حرکت خطرناک گوگل برای سایتهای تبلیغاتی پاپ آپ با Manifest V3

به نظر می رسد گوگل تصمیم خود برای پیاده سازی افزونه MV 3.0 را روی گوگل کروم به طور گسترده گرفته است؛ این موضوع ممکن است باعث کاهش سهم بازار گوگل کروم و افزایش سهم بازار موزیلا فایرفاکس شود.

حرکت خطرناک گوگل برای سایتهای تبلیغاتی پاپ آپ با Manifest V3

حرکت خطرناک گوگل برای سایتهای تبلیغاتی پاپ آپ با Manifest V3

کارشناسان گوگل که از مدتها پیش بر روی افزونه های مسدود کننده تبلیغات پاپ اپ کار می کردند، در نهایت بر روی مسدود کردن ترافیک ورودی و خروجی از دامنه ای که تبلیغات پاپ اپ ارسال می کند گرفتند. آنها با محدود کردن فراخوان web request در واقع جلوی بسیاری از آسیب پذیری های امنیتی دیگر مثل سرقت اطلاعات نام کاربری و رمز عبور کاربران که از طریق همین وب سرویس انجام می شد، گرفتند اما شرکت فایرفاکس همچنان به رویه سابق خود بدون مسدود کردن آدرس دامنه سایتهایی که تبلیغات پاپ اپ ارسال می کنند، به کار خود ادامه می دهد.

این رویه جدید گوگل ممکن است باعث باز نشدن سایتهایی شود که تبلیغات پاپ اپ ارسال می کنند و همین مسئله باعث اعتراض کاربران به پیاده سازی ان در نسخه بعدی گوگل کروه شده است.

از دیدگاه فنی، API مربوط به web request فعلی با یک API دیگر به نام Declarative net request جایگزین می شود و به طور محدود به تبلیغ کنندگان اجازه تبلیغ می دهد. از انها که گوگل شریک تجاری افزونه Ad Blocker محسوب می شود، این افزونه از تغییرات جدید استقابل کرده است اما منتقدین معتقدند گوگل برای جلوگیری از تبلیغات خارج از کنترل سایتها و در اختیار گرفتن انحصار تبلیغات از مبادی رسمی خودش، این حرکت را پیاده سازی کرده است که شاید منجر به کاهش استفاده از گوگل کروم شود.

مطمئناً پیاده سازی این API در نسخه بعدی گوگل منجر به افت ترافیک و بازدید بسیاری از سایتهایی می شود که تبلیغات پاپ آپ را در هسته سایت خود قرار داده اند.

ارسال نظر