تاثیر قیمت سهام اپل بر شاخص های بورس آمریکا

سهام اپل در این هفته بیش از 8 درصد کاهش یافت و حدود 200 میلیارد دلاری از ارزشش را از دست داد . سقوط سهام اپل منجر به افت در شاخص‌های داوجونز و نزدک شد.

تاثیر قیمت سهام اپل بر شاخص های بورس آمریکا

تاثیر قیمت سهام اپل بر شاخص های بورس آمریکا

اپل یکی از بدترین هفته های خود را در بازار بورس، در هفته گذشته سپری کرد؛ سهامداران در هر صنعتی از ترس افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در حال فروش سهام خود هستند چرا که افزایش تورم و کمبود در زنجیره تامین کالا باعث شده تا مردم به پول نقد بیشتری در حسابهایشان نیاز داشته باشند. شاخص بورس نزدک در هفته گذشته 7 درصد افت را تجربه کرد و احتمال می رود تا 6 هفته نیز روند اصلاحی خود را ادامه دهد.

مارک چایکین با بیش از 50 سال تجربه در معاملات بورس که پیشتر نیز افت بازارها در سال 2020 را پیش بینی کرد هبود، اخیراً هشدار داده تا مردم در مورد سرمایه گذاری در سال 2022 مراقب باشند چرا که تغییرات سریع در نوع سرمایه گذاری در فضای مجازی ممکن است منجر به نابودی سرمایه آنها منجر شود.

اما اپل که به عنوان لیدر بازار بورس در امریکا مشهور بود معمولاً لقب سهمی امن برای پارک کردن سرمایه مردم را یدک می کشید اما هیجان اخیر مردم برای فروش سهام اپل نشانه خوبی برای اپل نیست چرا که ظاهراً انها دیگر اعتمادی به سودسازی اپل با ایده هایش ندارند.

اپل اخیراً گزارش عملکرد 3 ماهه ابتدای سال 2022 خود را منتشر کرده که آمار ناامیدکننده ای در آن وجود داشت و به سبب عملکرد ضعیف نسبت به مدت مشابه در سال قبل، سهامداران این شرکت تا حدی از سودسازی مناسب شرکت، ناامید شدند و تصمیم به فروش سهام خود زدند تا پس از مدتها از صدر جدول پرارزشترین شرکت های جهان پائین کشیده شود.

برخی کارشناسان معتقدند، در بازار نزولی جایی برای فرار وجود ندارد و اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست. فروش سهام سهامداران خرد یک شبه اتفاق نمی افتد و وقتی بازار خرسی می شود و میل به فروش بیشتر از خرید است، در چند هفته این اتفاق رخ می دهد و با بازیابی قدرت خریداران و اتفاقات مثبت در شرکت مذکور، دوباره روند صعودی شروع خواهد شد. بدون شک اپل همچنان مکانی امن برای سرمایه گذاری پایدار و کم ریسک محسوب می شود و رونمایی از محصولات جدید این شرکت و آغاز فروش آنها، موج جدیدی از خرید سهام آن را در بازار بورس آمریکا رقم خواهد زد.

اما هر چه که هست، غول فناوری جهان لیدر بازار شده و با شروع دوران نزولی اشف کلیت بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است چرا که وقتی سهامداران دیگر صنایع به اپل نگاه می کنند که چطور باثبات ترین سهم بازار، به یکباره در روند نزولی قرار گرفته، آنها نیز از ترس ریزش شدیدتر سهام خود، دست به فروش می زنند.

همانطور که در نمودار تغییرات قیمتی سهام اپل مشاهده می کنید، آخرین باری که سهام اپل در محدوده قیمتی 140 دلار معامله شده مربوط به 5 اکتبر 2021 است.

ارسال نظر