مبین‌نت از سال بعد به بورس می‌رود | حرکت به سوی سرویس‌های ابری

نشست خبری شرکت ارتباطات مبین‌نت با موضوع معرفی جدیدترین دستاوردهای مبین‌نت در حوزه تحول دیجیتال کسب‌وکارها، در نخستین روز نمایشگاه تله‌کام ۲۰۲۱ برگزار شد و در آن محصولات سازمانی این شرکت معرفی و از چشم‌انداز ۵ سال آینده مبین‌نت رونمایی شد.

مبین‌نت از سال بعد به بورس می‌رود | حرکت به سوی سرویس‌های ابری

در نشست خبری مبین‌نت که پس از افتتاحیه نمایشگاه تله‌کام و در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، حسین طهرانی مدیرعامل، مهدی غیناقی رییس هیئت‌مدیره و ناصر مرادی مدیرکل فروش سازمانی مبین‌نت حضور داشتند و گزارشی از عملکرد مبین‌نت در ۲ سال گذشته و چشم‌انداز این شرکت ارائه کردند.

شرکت ارتباطات مبین‌نت از سال ۸۷ پروانه خود را در خدمات ارتباطات ثابت به عنوان یک اپراتور FWA دریافت کرد، سپس در سال 95 به LTE ارتقای تکنولوژی داشت و در حال حاضر به‌عنوان اپراتور در 2 حوزه انبوه و حوزه سازمانی سیستم‌های ارتباطی ثابت کشور فعالیت دارد.

افزایش ظرفیت ۲.۵ برابری شبکه و ۳ برابری مصرف خانگی

در ابتدای این نشست حسین طهرانی آماری از وضعیت مبین‌نت در دوران همه‌گیری کرونا داد و گفت: «از اول سال ۱۴۰۰ تا به امروز در بخش خدمات انبوه مبین‌نت، بیشترین میزان مصرف اینترنت را در بین اپراتورهای فعال ثبت کردیم و امروز بیش از ۴۲۰ هزار خانه به شبکه مبین‌نت متصل هستند. ما از سال ۹۸ و در دوران کرونا، در ۳ لایه اصلی شبکه خود افزایش ظرفیت ۲.۵ برابری داشتیم و ترافیک روزانه و میزان مصرف خانگی مبین‌نت به بیش از ۳ برابر افزایش یافت.»

به گفته طهرانی در بخش خدمات سازمانی، شرکت مبین‌نت پس از مخابرات ایران بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده و به صورت تخصصی طراحی، فروش و خدمات پس از فروش را به صورت مجزا از خدمات خانگی سرویس می‌دهد.

استفاده ۱۵۰۰ شرکت از خدمات سازمانی مبین‌نت

مدیرعامل مبین‌نت با معرفی خدمات سازمانی این شرکت ادامه داد: «در حوزه سازمانی، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که مبین‌نت بر اساس سهم بازار گسترده خود دنبال می‌کند، حرکت از لایه اتصالات به لایه نرم‌افزار است. یکی از ترندهای مطرح جهان در بخش سازمانی، انتقالات ابری است. ما به سازمان‌ها کمک کردیم که گذار آن‌ها را به سمت سرویس‌های ابری، به خصوص سرویس‌های متمرکزی که قابل ارائه به سازمان‌های بزرگ است، تسهیل کنیم. در همین راستا از سال گذشته راه‌اندازی سرویس‌ها روی لایه اتصالات را برای سازمان‌ها شروع کردیم و بیش از ۱۵۰۰ سازمان با گستردگی جغرافیایی پراکنده در سطح کشور با مبین‌نت همکاری می‌کنند.»

نشست سرویس‌های ابری مبین‌نت

طهرانی برخی از سرویس‌های سازمانی این شرکت را معرفی کرد و توضیح داد: «سازمان‌‌های بزرگ کشور به واسطه ارتقای ابزار تکنولوژی، همواره نیازمند توسعه زیرساخت‌های پروسسینگ و ذخیره‌سازی خود هستند. اولین سرویسی که در بخش سازمانی مبین‌نت برای رفع این نیاز راه‌اندازی شد، مُبیکلود بود. از همین‌جا شروع به راه‌اندازی سرویس‌های ابری خود کردیم و به عنوان مثال سرویس ابری کانتکت‌سنتر (Contact Center) راه‌اندازی شد که سازمان‌ها بدون نیاز به راه‌اندازی زیرساخت این ابزار در سازمان خود می‌توانند از لایه VOIP تا اپراتور پشتیبابی به راحتی استفاده کنند.»

مدیرعامل مبین‌نت افزود: «سرویس نظارت تصویری ابری (VSaaS) یکی دیگر از سرویس‌های سازمانی مبین‌نت است. این سرویس به سازمان‌هایی با گستردگی جغرافیایی بالا کمک می‌کند تا به طور همزمان و با لودینگ مناسب، تمام دوربین‌‌های خود را در سطح کشور بر بستر ابر مبین‌نت و فضای ذخیره‌سازی ما یا سازمان خود بررسی و مدیریت کنند.»

او ادامه داد: «در سال ۱۴۰۰ محصول اتصالات سازمانی ما توانست رشد ۶۵ درصدی سهم بازار را به خود اختصاص دهد و پرچم‌دار خدمات سازمانی ما شود. محصولات دیگرمان مثل دیجیتال ساینیج، VOIP و دیگر سرویس‌ها همگی در راستای استراتژی انتقال از لایه اتصال به لایه نرم‌افزار راه‌اندازی شده‌اند و با ادامه این مسیر در سال‌های آینده مبین‌نت به اپراتور هوشمندسازی سازمان‌ها تبدیل خواهد شد.»

طهرانی در پایان گفت: «در تلاش هستیم مبین‌نت را به بزرگترین اپراتور خدمات سازمانی کشور تبدیل کنیم، اما به این معنا نیست که اهمیت خدمات خانگی ما از دست می‌رود. اکثر سرویس‌های سازمانی ما می‌توانند مولفه هوشمندسازی خانگی هم باشند و این 2 خدمت در کنار هم مبین‌نت را به موفقیت‌ می‌رسانند.»

مبین‌نت، اولین اپراتور هوشمند حریق شهر تهران

مهدی غیناقی، رییس هیئت‌مدیره مبین‌نت در ادامه این نشست از برنامه آینده این شرکت رونمایی کرد. به گفته او مبین‌نت با راه‌اندازی این استراتژی به پوست‌اندازی و رشد بزرگ دست پیدا خواهد کرد.

غیناقی به تمرکز این برنامه روی IOT اشاره کرد و گفت: «تکنولوژی اینترنت اشیا یکی از موضوعاتی است که مبین‌نت به صورت تخصصی به آن ورود می‌کند و از یک سال گذشته کار بر روی این حوزه شروع شده است. قرارداد اولین اپراتور هوشمند اینترنت اشیا کشور به صورت رسمی در روز‌های گذشته با شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی تهران امضا و مبین‌نت به عنوان اولین اپراتور هوشمند حریق شهر تهران معرفی شد.»

تحول دیجیتال، موضوع دیگر چشم‌انداز ۵ ساله مبین‌نت است که طبق توضیح‌های رییس هیئت‌مدیره این شرکت، فرآیند‌های آن شروع شده و مدل‌های آن در حال طراحی است و در ماه‌های آینده برای استفاده سازمانی از آن رونمایی خواهد شد.

نشست سرویس‌های ابری مبین‌نت

مهدی غیناقی با توضیح درباره وضعیت تکنولوژی 5G این شرکت ادامه داد: «تکنولوژی 5G هم در دستور کار آینده مبین‌نت قرار دارد. تعدادی سایت راه‌اندازی شده اما به دلیل مسائل اقتصادی، روند آن به کندی جلو می‌رود. در تلاش هستیم در سال‌ آینده روند راه‌اندازی این تکنولوژی را در کشور توسعه داده و سریع‌تر این سرویس را در اختیار کاربران مبین‌نت قرار دهیم.»

ورود به بورس از سال آینده

رییس هیئت‌مدیره مبین‌نت درباره آینده خدمات سازمانی این شرکت گفت: «در بحث خدمات سازمانی، مبین‌نت ارائه دهنده خدمات سازمانی شرکت همراه اول هم هست؛ علاوه بر این مجری 2 محصول خدمات سازمانی و اینترنت اشیا همراه اول خواهد بود و روند انتقال این 2 سرویس به مبین‌نت در حال انجام است. دوستان ما در واحد سازمانی در کنار محصولات خود، محصولات همراه اول را هم ارائه می‌دهند. می‌توان گفت این همکاری در گروه همراه اول و حتی کشور بی‌سابقه بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده رشد چشم‌گیری داشته باشد.»

غیناقی در ادامه درباره اهداف استراتژی ۵ ساله این شرکت افزود: «امیدواریم در برنامه‌ای که وزارت ارتباطات برای گسترش شبکه ثابت خانگی دارد، بتوانیم نقش چشم‌گیری داشته باشیم و به گسترش شبکه وایرلس خانگی کمک کرده و نقش خود را ایفا کنیم. لازم به ذکر است در ۲ سال گذشته توانستیم به تمام برنامه‌های تدوین شده خود در کوتاه‌مدت برسیم و امیدواریم این استراتژی هم در مدت زمان تعیین شده به سرانجام برسد.»

همچنین مدیرعامل و رییس هیئت‌مدیره مبین‌نت از ورود این شرکت به بورس از سال آینده خبر داده و گفتند مقدمات آن در حال انجام است.

حضور مبین‌نت در تلکام با محصولات متنوع سازمانی

در انتهای این نشست ناصر مرادی، مدیرکل فروش سازمانی مبین‌نت درباره حضور این شرکت در نمایشگاه تلکام امسال گفت:‌ «ما در این نمایشگاه تمام خدماتی را که می‌تواند برای سازمان‌ها راه‌اندازی شود، به نمایش گذاشتیم. من از تمام سازمان‌ها، چه کوچک و چه بزرگ دعوت می‌کنم که از محصولات ما در غرفه مبین‌نت واقع در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه بین‌المللی بازدید داشته باشند و از نزدیک نسخه‌ دموی این سرویس‌ها را مورد بررسی قرار دهند.»

نشست سرویس‌های ابری مبین‌نت

مرادی ادامه داد: «در تلاش بودیم دغدغه سازمان‌ها را از لحاظ تکنولوژی رفع کنیم. برای مثال در سرویس نظارت ابری، یکی از دغدغه‌های سازمان‌ها انتقال امن اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌‌ها از نقاط دوردست بود که با یکپارچه‌سازی چند سرویس توانستیم این مشکل را برطرف کرده و هزینه سازمان‌ها را به حد بسیار زیادی کاهش دهیم.»

مدیرکل فروش سازمانی مبین‌نت درباره اهداف بخش خدمات سازمانی این شرکت هم گفت:‌ «در تلاش هستیم سهمی در هوشمندسازی سازمان‌ها داشته باشیم. ما شبکهWAN AS SERVICE و حرکت به سمت IT AS SERVICE را به عنوان یک ترند در تمام دنیا در دستور کار خود قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم پکیج کاملی را به سازمان‌ها ارائه کنیم و در کنار ICT سازمان‌‌ها باشیم.»

گفتنی است نمایشگاه تله‌کام ۲۰۲۱ روز پنج‌شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ افتتاح شد و تا یک‌شنبه ۵ دی ماه واقع در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران، سالن‌های ۷ و ۸ و ۹ دایر است.

ارسال نظر