حمایت از استارتاپ‌ها، تقویت اکوسیستم نوآوری در بحران

در شرایطی که آمارها از مهاجرت سالانه پنجاه هزار نفر از شهروندان ایرانی حکایت دارد و شرایط اقتصادی و اجتماعی این روند را سرعت بخشیده است، لزوم حمایت شرکت های بزرگ کشور که جایگاه قوی تری در صنعت و کسب و کار دارند از نخبگان و استارتاپ ها بارزتر می‌شود.

حمایت از استارتاپ‌ها، تقویت اکوسیستم نوآوری در بحران

بی‌شک در این مسیر موانعی وجود دارد و همکاری موفق میان این دو به این موضوع بستگی دارد که هر دو طرف بتوانند به منافع و انتظارات خود برسند و فضای مساعد برای درک فرهنگ سازمانی و ضوابط کاری را ایجاد کنند.

در بحران مهاجرت استارتاپ‌ها و تضعیف اکوسیستم نوآوری، یکی از راهکارهای موثر برای خروج از وضعیت کنونی، این است که شرکت های بزرگ خدمات استارتاپ ها را بخرند و به جز ایجاد ارزش در جامعه، کیفیت بالاتری از خدمات را نیز دریافت کنند.

اسنوا به عنوان غول لوازم خانگی ایران، پس از تجربه همکاری با استارتاپ هوما، رویه جدیدی برای استفاده از استارتاپ ها در کسب و کارش را پیش گرفته است. تاسیس مرکز نوآوری و کارخانه فناوری و تاسیس صندوق خطرپذیر شرکتی (CVC)، از جمله این اقدامات است. اسنوا در ادامه همکاری با استارتاپ‌های ایرانی بخش مراقبت از سلامت فیزیکی-روانی کارکناش را با استارتاپ پرکتینو آغاز کرده است.

حامد انصاری‌پور، مدیر منابع انسانی اسنوا درباره این همکاری می‌گوید:« سرمایه انسانی از مهمترین عوامل رشد و توسعه کشورها هستند. همکاری بین شرکت های بزرگ در حوزه فناوری و استارتاپ ها روشی کارآمد برای تقویت صنایع و کسب و کارهای کشور است. این همکاری از یک طرف به شرکت های بزرگ کمک می کند تا با جذب نیروهایی مستعد، بدنه کارشناسی و مدیریتی خود را بهبود بخشند و به بازارهای بالقوه دسترسی پیدا کنند. و از طرف دیگر به استارتاپ ها در تسریع فرایند توسعه‌شان یاری می‌رساند.»

وی تاکیدکرد: «حمایت از استارتاپ‌ها در اسنوا در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتی، ارزش ‌آفرینی و حمایت از نخبگان صورت می‌گیرد که می‌تواند در ارتقاء دانش کارکنان و روحیه نوآوری و خلاقیت سازمانی موثر باشد.»

به گفته مدیر منابع انسانی اسنوا در سال های گذشته بخشی از جذابیت هایی که این شرکت در محیط کاری خود ارائه کرده است، شامل بهبود محیط های کاری از نظر ارگونومیک و تغییر ساختارهای تیمی با تعمیق روابط دوستانه و اعطاء تسهیلات متعدد در خرید و سفر به کارکنانش و توسعه مراقبت از سلامت فیزیکی-روانی آنها است.

علیرضا حاتمی، مدیرارتباطات اسنوا استفاده از توانمندیهای تیم‌های استارتاپی در حل بحران‌های شرکت ها را راهکاری موثر برای بازگشت امید به اکوسیستم نوآوری ایران عنوان کرد و گفت:« با ظهور فناوری های جدید و تغییر در سبک زندگی، تقاضا برای محصولات نوآور با ویژگی های بیشتر افزایش یافته است. علاوه بر این، امروزه استارت‌آپ‌ها با راه‌حل‌های نوآورانه خود جای پای محکمی در صنعت پیدا کرده‌اند. آنها با آوردن فناوری جدیدتر و ایجاد اکوسیستمی که در آن می توان نوآوری را پرورش داد، به بهبود بهره وری و کاهش هزینه ها در شرکت‌های بزرگ کمک می کنند.»

سعید حقیقت، بنیانگذار پرکتینو نیز درباره اهمیت این تعامل می‌گوید: «همکاری با شرکت های بزرگ برای اکوسیستم های نوآوری و بویژه استارتاپ ها موقعیت های ارزشمندی را فراهم می کند. بویژه در شرایط فعلی که این اکوسیستم به واقع دچار اختلال بنیادی است ، تعریف فعالیت های مشترک می‌تواند در ایجاد ارزش‌های مشترک اقتصادی و اجتماعی راهگشا باشد.»

به گزارش سایت ایران تلنت، اسنوا در سالهای اخیر جزو سی برند محبوب کارفرمایی از نظر کارجویان بوده است. در این گزارش میزان حقوق دریافتی، فرصت‌های ارتقا و مسیرشغلی مشخص، امنیت شغلی، داشتن فرصت یادگیری و توسعه فردی و ساعات کاری منعطف از مواردی بوده است که کارجویان به آن امتیاز بیشتری داده‌اند.

پرکتینو که یک استارتاپ ایرانی است، در سال 1399 در مرکز نوآوری سازمان بازنشستگی کشور (صبا نو) مستقر شد و این سازمان سرمایه گذاری مستقیمی بر روی آن انجام داد. هدف اولیه این استارتاپ، حفظ کیفیت زندگی بازنشستگان بویژه سالمندان با محوریت ورزشی و ساختار حمایتی، ذهنی، فیزیکی، تغذیه است. این مدل در سال 1400 به کارکنان شرکت ها توسعه پیدا کرد ه و با یک موتور هوش مصنوعی، برنامه های اصلاحی و حمایتی را تعریف کرده است.

ارسال نظر