اپل اعتیاد به گوشی‌های هوشمند را درمان می‌کند!

رسانه کلیک - محققان دریافتند که یکی از محصولات شرکت اپل می تواند به صورت غیر مستقیم اعتیاد و وابستگی به گوشی های هوشمند را درمان کند.

اپل اعتیاد به گوشی‌های هوشمند را درمان می‌کند!

پاییز هر سال، شرکت اپل مدل های جدیدی از گوشی های آیفون را به بازارهای جهانی عرضه می کند. رویداد سالانه اپل به اتمام رسید و اپل امسال نیز از مدل های جدید آیفون رونمایی کرد که هر کدام مزیت ها و‌ ویژگی های خاص خود را دارند.

امسال شاهد سه مدل جدید آیفون در رویداد بزرگ اپل بودیم؛ آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس و جدیدترین پرچمدار اپل یعنی آیفون ایکس (آیفون ۱۰). اما هیچکدام از این محصولات در درمان و ترک اعتیاد و وابستگی به گوشی های هوشمند موثر عمل نمی کنند و تنها محصولی که می تواند در این زمینه موفق ظاهر شود و شرکت اپل نیز به آن اشاره کمی داشته، ساعت های هوشمند اپل (Apple Watch) سری ۳ است و این محصول فوق العاده می تواند زندگی شما را نجات دهد.

1th pic

یک مشکل جدی

اینکه ما به طور فزاینده ای به دستگاه های تلفن همراه خود وابسته هستیم، اصلا موضوع عجیبی نیست. ۴۶ درصد کاربران گوشی های هوشمند به این حقیقت واقف‌اند که نمی توانند بدون دستگاه های هوشمند خود زندگی کنند! اینستاگرام، اسنپ چت و بزرگتر از همه آنها یعنی فیس بوک اکنون بیش از پنج ساعت از روز مصرف کننده ها را در ایالات متحده آمریکا به خود اختصاص می دهند.

از جمله عوارض جانبی ناخواسته استفاده از این دستگاه های هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال خواب: ۶۳ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله با تلفن همراه خود به خواب می روند. طبق یک مطالعه از سال ۲۰۱۵، مقدار کافئین موجود در دابل اسپرسو تاثیر کمتری بر روی کسانی دارد که از دستگاه تلفن همراه قبل از خواب استفاده می کنند.

جداسازی: یک مطالعه دانشگاهی نشان داد افرادی که خیلی بیشتر از دیگران غرق در گوشی های هوشمند خود هستند، روابط اجتماعی ضعیف و کم کیفیتی دارند و در یک رابطه دوستی و اجتماعی کمتر به شریک خود اعتماد می‌کنند و بدتر از آن، این است که اینگونه افراد به همه چیز شکاک می شوند و اعتماد خود را از دست می‌دهند.

اضطراب و افسردگی: محققان جامعه شناسی بر اساس مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده اند که جهان همیشه بیماری همه گیر اضطراب و افسردگی را پیش روی انسان قرار می دهد. طبق این مطالعه، یک فرد افسرده به طور متوسط ۶۸ دقیقه از دستگاه همراه خود در روز استفاده می‌کند، در حالی که متوسط این رقم برای یک فرد سالم ۱۷ دقیقه بود.

استرس: تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، به موضوع افزایش میزان استرس ناشی از دستگاه‌های هوشمند پرداخته بود. در بعضی موارد، استفاده دائمی همیشه گوشی بدین معنی است که شما همیشه «در دسترس» هستید و می توانید به ایمیل، متون و پیام های رسانه های اجتماعی خود پاسخ دهید. برخی کاربران «ارتعاش فانتوم» را تجربه می‌کنند که در واقع طی آن فرد احساس می کند ویبره گوشی هوشمند آنان در حال اجرا بوده و پیامی برایشان ارسال شده است، در حالی که در واقعیت هیچ پیامی به گوشی‌شان نیامده و ویبره گوشی اجرا نشده است.

2th pic

از طرفی، استفاده از گوشی های هوشمند با مسائل مربوط به افزایش وزن، کاهش میزان آمادگی جسمانی، دردهای گردن و کمر، آسیب عصبی و افزایش حوادث مربوط به گوشی های هوشمند در جاده ها و حین راه رفتن مرتبط است.

در این شرایط می توان با استراحت مطلق از این وضعیت رهایی یافت، اما ممکن است فرد به نقطه ای برسد که حتی نتواند لحظه ای از گوشی خود دل بکند. بر اساس یک مطالعه، کاربرانی که سعی داشتند اعتیاد و وابستگی به گوشی های هوشمند را کنترل و درمان کنند، با مسائلی نظیر اضطراب ذهنی و جسمی، هراس، سردرگمی و احساس انزوای شدید روبه‌رو شدند و به همین دلیل نتوانستند وابستگی به گوشی های هوشمند را برطرف و در دنیای واقعی و به دور از گوشی های هوشمند زندگی کنند.

گوشی های هوشمند بدون هیچ گونه فیلتری در دسترس جوانان قرار گرفته و نوجوانان و کودکان می توانند از همه راه های منفی از آن تاثیر بپذیرند. محققان ارتباط معناداری بین مصرف زیاد اینترنت و افسردگی پیدا کرده‌اند. مطالعات گسترده همچنین از ارتباطی بین استفاده بیش از حد از فیس بوک و علائم افسردگی و کاهش عزت نفس داشته است.

رسانه های اجتماعی هم اکنون به عنوان فضایی برای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین آسیب آن متوجه نوجوانان می شود، چرا که نوجوانان در مرحله ای از زندگی به سر می‌برند که هنوز احساس هویت قوی ندارند و با حضور دائم در رسانه های اجتماعی، همواره در معرض تبلیغات و مدل هایی هستند که در پی ترویج کالاهای غیر واقعی و تخیلی هستند. این تبلیغات در نهایت اثر سو بر سلامت روانی جوانان می گذارد.

3th pic

بسیاری از کارشناسان والدین را به تشویق کردن فرزندان خود به محدود کردن ساعاتی که آنلاین هستند، توصیه می کنند. کلید تحقق چنین امری کمک به فرزندان در ایجاد تعادل و توازن بین فعالیت هایشان است.

در کنار توصیه های گفته شده برای کنترل اعتیاد و وابستگی به گوشی های هوشمند می توان گفت ساعت هوشمند شرکت اپل به صورت غیر مستقیم وارد عمل می‌شود و پاسخگوی سوالات ما در زمینه کنترل این نوع از اعتیاد است و یا حداقل پیشنهاداتی را برای پیدا کردن روش های ترک اعتیاد به گوشی های هوشمند ارائه می‌دهد.

سری جدید ساعت های هوشمند شرکت اپل با عنوان اپل واچ سری ۳ (Apple Watch Series 3) و قابلیت اتصال به شبکه LTE و Cellular بسیار شگفت انگیز عمل می کنند. این مدل جدید به کاربران اجازه می دهد تا تماس های خود را در حال حرکت برقرار کنند، ایمیل را بررسی کنند و به پیام ها پاسخ دهند.

به‌ نظر می‌رسد اعتیاد و وابستگی به گوشی های هوشمند با استفاده از ساعت های هوشمند اپل واچ سری ۳ برطرف شود، چرا که شرکت اپل بخش عمده ای از قابلیت های یک گوشی هوشمند را به یک صفحه نمایش ۳۸ میلیمتری (۱٫۴ اینچ) یا ۴۲ میلی متری آورده است و بدین ترتیب نیاز افراد به داشتن گوشی هوشمند برطرف شده است.

بسیاری از کارهای دیجیتالی و مجازی روزمره خودمان را می توانیم با استفاده از ساعت های هوشمند سری ۳ اپل انجام دهیم.

البته بهتر است این نکته را یادآور شویم که شرکت اپل اولین شرکتی نیست که در این زمینه گامی بلند برداشته و ساعت های هوشمند با کاربردهای مختلف را طراحی و تولید کرده است. پیش از این، سامسونگ با پشتیبانی از سیستم عامل اندروید ساعت های هوشمندی را به بازار عرضه کرده بود اما این شرکت اپل بود که نسخه تکامل یافته ساعت های هوشمند را با نام اپل واچ سری ۳ به همگان معرفی کرد.

4th pic

هنگامی که تلفن خود را برای چک کردن ایمیل در دست می‌گیرید، فقط ایمیل خود را بررسی نمی کنید و‌ این حرکت باعث می شود گزینه های دیگری را نیز امتحان کنید. ممکن است گوشی هوشمند خود را برای چک کردن ایمیل باز کنید، اما وقتی که کار انجام شد، تمایل داشته باشید در توییتر، فیس بوک، اسنپ چت یا Instagram به گشت و گذار بپردازید.

در چنین شرایطی، راه حل اپل آن است که برخی از قابلیت های گوشی های هوشمند خود را به یک دستگاه کوچکتر سپرده که بهتر از گوشی های هوشمند فعلی عمل می کند. در واقع، هر کسی که تا به حال از یک ساعت هوشمند استفاده کرده بلافاصله متوجه مزیت های آن می شود. اپل انگیزه ای برای مرور پیام ها توسط ساعت هوشمند خود ایجاد می کند. شما همچنان پیام های متنی، ایمیل و تماس های تلفنی خود را دریافت خواهید کرد، با این تفاوت که انگیزه کمتری برای پاسخ دادن به آن دارید.

اگر منتظر یک متن مهم هستید، می دانید که وقتی وارد سیستم اپل واچ شوید، می توانید بلافاصله پاسخ دهید اما اگر با دوستانتان هستید و متوجه پیام ها، تماس ها و درخواست های دوستی فیسبوک شده اید، مجبور نیستید که بلافاصله پاسخ دهید و ترجیح می دهید به خانه بروید و از طریق لپ تاپ و یا کامپیوتر شخصی خود به پیام های ارسال شده پاسخ دهید.

5th pic

تکنولوژی و فناوری گوشی های هوشمند روز به‌ روز در حال پیشرفت است و این می تواند اعتیاد و وابستگی به گوشی های هوشمند را چند برابر کند. بنابراین بهتر است در کنار استفاده از محصولات جایگزین گوشی های هوشمند مانند ساعت های هوشمند Apple Watch Series 3 کمی بیشتر در دنیای واقعی حضور داشته باشیم و فعالیت های اجتماعی موثرتری را در جامعه خود انجام دهیم.

ارسال نظر