ایلان ماسک: مهلت ارائه اینترنت ماهواره ای رایگان به اوکراین تمام شد

ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس ایکس در نامه‌ای به پنتاگون، اعلام کرد دیگر نمی‌تواند به اوکراین اینترنت ماهواره‌ای رایگان بدهد.

ایلان ماسک تهدید کرد ارائه اینترنت ماهواره‌ای رایگان به اوکراین را قطع خواهد کرد. مدیرعامل مولتی میلیاردر تسلا و اسپیس ایکس به این کشور پیشنهاد داد از طریق نظرسنجی‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی، کل کریمه را به روسیه واگذار کند که با واکنش سفیر اوکراین در آلمان مواجه شد.

اشاره ماسک اندکی پس از آن منتشر شد که سی‌ان‌ان اخیرا اخباری را منتشر کرده مبنی بر اینکه شرکت ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای وی به تازگی به پنتاگون اطلاع داده است که دیگر نمی‌تواند کمک‌های خود را به کشور اوکراین ادامه دهد. مقامات نظامی اوکراین بار‌ها اتکای نیرو‌های خود را به دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای اعلام کرده‌اند.

برخلاف سایر اشکال ارتباطی، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به نیرو‌های اوکراینی اجازه می‌دهد تا حتی بدون داده‌های سلولی استاندارد و زیرساخت‌های اینترنت زمینی، در سراسر کشور هماهنگ و متصل بمانند. با استفاده از پایانه‌ها و آنتن‌های این شرکت، کاربران به شبکه‌ای متشکل از هزاران ماهواره مداری تکیه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که نه تنها آنلاین می‌مانند، بلکه می‌توانند کمپین‌هایی مانند حملات هواپیما‌های بدون سرنشین و توپخانه را هماهنگ کنند.

علیرغم اظهارات ماسک مبنی بر اینکه نقطه اوج خدمات قطع استارلینک به اوکراین می‌تواند به دلیل پاسخ ملنیک باشد، این تصمیم ممکن است به مراتب بیشتر به امور مالی مرتبط باشد تا انتخاب کلمه. در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: اگرچه ماسک به دلیل پاسخ به درخواست‌ها برای ارائه ماهواره اینترنتی استارلینک به اوکراین در زمان شروع جنگ مورد تحسین و تشکر گسترده قرار گرفت، اما در واقع اکثریت قریب به اتفاق ۲۰۰۰۰ پایانه از منابع خارجی بودجه کامل یا جزئی دریافت کرده‌اند. خلاصه‌ای از نامه اخیری که اسپیس ایکس به پنتاگون تحویل داده است.

دولت آمریکا، انگلیس و لهستان در حال حاضر مجموعا ۸۵ درصد از تمام پایانه‌هایی را که در اختیار ارتش اوکراین قرار داده‌اند، بر اساس ارقام خود اسپیس ایکس که توسط CNN مشاهده شده است، تامین مالی کرده‌اند.

اسپیس ایکس تخمین می‌زند پایانه‌ها و پشتیبانی استارلینک در یک سال به اوکراین و متحدانش ۳۸۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. ارزش دارایی ماسک ۲۱۲ میلیارد دلار است، همراه با اسپیس ایکس که ارزش آن ۱۲۷ میلیارد دلار است که دو میلیارد دلار آن در سال گذشته به دست آمده است.

ارسال نظر