ناسا کشف لاشه شاتل چلنجر را تایید کرد

ناسا پس از ۳۶ سال کشف مصنوعات تخریب‌شده شاتل چلنجر را تایید کرد. مستندی پیرامون آخرین جزئیات این اتفاق قرار است از یکی از شبکه‌های تلوزیونی آمریکا پخش شود.

ناسا کشف لاشه شاتل چلنجر را تایید کرد

اخیرا یک گروه مستندساز تلویزیونی موفق به کشف لاشه‌ای از شاتل فضایی چلنجر شد. این شاتل در سال 1986 باعث مرگ هفت فضانورد شده بود. بر اساس مستندات، زمانی که این گروه به‌دنبال لاشه هواپیمایی از جنگ جهانی دوم بودند، چلنجر را پیدا کردند.

در حالی که نزدیک به 37 سال از زمانی که هفت کاوشگر جسور جان خود را در شاتل چلنجر از دست دادند می‌گذرد. این تراژدی برای همیشه در حافظه جمعی مردم ایالات متحده باقی خواهد ماند. بیل نلسون، مدیر ناسا، درباره حادثه چلنجر گفت: برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از جمله من، 28 ژانویه 1986 هنوز اتفاق تازه‌ای محسوب می‌شود، به گونه‌ای که انگار همه چیز درست همین چند روز قبل اتفاق افتاد.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اکتشاف به ما فرصتی می‌دهد تا یک‌بار دیگر درباره حادثه 1986 تامل کنیم، یاد هفت پیشگامی را که در آن سال از دست داده‌ایم گرامی بداریم و در مورد اینکه چگونه این تراژدی باعث ایجاد تغییر در ما شد، فکر کنیم.

گفته می‌شود آخرین جزئیات از کشف لاشه چلنجر در یک مستند تلوزیونی از شبکه History Channel پخش خواهد شد.

آخرین ماموریت چلنجر با عنوان STS-51L، توسط فرانسیس آر. «دیک» اسکوبی فرماندهی و توسط مایکل جی اسمیت هدایت می‌شد. دیگر خدمه هواپیما، متخصصان مأموریت رونالد ای. مک نیر بودند.

چه بر سر چلنجر آمد؟

تحقیقات نشان می‌دهد یک نقص بزرگ آن هم 73 ثانیه بعد از بلند شدن، منجر به از بین رفتن چلنجر و هفت فضانورد آن شد. تحقیقات آژانس بعدا نشان داد که دمای سرد غیرمنتظره بر یکپارچگی مهر و موم حلقه‌های جامد در اتصالات بخش تقویت‌کننده موشک تأثیر می‌گذارد.

ساخت آژانس ایمنی در ناسا

از بین رفتن چلنجر و بعداً کلمبیا با هفت فضانوردش که در فوریه 2003 در غرب ایالات متحده از بین رفت، رویه ناسا در مورد ایمنی را بسیار تحت تأثیر قرار داد. ناسا یک دفتر ایمنی و تضمین ماموریت ایجاد کرد، روش‌های جدید ارزیابی ریسک را توسعه داد و محیطی برای ابراز نگرانی‌های مربوط به ایمنی را فراهم آورد.

آژانس همچنین درس‌های آموخته شده آپولو چلنجر کلمبیا را با سایر مخاطبان دولتی، عمومی، تجاری و بین‌المللی به اشتراک گذاشت. جانت پترو، مدیر مرکز فضایی کندی، گفت: «چلنجر و خدمه‌اش در قلب و خاطرات ناسا و ملت زنده هستند. همچنین اعلام کرد که میراث فضانوردان کشته شده چلنجر و خانواده‌هایی را که آنها را دوست داشتند، گرامی می‌دارد.»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر