3 سال فعالیت حرکت اول تشریح شد

نشست خبری حرکت اول با موضوع ارائه گزارش 3 سال فعالیت این شرکت برگزار شد.

3 سال فعالیت حرکت اول تشریح شد

نشست خبری شرکت کسب‌وکارهای نوپای حرکت اول (سهامی عام) با موضوع ارائه گزارش 3 سال فعالیت این شرکت امروز به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست محمدمهدی عباسخانی، مدیر عامل و عضو هیئت‌مدیره حرکت اول به بیان عملکرد 3 ساله فعالیت این شرکت پرداخت.

هدف، توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال ایران

به گفته عباسخانی حرکت اول که در راستای برنامه‌های راهبردی 5 ساله شرکت ارتباطات سیار اول در 7/7/97 به عنوان هلدینگ سرمایه‌گذاری جسورانه گروه همراه اول تأسیس شده است، در راستای تحقق رؤیای دیجیتال گروه همراه اول با هدف مأموریت توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال کشور می‌کوشد.

این شرکت در 3 سال اول فعالیت خود توانسته در زمینه‌هایی چون سرمایه‌گذاری در 9 کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری مجدد، تأمین مالی و مشارکت در افزایش سرمایه در 3 کسب‌وکار سبد سرمایه‌گذاری، مشارکت در 3 شتاب‌دهنده در قالب هاب‌های حرکت اول، پیش‌شتاب‌دهی بیش از 30 طرح و انعقاد 10 سرمایه‌گذاری در مرحله شتاب‌دهی و همچنین مشارکت در فراصندوق ستارگان و اخذ مجوز برای راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکتی کشور (صندوق کارآفرینان اول) حضور پویا و فعال داشته باشد.

حرکت اول توانمندسازی اکوسیستم را در نقش سرمایه‌گذار خطرپذیر به عنوان مأموریت خود برگزیده و با انتخاب ارزش‌های کلیدی جسارت، چابک بودن و توانمندسازی، چشم‌انداز تبدیل شدن به بازیگر برجسته سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را در کشور دنبال می‌کند. در این راستا تمرکز اصلی حرکت اول بر بازده‌های مالی اصلی، یعنی ایجاد بازده مالی از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیجیتالی فعال در مراحل میانی و رشد، ترمز ثانویه بر مسیر ارزش‌آفرینی با کسب‌وکار اصلی از طریق سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های دارای مسیر ارزش‌آفرینی معقول با زنجیره ارزش کسب‌وکار اصلی و اثر بر اکوسیستم ایران از طریق مشارکت در توسعه اکوسیستم دیجیتالی ایران است.

مسیر حرکت این شرکت را از ابتدای فعالیتش می‌توان به این صورت دنبال کرد:

سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف

عباسخانی معتقد است حرکت اول فقط آورده نقدی برای شرکت‌ها نداشته، بلکه در حوزه زیرساخت‌های شرکتی نیز وارد شده است. او گفت: «در حوزه فرم‌دهی و استانداردسازی فرم‌های مالی با مشاوره‌های خود و با استفاده از حسابرسان خارجی به شرکت‌ها کمک کردیم. یکی از دلایل عمده جذب سرمایه آچاره در اسفندماه سال گذشته، حسابرسی خارجی این شرکت بود که برای سرمایه‌گذار جدید نقطه مثبتی به حساب می‌آمد. مشاوره‌های حقوقی و مشاوره‌های ساختار سازمانی از دیگر مواردی است که به شرکت‌ها ارائه می‌شد.»

پرتفوی سرمایه‌گذاری همراه اول را در بخش‌هایی چون تجارت الکترونیک و تبلیغات، خدمات مالی و بیمه، ارتباطات و رسانه، سلامت، تکنولوژی‌های نوآورانه، حمل‌ونقل و گردشگری و آموزش می‌توان دنبال کرد و این شرکت در استارت‌آپ‌هایی چون آچاره، همراه مکانیک، پینکت، دیجی‌شی، اوبار و جاجیگا سرمایه‌گذاری کرده است.

از همکاری با دانشگاه‌ها تا گستره جغرافیایی

عباسخانی همچنین از همکاری با دانشگاه‌های شهید بهشتی، اصفهان و دانشگاه شیراز برای تأسیس مراکز شتابدهی در این دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: «دانشگاه شهید بهشتی طرح‌های مربوط به دانشگاه‌های شهر تهران، دانشگاه اصفهان طرح‌های مربوط به مناطق مرکزی کشور و دانشگاه شیراز طرح‌های منطقه جنوبی کشور را پوشش می‌دهد. در یک و نیم سال گذشته ۶۰۰ طرح نوآورانه وارد هاب‌های دانشگاهی حرکت اول شده‌اند. حدود ۳۰ تیم وارد مرحله پیش‌شتاب‌دهی شده‌اند و با ۱۰ تیم قرارداد شتابدهی امضا شده است.»

او با اشاره به عدم تمرکز جغرافیایی در حرکت اول تأکید کرد: «تمرکز حرکت اول روی شرکت‌های شهر یا استان تهران نیست. هر تیمی در هرجای کشور پتانسیل ایجاد پلتفرم دیجیتال را داشته باشد، توجه حرکت اول را جلب می‌کند؛ برای مثال پلتفرم جاجیگا که در استان گیلان فعالیت می‌کند.»

مدیرعامل حرکت اول به امضای تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوری سمنان و معاونت علمی فناوری وزارت علوم هم اشاره کرد و افزود: «اخیراً مجوز تأسیس صندوقی مشترک با صندوق نوآوری را اخذ کرده‌ایم. سرمایه اولیه این صندوق ۵۰ میلیارد تومان است، ولی ظرفیت رسیدن به ۲۵۰ میلیارد تومان را نیز دارد. یکی از برنامه‌های ما در این صندوق، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های در مرحله بذری است. همچنین سهام فراصندوق ستارگان را نیز دریافت کرده‌ایم.»

سرمایه‌گذاری در سوریه و دیگر کشورها

حرکت این شرکت به سوی بازارهای خارجی از جمله فعالیت‌های حرکت اول است. عباسخانی در بخش دیگری از این نشست در این باره گفت: «در سوریه ۶۰۰ هزار دلار روی پلتفرم دیجی‌شی سرمایه‌گذاری کردیم و مشغول مذاکره با پلتفرمی دیگر برای سرمایه‌گذاری هستیم. حرکت اول به این منظور شرکتی به نام حرکت اول جهانی تأسیس کرده که سهامدار شرکت‌های سرمایه‌پذیر ما در سوریه خواهد بود. همچنین شرکتی را در ترکیه ثبت کرده‌ایم که هد اصلی سرمایه‌گذاری ما در خارج از کشور است.»

ارسال نظر