سوار شدهاند، به جذابیتهای خودرو افزوده است.
از دیگر ویژگیهای ظاهری خودرو مسابقهای Infiniti Prototype 9 میتوان به کاپوت بلند، پیشامدگی کوتاه و چرخهای مبتنی بر رینگ پرهای آن اشاره کرد که سر و شکل این خودرو را بیش از پیش به نمونههای کلاسیک موجود از سری خودروهای مسابقهای شبیه کرده است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که نوع حرکت این نمونه آزمایشی در پیست مسابقه، بهرهگیری از قابلیت چرخ محرک عقب را به نمایش گذاشته است. سوای برخورداری از ظاهر کلاسیک، مشخصات فنی خودرو مسابقهای Prototype 9 نیز کم و بیش همانند خودروهای مسابقهای قدیمی طراحی شده است؛ به گونهای که در مجموع نمیتوان از این نمونه آزمایشی انتظار رقابت با اتومبیلهای مسابقهای حال حاضر را داشت و در عمل این خودرو شاید تنها بتواند از پس همان خودروهای مسابقهای کلاسیک دهه چهل میلادی بر بیاید.
در حالی که اینفینیتی پروتوتایپ ۹ (Infiniti Prototype 9) یک بازسازی زیبا و شگفتانگیز از خودروهای مسابقهای ۱۹۴۰ به حساب میآید، نباید انتظار یک خودرو معمولی جهت رانندگی در جادهها را داشته باشیم. بنابراین مکن است این خودرو پاسخگوی هر سلیقه ای نباشد
گفتنی است؛ تکنولوژیهای به کار رفته در این خودروی الکتریکی به زودی در کمپانی نیسان و محصولات بعدیاش مورد استفاده قرار میگیرد.
نظرها