تغییر دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌ بنیان

به گفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دسته‌بندی دانش‌بنیان‌ها به سه شرکت نوپا، فناور و نوآور خواهد بود.

تغییر دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌ بنیان

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد که شرکت‌های دانش‌ بنیان براساس ارزش استفاده از تکنولوژی‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند، بلکه ارزش آنها براساس بازار اشتغال و ثروتی است که ایجاد می‌کنند.

تغییر حمایت مالی شرکت‌های دانش بنیان

آنطور که او می‌گوید شرکت‌های دانش بنیان هم براساس همین تعریف جدید و اندازه‌شان مورد حمایت قرار می‌گیرند یعنی یک شرکتی که گردش مالی‌اش ۱۰۰ میلیارد تومان است، حمایتی که دریافت می‌کند با شرکتی که گردش مالی ۱۰۰ میلیون تومانی دارد فرق خواهد کرد.

امروز (۲۰ اسفند) همایش بنگاه؛ فناوری و رشد اقتصادی با حضور وزرای صنعت و معدن، علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری و جمعی از صنعت‌گران و اساتید دانشگاه با هدف رویکرد‌های این سه دستگاه در توسعه فناوری و نوآوری برگزار شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این همایش اعلام کرد که سیاستهای جدید معاونت علمی در توسعه اقتصاد و زنجیره ارزش و توسعه کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های پیشران است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه به عنوان معاونت رئیس جمهوری ۵ وظیفه برای این معاونت قائل است گفت: «پنج وظیفه اصلی که ما به دنبال اجرای آن هستیم کمک به توسعه اندیشه ورزی و رشد اندیشکده‌ها در کشور است. در گام بعدی می‌خواهیم به توسعه و رونق گرفتن علم کمک کنیم. کمک کردن به توسعه فناوری در کشور و توسعه اقتصاد دانش بنیان و همچنین توسعه کارآفرینی از دیگر وظایفی است که آن را دنبال می‌کنیم.» به گفته او برای رسیدن به این اهداف باید مجموعه سیاست‌گذاری‌های جدیدی تعریف شود.

او در این مورد توضیح داد: «در بحث توسعه علم در معاونت علمی هدفمان توسعه بنیاد علم ایران است، به عنوان مجموعه‌ای که بتواند نوک پیکان توسعه علم در کشور باشد و به آن جهت‌ دهد. در توسعه کارآفرینی هم نگاه ۱۰ سال اخیر حمایت از شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علمی و فناوری بوده و ما خودمان را همچنان موظیف می‌دانیم که به این حمایت ادامه دهیم. در گام بعدی توسعه فناوری و توسعه اقتصاد را با تشکیل ستادهای هماهنگ و موزون در معاونت به پیش خواهیم برد.»

به گفته او در دوره جدید فعالیت معاونت علمی و فناوری مرکز راهبری فناوری‌ها در این معاونت موظف به همکاری کاملا جدی و متراکم با دانشگاه شده است، چرا که به باور او علم و فناوری بستر تولیدش در دانشگاه رخ می‌دهد.

دهقانی در ادامه صحبت‌های خود به تغییر مسیر سیاست‌های حمایتی معاونت علمی از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و اینکه مفاهیم و تعاریف دانش بنیانی در حال بازنگری است و در سال آینده تعاریف جدید به تصویب شوورای راهبری فناوری ابلاغ خواهد شد.

او در این مورد گفت: «دیگر دانش بنیان نوع ۱،۲و ۳ و شرکتی که تکنولوژی پیچیدهتر و پیشرفته‌تری استفاد می‌کند قطعا نخواهیم داشت. اینکه یک تکنولوژی پیچیدگی داشته باشد قطعا ارزش ندارد، تکنولوژی وقتی ارزش دارد که اشتغال و ثروت ایجاد کند. بنابراین در برنامه سال آینده شرکت‌های ما به سه دسته شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، فناور و نوآور تقسیم می‌شوند.»

دهقانی فیروزآبادی در تعریف جدید هر یک از این شرکت‌ها توضیح داد: «شرکت‌های نوپا در دل دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و ارزیابی و تشیخیصشان به مجموعه‌های تحت مدیریت وزارت علوم در پارکها، مراکز رشد و … واگذار خواهد شد. نوپاها شرکت‌هایی هستند که سنشان کمتر از ۵ سال است و گردش مالی‌شان هم از یک حدی کمتر است. ملاک‌های خروجی پایه در این زمینه مد نظر است یعنی دیگر نگاه نمی‌کنیم که شما روی ژن اژدهای چینی کار می‌کنید که پیچیده‌تر است ولی کسی از شما آن را نمی‌خرد، ارزش مال با شرکتی است که اشتغال ایجاد کرده و بازار درست می‌کند.»

به گفته او شرکت‌های دانش بنیان فناور هم شرکت‌هایی است که عمرشان بیشتر از ۵ سال است و گردش مالی و اشتغال خوب ایجاد کرده‌اند.

دهقانی فیروزآبادی در تعریف شرکت دانش‌بنیان نوآور هم به تعریفی از استیو جابز تکیه کرد و گفت: «تعریفی استیو جابز در این زمینه دارد که آن را خیلی دوست دارم براین اساس شرکت نوآور ترکیب خلاقانه چند فناوری است که روی بخش‌های مختلف از جمله صنعت تاثیر می‌گذارد. اگر صنعتی سراغ دانش‌بنیانی برود که آن دانش‌بنیان فناوری تولید می‌کند و فناوری را گسترش می‌دهد به آن شرکت دانش‌بنیان نوآور می‌گوییم. دانش بنیان فناور هم دانش بنیانی است که با دانشگاه‌ها کار می‌کند و اینکه کار علمی و تحقیقاتی انجام می‌دهد.»

به باور او این ترکیب از دسته‌بندی جدید و تعریف جدید از دانش‌بنیان‌ها بازار و دانشگاه را به شرکت‌های فناور متصل می‌کند و زنجیره توسعه فناوری تکمیل می‌شود.

همچنین او می‌گوید که بنا به دسته‌بندی و تعریف جدید حمایت‌های معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تغییر خواهد کرد: «به این ترتیب حمایت‌هایمان به اندازه شرکت تعریف خواهد شد، یعنی شرکت دانش‌بنیانی که گردش مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی دارد با شرکتی که گردش مالی‌اش به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد از حمایت‌های متفاوتی برخوردار خواهند شد.»

او تاکید می‌کند که در سال آینده ملاک حمایت این معاونت از شرکت‌های دانش بنیان میزان رشد و ارزش بازار در بحث اشتغال و ثروت خواهد بود.

توافق ۴ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از فناوری‌های الویت‌دار

در پایان این همایش توافق‌نامه ۴ هزار میلیارد تومانی بین وزارت صمت و معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت از فناوری‌های الویت‌دار و گلوگاهی کشور به امضا رسید. در این توافق‌نامه وزارت صمت و معاونت علمی متعهد می‌شوند که ۴ هزار میلیارد تومان روی شراکت‌های فناوری تسهیم منابع کنند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر