زنگ خطر خرید و فروش کارتن های خالی اجناس

خرید و فروش کارتن های خالی به تجارت داغ این روزها تبدیل شده است. تشخیص اعتبار و اصالت کالاها هر روز سخت‌تر می‌شود.

زنگ خطر خرید و فروش کارتن های خالی اجناس

خرید و فروش کارتن های خالی

بدیهی است که کالاها و اجناس اصیل باید دارای کارتن و بسته‌بندی انحصاری باشند. ولی متاسفانه چند وقتی است که در کشور عزیزمان، وجود کارتن دیگر تضمین‌کننده اصالت و مجاز بودن کالای درون آن نیست.

به دلایل مختلف از جمله منع واردات کالاهای خارجی و قیمت سرسام‌آور محصولات، ورود اجناس قاچاقی و عرضه آن‌ها در بازار افزایش یافته است. در واقع عدم وجود اجناس باکیفیت داخلی، هم‌وطنان را وادار به خرید اجناس خارجی یا قاچاق کرده است.

شرایط فعلی، زمینه قاچاق کارتن های خالی را نیز به داخل کشور را مهیا کرده است. این کارتن‌ها اغلب با قیمت گزاف و باورنکردنی به فروش می‌رسند و خریداران آن‌ها معمولا واردکنندگان لوازم خانگی و یا سارقان موبایل هستند.

داشتن کارتن برای لوازم خانگی یک مزیت مهم به حساب می‌آید، چرا که از دید مشتری عادی، وجود کارتن به معنی اعتبار و اصالت جنس است. هرچند که با درز این خبر، دیگر نمی‌توان از اصل بودن کالای موجود در کارتن نیز مطمئن بود.

جعبه و کارتن‌هایی که قبلا فقط به دلیل وجود برچسب گارانتی یا محافظت از کالا هنگام اسباب‌کشی نگه داشته می‌شد، امروز به کالای باارزشی تبدیل شده است!

طبق گزارش‌های متعدد از معاملات روز بازار، قیمت کارتن یخچال برند معروفی مانند ال‌جی حدود 4 میلیون تومان است. قیمت کارتن های خالی گوشی‌های موبایل نیز از 300 هزار تومان آغاز می‌شود.

بدیهی است که فروشندگان محصولات خانگی و قاچاق ترجیح می‌دهند با صرف هزینه برای خرید کارتن، جنس خود را با قیمت بالاتری به خریدار از همه‌جا بی‌خبر تحمیل کنند. در این میان ممکن است اجناس فیک نیز به عنوان کالای واقعی در کارتن به خریدار تحویل داده شود.

از سوی دیگر، خریدار بیشتر به دنبال کالاهایی است که کارتن داشته باشند و در نتیجه، انگیزه عرضه و تقاضای کارتن های خالی کاملا توجیه‌پذیر است.

ولی موضوع تنها به قاچاق کارتن های خالی محدود نمی‌شود! فروشنده کارتن های خالی در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی نیز رونق گرفته است.

روزانه تعداد بسیاری از کارتن های لوازم مختلف نظیر لپ‌تاپ، کارت گرافیک، تلویزیون، مانیتور، پلی‌استیشن، گوشی و غیره در این پلتفرم‌ها به خرید و فروش گذاشته می‌شود و نظارت خاصی روی آن‌ها نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان «برخی افراد برای اینکه بتوانند کالای بدون کارتن خود را به قیمت کالای جعبه دار به‌ فروش برسانند، اقدام به خرید کارتن های خالی می‌کنند.»

در حال حاضر قیمت کارتن لوازم خانگی آشپزخانه متعلق به برندهایی مثل سامسونگ، ال‌جی، سونی و غیره به چهار میلیون تومان می‌رسد. قیمت کارتن خالی گوشی همراه بسته به مدل بین 30 هزار تا (حتی) یک میلیون تومان تغییر می‌کند.

خرید و فروش کارتن های خالی

بنابراین خرید و فروش کارتن های خالی به دلایل متعددی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • فروش کالای قاچاق
  • فروش کالای دست دوم
  • فروش کالای سرقتی

با تمام این تفاسیر، بد نیست بدانید که شماره سریال کالا روی برخی جعبه‌ها قید شده است. بنابراین با تطبیق شماره سریال درج شده روی کالا و کارتن می‌توانید از صحت و اصالت محصول اطمینان حاصل کنید.

اگر از خرید خود مطمئن هستید، کارتن را در مقابل فروشنده باز کنید و شماره سریال را موردبررسی قرار دهید تا بدین‌وسیله از دردسر کالای دست دوم و سرقتی یا حتی قاچاق در امان بمانید.

ارسال نظر