اولین گزارش سالانه نقشه و مسیریاب نشان منتشر شد: ۱۰ میلیون کاربر، ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه

نقشه و مسیریاب نشان چهار سال پس از آغاز فعالیت خود، اولین گزارش سالانه‌اش مربوط به بازه زمانی یلدای ۱۳۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰ را منتشر کرد. نشان اعلام کرد که در یلدای ۱۴۰۰، بیش از ۱۰ میلیون کاربر، ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه، ۲.۱ میلیون جستجوی روزانه و ۱.۲ میلیون کاربر فعال روزانه داشته است.

اولین گزارش سالانه نقشه و مسیریاب نشان منتشر شد: ۱۰ میلیون کاربر، ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه

از تاسیس «راژمان» تا تولد «نشان»

راژمان، شرکت تولیدکننده مسیریاب نشان که در مشهد مستقر است، در سال ۱۳۸۴ توسط چند دوست هم‌دانشگاهی تاسیس شد. در این گزارش شرحی بر چگونگی فعالیت این شرکت نوشته شده اما نکته مهم اینجاست که تیم راژمان، در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفت تا توجه خود را به ارائه خدمات مکان مبنا (LBS) معطوف کند. پس از مدت‌ها تلاش، همکاری با شهرداری مشهد آغاز و نقشه‌ی ترافیک مشهد به عنوان اولین نقشه‌ی ایرانی متولد شد. یک سال بعد، اولین سرویس مسیریابی اتوبوس و مترو در ایران، در همین نقشه به شهروندان مشهد ارائه شد. چهار سال بعد، راژمان با تمام کلان‌شهرها همکاری داشت و در سال ۹۶، تمام اپلیکیشن‌های «نقشه همراه» که توسط تیم راژمان برای شهرداری‌ها توسعه پیدا کرده بودند، بیش از یک میلیون کاربر داشتند.

با این حال تیم راژمان از سال ۱۳۹۵ به فکر ارائه محصولی برای کل ایران بود اما مالکیت اپلیکیشن‌های نقشه همراه، در اختیار شهرداری‌ها قرار داشت. راژمان مدت‌ها تلاش کرد تا همه شهرداری‌ها را برای ارائه یک اپلیکیشن واحد برای کل ایران، متحد کند اما این کار بی‌نتیجه ماند.

راژمان پس از یک سال مذاکره و ناامیدی از اتحاد شهرداری‌ها، در آذر ۱۳۹۶ تصمیم گرفت اپلیکیشن خود را مستقل از داده‌ها و سرویس‌های شهرداری‌ها برای کل کشور منتشر کند. به همین دلیل به جای داده‌ی شهرداری‌ها، از داده‌های آزاد نقشه OpenStreetMap استفاده کرد. مدت کمی بعد، در یلدای ۱۳۹۶ اولین نسخه اپلیکیشن جدیدی به نام «نشان» آماده شده بود که در نخستین روزهای زمستان منتشر شد. مزیت اصلی نشان، داشتن سخن‌گوی فارسی بود که نام دقیق خیابان‌ها را نیز در زمان رانندگی بیان می‌کرد.

جشن 1 میلیونی شدن نشان - 26 آبان 97

کمتر از یک سال بعد و در آذر ۱۳۹۷، تعداد کاربران نشان از یک میلیون عبور کرد. در همان زمان شرکت فناپ در نشان سرمایه‌گذاری کرد. نشان در گزارش خود می‌نویسد در سال ۱۳۹۸ با رشد استقبال شهروندان، به تدریج شهرداری‌ها نیز حاضر شدند داده‌های خود را در اختیار نشان قرار دهند. به همین دلیل، سرویس‌های مسیریابی اتوبوس و مترو، در کنار نمایش پلاک ساختمان‌ها در چند شهر به نشان اضافه شد. در همین زمان نشان از یک مسیریاب به یک «نقشه و مسیریاب» تبدیل شد.

آمارهای مهم نقشه و مسیریاب نشان

نشان اعلام می‌کند که در پاییز ۱۴۰۰، از مرز ۱۰ میلیون کاربر عبور کرده است. تا یلدای ۱۴۰۰، نقشه و مسیریاب نشان بیشتر از ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه، ۲.۱ میلیون جستجوی روزانه و بیشتر ۱.۲ میلیون کاربر فعال روزانه داشته است. نشان می‌گوید در بازه یک ساله‌، تعداد جستجو در نشان ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

نشان در این بخش از گزارش خود همچنین اعلام کرده است که انتخاب اول رانندگان حرفه‌ای است. به گفته نشان، ۶۸ درصد از رانندگان حرفه‌ای در شهر تهران از نشان و ۳۲ درصد از سایر مسیریاب‌ها استفاده می‌کنند. این رانندگان حرفه‌ای، در واقع همان رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی هستند که به صورت مستمر و برای بهبود عملکرد و افزایش درآمد خود از مسیریاب استفاده می‌کنند.

مسیریابی و ترافیک

در بخش «مسیریابی و ترافیک» گزارش نشان، یک عدد جالب دیده می‌شود: کاربران روزانه ۴۲ میلیون کیلومتر با مسیریاب نشان رانندگی می‌کنند. این عدد به معنای آن است که کاربران نشان روزانه ۱۰۹ بار مسیر زمین تا ماه را رانندگی می‌کنند!

همچنین نشان لیستی از پرتکرارترین مقصدهای مسیریابی کاربران در یک سال‌گذشته را منتشر کرده است. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل شیوع گسترده کرونا در پایان سال ۱۳۹۹ و همچنین سال ۱۴۰۰ در صدر این لیست قرار گرفته‌اند. جایگاه‌های سوخت، مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها، مکان‌های گردشگری، پنج مقصد پرتکرار کاربران نشان بوده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش، کرج به عنوان سحرخیرترین شهر ایران و قم به عنوان شب‌زنده‌دارترین شهر ایران معرفی شده است. به گفته نشان، قم کمترین افت ترافیکی را در ساعات شب دارد. کاربران کرجی نیز در حالی سحرخیزترین‌های ایران بوده‌اند که تهران با فاصله‌ی ۱۰ دقیقه، جایگاه دوم را در اختیار دارد.

نقشه و مسیریاب نشان همچنین با بررسی آمارهای ترافیکی خود عملکرد طرح «منع تردد شبانه» را بررسی کرده است. نشان با انتشار چارت‌های مختلفی در بازه‌های زمانی متفاوت در نهایت به این نتیجه رسیده است که در ماه‌های پایانی اجرای طرح منع تردد شبانه، وضعیت ترافیکی در شهر تهران به صورت کامل مشابه با قبل از اجرای طرح بوده و منع تردد، عملا هیچ اثری بر ترافیک و تردد نداشته است. نشان در این بخش نتیجه‌گیری کرده که دامنه‌ی اثربخشی طرح، فقط به چند ماه ابتدایی اجرای آن محدود بوده است.

موضوع دیگری که در بخش «مسیریابی و ترافیک» گزارش نشان به آن اشاره شده، اختلال GPS و مشکلات کاربران در مسیریابی است؛ اختلالی که مدت‌هاست در اغلب کلان‌شهرها دیده می‌شود و منشا آن نیز نامشخص است. نشان اما در این گزارش اعلام کرد که تیم فنی این مسیریاب، در آخرین نسخه منتشر شده برای کاربران، تلاش کرده تا تاثیر اختلال GPS بر مسیریابی را کاهش دهد. به این ترتیب، مسیریاب آخرین موقعیت کاربر روی نقشه را حفظ می‌کند تا باعث کاهش سردرگمی شود. پیش از این مسیریاب‌ها در صورت بروز اختلال در سیگنال GPS، موقعیت کاربر رو در جای دیگری نشان می‌دادند؛ موضوعی که در نسخه جدید نشان حل شده تا بحث اختلال در سیگنال GPS برای کاربران کمتر آزاردهنده باشد.

حمل‌ونقل غیرخودرویی

اگرچه بیشتر کاربران از نشان به عنوان یک مسیریاب خودرویی استفاده می‌کنند اما این نرم‌افزار انواع مختلفی از مسیریابی را ارائه می‌کند: مسیریابی توسط حمل‌ونقل همگانی، پیاده، دوچرخه، موتور و البته خودرو.

نشان در حال حاضر در ۵۰ شهر بزرگ و کوچک مسیریابی حمل‌ونقل همگانی خود شامل مترو و اتوبوس را ارائه می‌کند. ۲ هزار و ۴۲۸ خط اتوبوس و مترو، در کنار ۲۹ هزار و ۶۵۳ ایستگاه اتوبوس و مترو در نقشه و مسیریاب نشان ثبت شده‌اند.

همچنین بیش از ۷ هزار کیلومتر خط مخصوص دوچرخه و بیش از ۲۷ هزار کیلومتر خط مخصوص پیاده‌روی در نشان وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که نشان در مسیریابی دوچرخه، جزئیات مهمی همچون شیب مسیر را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در بخش مسیریابی پیاده نیز، ۳ هزار ۷۵۶ پل عابر پیاده و ۹ هزار ۴۳۲ خط‌کشی عابر پیاده در نشان ثبت شده است.

جمع‌سپاری و مشارکت

بخش بعدی گزارش، «جمع‌سپاری و مشارکت» است؛ بخشی که به گفته نشان، یکی از حلقه‌های اتصال کاربران نشان به یکدیگر و همچنین از عوامل اصلی موفقیتش است. در واقع نقشه و مسیریاب نشان یک پلتفرم باز است که بخش زیادی از اطلاعات خود را با کمک کاربران و به ۲۰ روش مختلف دریافت می‌کند.

نشان می‌گوید در بازه زمانی یلدای ۱۳۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰، بیش از ۱۰ میلیون مشارکت از سوی کاربران مشغول رانندگی دریافت کرده است. مشارکت‌هایی نظیر گزارش پلیس، ترافیک، تصادف یا حتی سرعت‌گیر. در واقع کاربران نشان به شکل میانگین، روزانه ۷۰ هزار مشارکت را ثبت کرده‌اند.

نشان اما اعلام می‌کند که در یک سال اخیر، بیش از ۳ میلیارد هشدار را به رانندگان نمایش داده است. بیشتر این موارد، هشدارهایی بوده‌اند که توسط سایر کاربران ثبت و اعتبارسنجی شده‌اند. هشدارهایی مانند وجود تصادف، پلیس، دوربین کنترل سرعت و یا سرعت‌گیر.

نقشه و جستجو

نقشه، دروازه ورود کاربران نشان به سرویس‌های مختلف آن است. نشان اکنون امکانات متنوعی دارد؛ از اطلاعات مکان‌ها گرفته تا نمایش ترافیک در خیابان‌ها، نمایش پلاک ساختمان‌ها، نقشه‌های ماهواره‌ای، لایه‌آلودگی هوا و یا حتی قابلیت تشخیص نواحی پرتردد پیاده که به کاربران کمک می‌کند تصمیم بگیرند در شرایط کرونا به یک نقطه خاص مراجعه کنند یا خیر.

اما آمار مهم در این قسمت، تعداد مکان‌های ثبت شده در نقشه (POI) است. نشان می‌گوید بیش از ۱ میلیون ۱۰۰ هزار POI یا نقطه کلیدی در این نرم‌افزار ثبت شده است. بیش از ۴۰۰ هزار مکان ثبت شده روی نشان، شماره تماس دارند، بیش از ۳۰۰ هزار عدد از آن‌ها، نظر کاربران را دریافت کرده‌اند و بیشتر از ۲۰۰ هزار مکان نیز عکس دارند. نشان می‌گوید کاربران از روی شماره تماس‌هایی که برای مکان‌های مختلف در نشان ثبت شده، تاکنون ۴ میلیون تماس تلفنی برقرار کرده‌اند.

کاربران نشان به شکل روزانه بیش از ۲ میلیون ۱۰۰ هزار جستجو انجام می‌دهند. به گفته نشان، جستجو در یک سال اخیر ۱۹۰ درصد رشد داشته است. نشان همچنین خبر می‌دهد که الگوریتم‌های جستجوی نشان در سال ۱۴۰۰ تغییرات بنیادی و بهبودهای نوآورانه‌ای داشته‌اند که باعث رشد تجربه‌ موفق ۱۰ درصدی در استفاده کاربران این سرویس شده است.

در بخش جستجو، کاربران بیش از هر چیز جایگاه‌های سوخت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بانک‌ها و موسسات مالی، مراکز خرید و داروخانه‌ها را جستجو کرده‌اند.

درآمد نشان

نشان در این قسمت چگونگی کسب درآمد و سه مسیر موجود برای مسیریاب‌‌ها در سطح جهان برای کسب‌ درآمد را توضیح داده و همچنین اعلام کرده است که نشان در حال حاضر تنها از یکی از این مسیرها کسب درآمد می‌کند که آن نیز فروش سرویس نقشه به سایر کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها است.

در واقع پلتفرم نشان، تنها بخش تجاری و درآمدزای مسیریاب نشان است که به صورت B2B فعالیت می‌کند. به گفته نشان این پلتفرم، در حال حاضر بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌ی سرویس‌های نقشه در ایران است و توانایی پردازش و پاسخ‌گویی به حجم گسترده‌ای از درخواست‌ها را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی، پلتفرم‌های سفارش غذا، فروشگاه‌های آنلاین و… از مشتریان اصلی پلتفرم نشان هستند. پلتفرم نشان سروسی‌های متنوعی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که در تصویر فوق می‌توانید آن‌ها را به ترتیب استفاده مشاهده کنید.

سرمایه انسانی نشان

در آخرین بخش از گزارش، نشان آمارهایی از وضعیت تیم خود را منتشر کرده است. در حال حاضر ۹۷ نفر در تیم نشان مشغول به کار هستند که ۵۱ نفر از آن‌ها طی دوران کرونا به تیم اضافه شده‌اند.

از بین این ۹۷ نفر، ۸۷ نفر در بخش تکنولوژی مشغول به کار بوده و ۱۰ نفر نیز در بخش اجرایی-اداری فعالیت می‌کنند. میانگین سنی تیم نشان نیز در حال حاضر ۲۹ سال و ۳ ماه است.

نشان همچنین اعلام می‌کند که در ۷۲۱ روز گذشته، یعنی از ۳ اسفند ۱۳۹۸ تاکنون، به دلیل شیوع کرونا تیم خود را به شکل دورکار مدیریت کرده است. تمام آمارها، اعداد و رشد‌هایی که در این گزارش مشاهده کردید در همین بازه زمانی که تیم نشان دورکار بوده، محقق شده‌اند. تیم نشان همچنین در این شرایط، نزدیک به ۱۰۰ درصد بزرگ‌تر شده است.

برای مطالعه گزارش کامل نشان می‌توانید فایل پی‌دی‌اف را از این لینک دریافت نمایید.

ارسال نظر