اپل واچ جدید قابلیت پایش غیر تهاجمی گلوکز خون را دارد؟

رسانه کلیک – گزارش های جدید حاکی از آن هستند که اسمارت واچ جدید اپل به یک سنسور تابش تراهرتز مجهز شده که قادر است میزان گلوکز خون را به روش غیر تهاجمی پایش کند.

اپل واچ جدید قابلیت پایش غیر تهاجمی گلوکز خون را دارد؟

تقریبا ماه گذشته بود که خبر رسید اپل واچ جدید به احتمال زیاد قابلیت پایش قند خود را دارد. حال پتنت جدیدی که در رسانه های خبری مختلف از جمله Apple Insider منتشر شده، نشان می دهد که اپل در حال آماده سازی یک سنسور تراهرتزی برای پایش غیر تهاجمی گلوکز است.

طبق گزارش های موجود، چهار پتنت جدید در USPTO (اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا) به ثبت رسیده اند. با اینکه هیچ یک از این پتنت ها به طور مستقیم به عبارت «پایش گلوکز یا قند خون» اشاره نمی کنند، اما تجهیز دستگاه های الکترونیکی به طیف بینی جذبی در آن ها مشهود است.

اگر به خاطر داشته باشید شرکتی به نام کوانتوم اپریشن (Quantum Operation) در مراسم CES 2021 از دستگاه مبتنی بر طیف سنج جدیدی رونمایی کرد که شیوه کار آن بر اساس اثر متقابل نور با مچ دست بود. اما طرح اپل بیشتر بر پایه استفاده از حسگرهای محیطی برای طیف سنجی تراهرتزی و تصویربرداری در محیط های پویا استوار است.

غول فناوری آمریکایی از طراحی سنسور گازی پیشین خود و محدودیت های اصلی آن از جمله کمبود فضای لازم برای حسگرهای جدید، کاهش مقاومت در برابر آب و افزایش قیمت کلی شروع کرده است. نتیجه آنکه پتنت جدید با تکیه بر روش های طیف سنجی قبلی، ایده های جالبی را درباره استفاده از امواج الکترومغناطیسی (EMR) تراهرتزی (THz) مطرح می کند.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، فرستنده دستگاه الکترونیکی امواج الکترومغناطیسی تراهرتزی را به یک محیط پویا مانند پوست کاربر می تاباند. سپس یک گیرنده موج منعکس شده را جذب می کند. در پایان پاسخ حاوی طیف جذبی (داده هایی درباره مانع) با طیف مشخص (مقادیر ثابت) مقایسه می شود.

طبق ادعای شرکت کوپرتینویی این فناوری ممکن است فراتر از پایش غیر تهاجمی گلوکز باشد. طیف بینی جذبی می تواند نقش حیاتی و مهمی در سلامتی انسان داشته و حتی سرطان و اختلالات مربوط به پوست را نیز در آینده شناسایی کند.

با این حال فراموش نکنیم که فناوری مذکور هنوز در مراحل ابتدایی به سر می برد و آنطور که باید تکامل نیافته است. این روش ممکن است با تکنیک های پایشی که در حال حاضر در بیمارستان ها انجام می شود اندکی تفاوت داشته باشد.

ارسال نظر