مدیران سایت بخوانند | سایت های مشابه الکسا

با توجه به خبر شوکه‌کننده اخیر مبنی بر توقف فعالیت سرویس رتبه‌بندی الکسا، کاربران به دنبال سایت های مشابه الکسا خواهند بود و کار برای کسب‌وکارهای جعلی سخت‌تر می‌شود!

مدیران سایت بخوانند | سایت های مشابه الکسا

سایت های مشابه الکسا

سرویس رتبه‌بندی الکسا یا همان Alexa Ranking از سال 1996 راه‌اندازی شده و اطلاعات مربوط به تعداد بازدیدکننده‌ها و منابع ترافیک وب‌سایت‌ها را مشخص می‌کند.

به بیان متعارف، حدود 25 سال است که الکسا رتبه وب‌سایت‌ها را (در سطح ناحیه‌ای و جهانی) نمایش می‌دهد. هر چه رتبه الکسای وب‌سایت‌ها پایین‌تر باشد، عملکرد آن‌ها بهتر است. مثلا وب‌سایت‌هایی مثل گوگل یا ویکی‌پدیا دارای رتبه تک‌رقمی هستند.

الکسا از معیارهای متعددی برای سنجش رتبه وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها، تعداد بازدیدکنندگان یک وب‌سایت است.

مدت زمانی که کاربر در یک وب‌سایت باقی می‌ماند و سرگرم شدن کاربران در یک وب‌سایت و مطالعه تیترهای متعدد در صفحات مختلف، جزو دیگر معیارهای رتبه‌بندی الکسا به حساب می‌آیند.

به همین خاطر، بسیاری از وب‌سایت‌های کسب‌وکار ایرانی نیز برای سنجش عملکرد خود، به سراغ الکسا می‌روند و از روش‌های مختلف و گاه غیرقانونی برای بهبود Rank یا رتبه خود استفاده می‌کنند.

اما آیا رتبه‌بندی الکسا دقیق است؟

سرویس الکسا شامل یک موتور جستجو، دایرکتوری و همین‌طور یک نوارابزار می‌شود و از طریق آن‌ها به تحلیل ترافیک وب‌سایت‌ها می‌پردازد. تمام اطلاعات موردنیاز برای این تحلیل، به وسیله نوارابزار (Toolbar) الکسا جمع‌آوری می‌شود.

با دانلود و نصب نوارابزار الکسا می‌توانید رتبه هر وب‌سایتی را که وارد آن می‌شوید، مشاهده کنید. اما نکته مهمی در این میان نهفته است. الکسا تمام اطلاعات لازم برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را از همین نوارابزار تهیه می‌کند و اگر کاربری فاقد نوارابزار الکسا باشد، ورود و بازدید او از یک وب‌سایت، جزء تحلیل‌های الکسا قرار نمی‌گیرد!

بنابراین نمی‌توان الکسا را یک منبع جامع و قطعی برای عملکرد وب‌سایت‌ها در نظر گرفت، مخصوصا در ایران! بنابراین اگر وب‌سایت شما رتبه بسیار پایینی در الکسا دارد، چندان مأیوس نشوید (یا بالعکس).

واقعیت این است که ترفندهای متعددی برای ایجاد رتبه‌های جعلی و غیرمنصفانه وجود دارد. بسیاری از وب‌سایت‌ها بدون بهبود محتوا و معیارهای کاربرپسند یا رعایت اصول گوگل و تنها با صرف هزینه‌های کلان توانسته‌اند به رتبه‌های جعلی دست پیدا کنند.

دلخوش به الکسا نباشید!

با اینکه صاحبین کسب‌وکارهای اینترنتی به دنبال راه‌های مختلف برای بهبود یا حتی جعل عملکرد خود در معیارهای سنجش الکسا هستند، فعالیت این سرویس در تاریخ 1 مه سال 2022 برای همیشه متوقف می‌شود.

دلیل توقف الکسا هنوز مشخص نشده، اما اکثر صاحبین تجارت اینترنتی از الآن به فکر یافتن جایگزینی برای نمایش رتبه وب‌سایت‌های خود هستند. توقف الکسا بدون شک کسب‌وکارهای جعلی را با مشکل مواجه می‌کند، چون به ناچار، منابع دیگری جهت تحلیل عملکرد وب‌سایت‌ها، جانشین سایت الکسا می‌شوند. بنابراین ترفندها و حربه‌های آن‌ها دیگر کارساز نخواهد بود.

فهرست سایت های مشابه الکسا

جای خالی الکسا با راه‌حل‌های جایگزین متعدد به راحتی پر می‌شود. هر یک از ابزارهای آنالیز و رتبه‌بندی زیر، جزء رقبا و جایگزین‌های اصلی الکسا به حساب می‌آیند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید رتبه وب‌سایت خود را مشاهده کنید.

  • وب‌سایت Similarweb
  • وب‌سایت MOZ
  • وب‌سایت Semrush
  • وب‌سایت ahref
  • وب‌سایت gtmetrix
  • وب‌سایت SpyFu
  • وب‌سایت SERanking
  • وب‌سایت Neilpatel
  • وب‌سایت BrightEdge
  • وب‌سایت Serpstat

با استفاده از ابزارها و امکانات ارائه‌شده در هر یک از وب‌سایت‌های بنچ مارک بالا می‌توانید تحلیل عملکرد وب‌سایت خود را مشاهده کرده و با تحقیق و کمک افراد متخصص و مجرب، برای بهبود آن‌ها اقدام کنید.

سؤال این است که با افزایش آگاهی و دانایی کاربران، آیا دست‌اندرکاران و زحمتکشان جعل رتبه، باز هم روشی برای دور زدن قواعد پیدا می‌کنند یا خیر.

شما به عنوان یک بازدیدکننده و کاربر اینترنتی، از چه ابزاری برای سنجش رتبه یک وب‌سایت استفاده می‌کنید؟ به نظر شما بهترین جانشین سایت الکسا چیست؟

ارسال نظر