رویترز: آمریکا با معافیت تحریم ارسال تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران موافقت کرد

وزارت خزانه داری امریکا صدور تجهیزات و ارایه سرویس‌ اینترنت ماهواره‌ای به ایران را از تحریم‌ها معاف کرد.

رویترز: آمریکا با معافیت تحریم ارسال تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران موافقت کرد

در پی اعلام آمادگی ایلان ماسک برای درخواست معافیت از تحریم‌های مرتبط با ایران با هدف ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در این کشور، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران ممکن است.

توئیت ماسک جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌های او ارائه نکرد، اما در زمانی منتشر شد که اعتراضات گسترده در ایران به مرگ یک زن در بازداشت پلیس در ایران آغاز شد. خزانه داری مشخص نکرد که آیا این مجوز برای برنامه های ماسک اعمال می شود یا خیر.

برخی از افراد در توییتر از ماسک خواسته بودند که ایستگاه های اینترنتی مبتنی بر ماهواره را ارائه دهد. دسترسی به رسانه های اجتماعی و برخی از محتواها در ایران به شدت محدود شده است.

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) اعلام کرد صادرات برخی سخت افزار، نرم افزار و خدمات مرتبط با ارتباطات از طریق اینترنت به ایران، از جمله برخی خدمات اتصال اینترنت درجه یک مصرف کننده و پایانه های ماهواره ای مصرف کننده مجاز است. یکی از سخنگویان اوفک در بیانیه ای گفت: تحت مجوز عمومی D-1 ارسال تجهیزات استارلینک به ایران مجاز است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که حتی در صورت معاف شدن اینترنت ماهواره ای استارلینک از تحریم ها، ایلان ماسک بدون مجوز دولت ایران نمی تواند این خدمات را به کاربران ایرانی ارائه دهد و شاید تنها ایرانی هایی که در مرزهای این کشور حضور دارند، بتوانند از خدمات استارلینک که در عراق، افغانستان و کشورهای همسایه ارائه می شود استفاده کنند.

ارسال نظر