طرح صیانت به ایستگاه آخر رسید

به گفته رئییس کمیسیون فرهنگی مجلس، طرح صیانت در مجلس به نظارت بر قانون و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مراحل پایانی است.

طرح صیانت به ایستگاه آخر رسید

طرح صیانت از فضای مجازی که شاید نام اصلی آن یک طرح تعلیق شده باشد، اما به نظر می‌رسد همچنان طرفداران خود را در مجلس دارد. روز گذشته آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با فارس، پیرامون آخرین وضعیت اجرایی شدن طرح صیانت با اشاره به اینکه این طرح در مجلس به نظارت بر قانون و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده از انجام مراحل پایانی این طرح خبر داد.

او درباره پلفترم‌های فیلترشده نیز عنوان کرد: همان‎طور که می‎دانیم پلتفرم‌های توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‎آپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند.

در زمینه محدودیت فضای مجازی کمیسیون مشترک با حضور متخصصان و افراد صاحب‌نظر داریم و مسئله با حساسیت فراوان در حال پیگیری است تا تنظیم مقررات درست داشته باشیم. پلتفرم‎های واتس‎آپ، اینستاگرام و توئیتر نمی‌‎توانند از خارج کشور هر گونه که می‌خواهند مدیریت شوند و هیچ جای دنیا نیز این وضعیت وجود ندارد.

او افزود: قانون تنظیم مقررات فضای مجازی از قوانین اصل هشتادوپنج مجلس بوده و در آن مدت زمان موقت است. اعتقاد دارم فضای مجازی کاملا رو به رشد و به روز است و پلتفرم خارجی همانند اینستاگرام و واتس‎اپ باید براساس رعایت ضوابط، قوانین و مقررات ایران، به میدان بیایند.

باید پلتفرم‌های خارجی خود را ملزم به رعایت قوانین کشورمان بدانند و ارائه خدمات دهند، پس اگر براساس قاعده ما این پلتفر‎م‌ها جلو نیایند اجازه فعالیت نمی‌دهیم تا علیه ایران دست به هر کاری بزنند.

مسئولان مربوطه درحالی سخن از تاسیس نمایندگی غول‌های فناوری در ایران می‌زنند که به دلیل تحریم‌های فناورانه آمریکا تاسیس نمایندگی در ایران عملا غیرممکن است. بنابراین می‌توان گفت باید برای همیشه با رفع فیلترینگ این پلتفرم‌ها خداحافظی کرد.

پلتفرم‌های داخلی برای مهاجرت مناسب‌اند؟

از دیگر مباحثی که همواره مسئولان روی آن تاکید دارند و پس از اعتراضات و اعمال محدودیت‌ها نیز تشدید شد، بحث مهاجرت به پلتفرم‌های بومی است. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این‌باره اعلام کرد: امروز زیرساخت فضای مجازی بسیار با گذشته تفاوت دارد و یکی از نقاط مطلوب پلتفرم‎های داخلی این بوده که به فکر مهیا کردن و ترمیم زیرساخت‌های خود با هدف پیشرفت و ترقی افتادند.

او ادامه داد: این روزها شاهد هستیم که مسیریاب خارجی به دلیل برخی نواقص جای خود را به "نشان"و "بلد" داد که بهتر از آن عمل کرده و بسیار توانمند بودند.

این درحالی‌ست که حتی اگر بخواهیم مباحثی مانند مناسب نبودن زیرساخت‌های پلتفرم‌های داخلی و بی‌میلی کاربران به مهاجرت به این پلتفرم‌ها را نیز نادیده بگریم، شرایط اینترنت کشور به‌قدری وخیم است که حتی پلتفرم‌های داخلی را نیز با مشکل مواجه کرده است. اوایل آبان‌ماه سال جاری هلدینگ هزاردستان در بیانیه‌ای خبر از تعطیلی احتمالی مسیریاب بلد پس از اتمام سال جاری را داد. این شرکت دلیل تعطیلی را تعدیل گسترده نیرو به دلیل محدودیت‌های اینترنت عنوان کرد.

نبود گوش شنوا برای کسب‌وکارها

دولت نیز در میان تمام اتفاقاتی که برای پلتفرم‌ها رخ‌داده به مطالبات فعالان صنف فناوری اطلاعات پاسخ صریحی نداد و حتی در جلسه‌ای که نظام صنفی تهران با حضور صاحبان کسب‌وکارهای پلتفرمی برگزار کرده بود، هیچ نماینده‌ای نداشت.

هرکدام از صاحبان کسب‌وکارهای مجازی که در این جلسه شرکت داشتند، بارها به این مسئله تأکید کردند که آن‌ها می‌خواستند یک‌نفر صدای‌شان را بشنود. اما گوش شنوایی نبود. این مسائل انگیزه بسیاری از پلتفرم‌هایی که در ابتدای مسیر پیشرفت خود بودند را کمتر از قبل کرد. در واقع، گویا برای دولت هم وجود پلتفرم‌ها، سرویس‌هایی که پلتفرم‌ها به کاربران ارائه می‌کنند و نقشی که پلتفرم‌ها در تسهیل زندگی کاربران خود دارند، اهمیتی نداشت. موضع دولت در مواجهه با مسائل و مشکلات پلتفرم‌های آنلاین، به‌ویژه در پاییز سال جاری و با توجه به همه بحران‌هایی که گریبان پلتفرم‌ها را گرفته بود، موضعی انفعالی و از سر بی‌توجهی بود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر