کد خبر:1371910
اشتراک گذاری
مرتب‌سازی نظرها براساس:

پایان انحصار و قیمت گذاری غیرمنصفانه یا یک نمایش تکراری دیگر؟

شورای رقابت یقه اسنپ و تپسی را گرفت

چند روز پیش، گزارشی از شکایت مردم نسبت به قیمت‌گذاری انحصاری شرکت‌های تاکسی اینترنتی به‌ویژه اسنپ منتشر شد که حاکی از افزایش قیمت و در عین حال، پایین بودن کیفیت خدمات ارائه شده حکایت دارد. به همین دلیل، شورای رقابت به موضوع وجود انحصار در این بازار ورود کرد.

شورای رقابت بر اساس مفاد ماده ۶۲ فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، برای بررسی رویه ضدرقابتی و سوء استفاده از انحصار، به حوزه بازار تاکسی‌های اینترنتی ورود کرد. صاحبان کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی با افزایش کرایه سعی می‌کنند راننده را برای قبول سفر، راغب کنند. یکی از دیگر مسائلی که این روزها مشکلاتی را برای کاربران تاکسی‌های اینترنتی رقم زده، گزینه‌ای برای افزایش قیمت کرایه در قبال عجله کاربران است.

شورای رقابت به ماجرای افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی ورود کرد

در همین زمینه، محمود دودانگه، نائب رییس شورای رقابت خاطرنشان کرد: «با عنایت به اینکه در بازار تاکسی‌های اینترنتی، بازیگران کمی در بازار حضور دارند و سهم بازاری عمده در اختیار دو بازیگر اصلی است، این موضوع می‌تواند مصداق بازار انحصاری باشد و شورای رقابت به آن ورود کند.»

وی بیان‌داشت:

موضوع دیگر مطروحه، درخواست شرکت فرابورس از شورای رقابت برای بررسی وضعیت انحصار یکی از تاکسی‌های اینترنتی دارای سهم عمده بازار است. پیرو ضوابط بورس ایران و تصمیمات هیات مدیره آن، شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بورس/ فرابورس، باید از منظر انحصاری بررسی شوند.

دودانگه خاطرنشان‌کرد: «بر همین اساس شرکت فرابورس طی مکاتبه‌ای، از شورای رقابت خواست وضعیت انحصار این تاکسی اینترنتی را با توجه به قوانین مرتبط با فصل نهم اصل ۴۴ قانونی اساسی تحت عنوان تسهیل رقابت و منع انحصار، بررسی و اعلام کند.»

این روند به نفع تاکسی‌های اینترنتی نیست

این ترفند، بستری را فراهم کرده که برخی از رانندگان تنها سفرهایی را بپذیرند که کاربر در آن اعلام کرده عجله دارد یا با فعال کردن گزینه‌های توقف در سفر به قیمت سفر افزوده است. این گزینه‌ها گاهی اوقات تا ۵۰ درصد به کرایه اصلی اضافه می‌کند.

افزایش کرایه، رخ دادن اتفاقاتی که منجر به واکنش‌های اجتماعی می‌شود و عدم پذیرش مسافران در پیک ترافیک باعث شده، تعدادی از مردم برای تردد به شیوه سنتی که در گذشته استفاده می‌کردند روی بیاورند و گزینه آژانس را جایگزین حمل و نقل هوشمند کنند.

نظرها

سر‌خط آخرین خبرها

خبرهای بیشتر
دستاورد جدید وزارت ارتباطات | ایران به رتبه دوم فیلترینگ در جهان رسید
ایران به رتبه دوم فیلترینگ در جهان رسید

طبق گزاش وبسایت comparietech ایران در رتبه دوم محدودیت‌های اینترنتی قرار دارد. در...

دولت: ضرر کسب و کارهای آنلاین زیان دیده از قطعی اینترنت را جبران می کنیم!

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران از برنامه دولت برای جبران زیان...

جو بایدن: دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان می کنیم

بایدن در نطق جدید خود مدعی شد دسترسی ایرانیان به اینترنت آزاد را آسان خواهند...

کرسی ایران در شورای حکام سازمان جهانی مخابرات از دست رفت

کشورهای عضو شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) امروز برای ترکیب شورای بعدی...

چرا کاربران به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی ایرانی اعتماد ندارند؟

با فیلتر شدن قطعی اینستاگرام و واتساپ، بسیاری بر این باور بودند که اقبال به...

راه اندازی اینترنت 5g در کیش برای جام جهانی 2022
راه اندازی اینترنت 5g در کیش برای جام جهانی 2022

با توجه به پیش‌بینی میزبانی جزیره کیش از مسافران خارجی در مراسم جام جهانی...

ماجرای هشتگ “الگوریتم اینستاگرام” و کنایه ها به آن چیست؟

این روزها در کنار هشتگ مهسا امینی که از 200 میلیون عبور کرد، هشتگ های جانبی...

مسدودی پورت SSL چه بلایی بر سر سایت ها و اپلیکشن های ایرانی آورده است؟
مسدودی پورت SSL چه بلایی بر سر سایت ها و اپلیکشن های ایرانی آورده است؟

به نظر می رسد دامنه خسارات مالی به واسطه قطعی اینترنت به کسب و کارهای آنلاین...

اسکایپ چطور فیلترینگ در ایران را دور زد؟
اسکایپ چطور فیلترینگ در ایران را دور زد؟

اسکایپ تمام تماس‌ها به شماره‌های ایران را برای کاربران رایگان کرد و با این...

فروش آیفون 14 در مشهد ممنوع شد؟

انتشار تصویری از یک نامه در فضای مجازی، شایعه ممنوع شدن فروش آیفون 14 در مشهد...