کامیون های خودران اوبر هم‌اکنون در سرتاسر ایالت آریزونا محموله جابه‌جا می کنند!

رسانه کلیک - کامیون های خودران اوبر امروزه در حال جابجایی محموله بین نقاط مختلف آمریکا هستند؛ آن‌ هم در شرایطی که بازار رقابت بر سر ساخت و استفاده از این کامیون‌ها بسیار داغ است.

کامیون های خودران اوبر هم‌اکنون در سرتاسر ایالت آریزونا محموله جابه‌جا می کنند!

شرکت حمل‌ونقل و مسافربری اوبر در ماه‌های اخیر، وسایل نقلیه خودران خود را روانه جاده‌ها کرده است. این شرکت که بیشتر شهرتش را مرهون خدمات مسافربری آنلاین است، به تازگی تحول عظیمی را در بخش حمل‌ونقل خود ایجاد کرده و کامیون‌های خودران را در بزرگراه‌های آریزونا به حرکت درآورده است. البته هنوز جزئیات دقیقی از تعداد این کامیون‌ها و اجناسی که حمل می‌کنند در دسترس نیست.

بخش توسعه کامیون های خودران اوبر، متشکل از یک تیم فناوری پیشرفته است که حدود دو سال پیش مالکیت شرکت خودروسازی Otto را در دست گرفت. این بخش همچنین در حال تلاش برای ساخت خودروهای بی‌سرنشین است.

ارسال محموله از طریق این سرویس جدید طی سه مرحله انجام می‌گیرد. ابتدا راننده محموله را بار زده و پس از طی مسافتی نه چندان طولانی، در نقطه‌ای کنار بزرگراه توقف می‌کند. در مرحله دوم، محموله به کامیون خودران انتقال یافته و کامیون خودران نیز آن را به نقطه دیگری از مسیر می‌رساند. در پایان کار، راننده دیگری محموله را به مقصد نهایی منتقل می‌کند.

در حال حاضر افراد تعلیم‌یافته‌ای برای نظارت بر کامیون های خودران اوبر به کار گماشته شده‌اند؛ اما هدف نهایی این شرکت استفاده از خودروهای بی‌سرنشین، به ویژه در مسیر طولانی است. طبق بیانات اوبر، رانندگی در مسافت‌های کوتاه، دو مزیت عمده برای افراد خواهد داشت؛ یکی تداوم اشتغال برای رانندگان کامیون و دیگری کاهش مدت‌زمان رانندگی در طول جاده. از نظر تجاری نیز این امر موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد؛ زیرا کالاها در تمامی ساعات شبانه‌روز قابل انتقال هستند و مسائلی نظیر خواب‌آلودگی، حواس‌پرتی و خستگی رانندگان مشکلات کمتری را پدید خواهد آورد.

با اینکه کامیون های خودران اوبر توانایی حمل کالا در مسیرهای داخلی را دارند اما این شرکت معتقد است برای جابجایی و ارسال بار به اقصی نقاط کشور، همچنان به رانندگان کارآزموده و مجرب نیاز است.

اوبر نقاط توقف کامیون‌های خودران را قسمت مهمی از چشم‌اندازهای پیش رو می‌داند؛ چراکه این نقاط به صورت استراتژیک در سطح شهرهای کوچک و بزرگ پراکنده شده و فاصله‌ها را از میان برداشته‌اند.

خدمات تجاری شرکت اوبر طی چند ماه اخیر، با موفقیت‌های بسیاری روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد اختلافات آن‌ها با سازندگان Waymo (خودروی خودران گوگل و یکی از پروژه‌های شرکت آلفابت) نیز حل و فصل شده باشد. Waymo شرکت اوبر را به دزدیدن فناوری ساخت خودروهای خودران متهم کرده بود و یکی از کارکنان سابق گوگل را مقصر فاش شدن این اسرار و اطلاعات می‌دانست. البته اوبر هیچ‌گاه این اتهامات را نپذیرفت و پس از معامله‌ای که ماه گذشته با Waymo انجام داد آتش اختلافات را برای همیشه خاموش کرد.

اوبر همچنان به بهینه‌سازی فناوری ساخت کامیون‌های خودران ادامه می‌دهد اما دیگر ادعایی روی مالکیت آن ندارد. در عوض این شرکت سعی دارد با گسترش خدمات حمل‌ونقل خود، صاحبان محموله و رانندگان را به یکدیگر مرتبط کند و در عین حال از همکاری آنان برای پیشرفت این فناوری بهره‌مند شود. البته شاید عبور و مرور تعداد زیادی از کامیون‌های خودران در بزرگراه‌ها و محیط‌های شلوغ شهری، فعلاً امکان‌پذیر نباشد؛ زیرا در صورت راه‌اندازی چنین پروژه‌ای، افراد باید از امنیت خود اطمینان کامل داشته باشند.

امروزه بازار رقابت بر سر خودروهای خودران بسیار داغ است. شرکت‌هایی نظیر تسلا و waymo از رقبای اصلی اوبر به شمار می‌آیند. شرکت Embark نیز در حال راه‌اندازی خدماتی است که از طریق آن، یخچال‌ها و سردخانه‌های بزرگ را هزاران کیلومتر بین تگزاس و کالیفرنیا جابجا کند. البته در این فرایند یک مهندس مجرب برای کنترل اوضاع و شرایط، فرمان را در دست می‌گیرد. «ساحل به ساحل» نام آخرین پروژه است که توسط Embark راه‌اندازی شده و هدف آن انتقال محموله بین ایالات فلوریدا و کالیفرنیاست.

ارسال نظر