میانگین سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۱۴۰۰ چقدر بود؟

جدیدترین گزارش انجمن VC نشان می‌دهد مبلغ کل قراردادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 1400 از سوی 36عضو، 2214 میلیارد تومان اعلام بوده است.

میانگین سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۱۴۰۰ چقدر بود؟

جدیدترین گزارش انجمن VC نشان می‌دهد مبلغ کل قراردادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 1400 از سوی 36عضو، 2214 میلیارد تومان اعلام بوده است.

به نقل از دیجیاتو، همچنین بر اساس این گزارش، میانگین هر قرارداد سرمایه‌گذاری 7 میلیارد تومان بوده است. برای درک بهتر این رقم، باید بدانید که یک خودرو تویوتا لندکروزر 10 ساله، بیش از 7 میلیارد تومان در بازار ایران معامله می‌شود.

انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور در دی ماه 1391 شروع به کار کرد. «شبکه‌سازی»، «حمایت و مشاوره» و «آموزش و توانمندسازی» از جمله خدماتی است که انجمن VC ارائه می‌کند. خدمات مالی آن نیز شامل سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تسهیلات و ضمانت‌نامه است.

بنابر جدیدترین گزارش این انجمن، تعداد اعضای آن به 104 عضو رسیده است که بیشترین اعضای آن را صندوق پژوهش و فناوری و شرکت‌های خصوصی تشکیل می‌دهند.

اعضای انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر

البته بخش‌های بسیاری از این گزارش شامل تمامی اعضا نمی‌شود. به طور مثال برای توزیع جغرافیایی اعضای انجمن از داده‌های 64 عضو استفاده شده که نشان می‌دهد بیش از 65درصد آن‌ها در استان تهران فعالیت دارند.

همچنین براساس داده‌های نیمی از اعضا، سرمایه ثبتی 57درصد اعضای انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کمتر از 10 میلیارد تومان گزارش شده است.

42درصد سرمایه‌گذاری‌ها کمتر از یک میلیارد تومان بوده است

اعضای انجمن VC به چهار شیوه سرمایه‌گذاری خطرپذیر مستقیم در استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری، سرمایه‌گذاری خطرپذیر در پروژه‌ها مثل کرادفاندینگ، سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم مثل مشارکت در تاسیس صندوق جسورانه بورسی و سایر سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر مثل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، طی سال گذشته فعالیت کرده‌اند.

گزارش سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجمن نشان می‌دهد آن‌ها در سال 1400 بیش از 2200میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته این رقم شامل سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذاری در پروژه و سایر سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

رقم مذکور براساس داده‌های 36 عضو انجمن شامل 20 صندوق پژوهش و فناوری، 12 شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خصوصی، دو شتابدهنده و سرمایه‌گذار فرشته، یک شرکت توسعه خدمات فناوری و یک صندوق جسورانه بورسی اعلام شده است.

گزارش سرمایه‌گذاری خطرپذیر

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر