کاسبان فیلترینگ چطور از فیلتر اینستاگرام و واتساپ نفع می برند؟

در چند سال گذشته با هر بار به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام اصطلاحی به نام کاسبان تحریم را در رسانه ها زیاد می دیدیم و می شنیدیم؛ این روزها با فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ و اعمال محدودیت در پهنای باند اینترنت بین الملل اصطلاح کاسبان فیلترینگ رواج یافته است که با تامل در آن متوجه می شویم چندان هم بی راه نیست و عده ای از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ کاسبی می کنند.

کاسبان فیلترینگ چطور از فیلتر اینستاگرام و واتساپ نفع می برند؟

چندی پیش بود که در مطلبی به انحصاری بودن چند کسب و کار بزرگ اینترنتی در کشور پرداختیم؛ موضوعی که مستقیماً به تحریم ها ربط پیدا می کرد و طبیعتاً مالکین و سهامداران این کسب و کارها علاقه ای به رفع تحریم ها نداشتند. بدون اشاره به مالکیت برخی کسب و کارها از شما درخواست داریم تنها جواب برخی از سوالات زیر را در ذهن مرور کنید.

  • اگر تحریمی وجود نداشت و اوبر در کشور فعال بود، اسنپ و تپسی به وجود می آمد؟
  • اگر تحریمی وجود نداشت و نتفلیکس به ایرانی ها خدمات می داد(جدای از فیلترینگ) آیا آپاراتی به وجود می آمد؟
  • اگر در سرویس کلادفلر و آی پی های خارجی هاستینگ سایتها اختلال ایجاد نمی شد پس چه کسی از ابر آروان و شرکت های میزبانی سایت داخلی سرویس می گرفت؟
  • اگر تحریمی وجود نداشت و آمازون به ایران سرویس دهی می کرد، آیا دی جی کالایی شکل می گرفت؟
  • اگر خدمات گوگل پلی و اپ استور حداکثری بود و تحریمی وجود نداشت آیا پلتفرم هایی مثل کافه بازار، یکتانت و ... به وجود می آمدند؟
  • در صورت فیلتر نشدن سایت هایی که صرفاً نتایج زنده و لحظه ای مسابقات فوتبال را به نمایش در می آوردند، آیا سایتی مثل ورزش3 اجازه قدرتنمایی پیدا می کرد؟ (در این مورد خاص به حدی فیلترینگ مذکور مضحک بوده که حتی خود عامل فیلترینگ نیز نمی داند چرا سایتی که تنها نتایج زنده مسابقات را به نمایش در می آورد و خبری از شرط بندی یا گحتوای مستهجن یا ضد امنیت کشور در آن نیست باید فیلتر باشد!)

امروز با این تجربه و کسب درآمد از محدودیت های تحمیلی به پلتفرم های خارجی، برخی قصد دارند با فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ کاسبی جدیدی به راه بیاندازند و اپلیکیشن های داخلی مشابه را به طور اجباری به کاربران تحمیل کنند که نتیجه این تحمیل، استفاده روز از افزون کاربران از vpnها بوده است. Vpn هایی که به قول احمدی نژاد ظاهرا توسط خود نهاد فیلترکننده به فروش می رسند!

این عده که به گفته رئیس جمهور سابق(احمدی نژاد) خودشان فیلتر می کنند و از طرف دیگر خودشان هم فیلترشکن می فروشند، راه کاسبی در مارکت ایران را فرا گرفته اند و همین عده خاص(رانت دار) باشند که امروز بر خلاف اکثریت جامعه، خواستار حفظ فیلترینگ اینستاگرام هستند تا بلکه اپلیکیشن هایشان به نان و نوایی برسند.

با رصد مالکین و ترکیب سهامداران بسیاری از کسب و کارهای فناوری به یک نام مشترک می رسیم که ظاهراً قصد دارد نه تنها از این بخش درآمدزایی کند بلکه با کنترل کامل کاربران، در این حوزه نیز در بزنگاه های حساسی مثل این روزها حکمرانی کند.

اما ظاهراً کاسبان فیلترینگ فراموش کرده اند که با وجود فیلترینگ تلگرام و علی رغم هزینه سنگین و تبلیغات بر روی جایگزین های داخلی که برایش معرفی شد، هیچ استقبالی از اپلیکیشن های مذکور نشد و اکثر آنها با شکست کامل مواجه شدند.

به نظر شما علت عدم موفقیت اپلیکیشن هایی همچون ایتا، روبیکا، سروش، آیگپ و ... در زمانی که استفاده از واتساپ و اینستاگرام محدودیتی نداشت چه بود؟ پاسخ روشن است‌؛ همانطور که رانت در صنعت خودروسازی مانع از واردات خودروی با کیفیت شده و با تحمیل خودروی بی کیفیت داخلی به ثروت های کلان رسیده اند، امروز رانت در حوزه فناوری حکم به ادامه تحریم و فیلترینگ می دهد تا کسب و کار آقایان در نبود رقیب خارجی و در انحصار مطلق به نان و نوایی برسد.

ارسال نظر